Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

de ministeriële nota:
lees...

 

 

 

 

 

 

Minister Peeters geeft weinig garanties

WILOO heeft op 25 april '05 kennis genomen van een nota van minister Kris Peeters in verband met ons beroep tegen de nieuwe milieuvergunning voor de Oostendse luchthaven, afgeleverd door de West-Vlaamse Bestendige Deputatie op 18 oktober 2004.

Wat de nachtvluchten betreft volgt de minister grotendeels de beslissing van de Bestendige Deputatie.  Dit betekent drie nachtvluchten met ouwe lawaaierige toestellen, en dit tot 1 januari 2014. Dan pas komen er nieuwe geluidsnormen (QC's) zoals te Zaventem! Drie nachtvluchten in een luchthaven met duizenden omwonenden vlak onder of bij de startbanen (sommigen op 375 meter!) zijn er drie te veel.

Overdag mag er vlotjes gevlogen worden, 39.887 bewegingen met grote vliegtuigen werd toegestaan! Dit betekent om de negen minuten een vertrek of aankomst boven tuinen of stranden! Zo'n 5 a tien miljoen passagiers. (1)

Overdag worden er bijkomend nog eens 34.000 bewegingen met kleine vliegtuigen, ttz. vliegende grasmachientjes, toegestaan!

Samenvattend

wordt toegestaan:
- 3 keer wakker worden 's nachts
- Om de 4,5 minuten een grasmachientje of een straalvliegtuig boven tuinen of strand!
- overschrijden van de normen voor luchtkwaliteit!

WILOO beraadt zich binnenkort. De kans is zeer groot dat we naar de Raad van State stappen, en dit op basis van:

- een fout (gemanipuleerd?) MER als basis van besluiten
- ongelijkheid qua geluidsnormen
- luchtkwaliteit: overtreding (1) van nieuwe Europese normen.(1-1-1/10), gebrek aan maatregelen
- omwonenden na 2001 tellen niet mee in de berekeningen

 

(1) Dit is geen onrealistische scenario. Stad Oostende is kampioen privatiseringen, de autonome bedrijven rijzen de pan uit!. Indien er straks een grote private speler brood ziet in Ostend-Bruges en er via een PPS-structuur  (Privaat Publieke Samenwerking) massaal geïnvesteerd wordt in de luchthaven (winkels, hotels, infrastructuur, enz...) dan komt er een echte (dag)autostrade boven ons hoofd! Een niet al te aanlokkelijk vooruitzicht.

 

 

 

 

LUCHTKWALITEIT
Vlaanderen is belabberd!

 

 

GEEN ruimte voor bijkomende vervuiling! of voor onbeperkte luchtvaart

LTO (Landing and Take-off) bewegingen niet te onderschatten

 

 

Roeselare: fijn stof, norm nu al
36 keer
overschreden!!!

zie...

Oostende ontsnapt omdat er... geen meetpaal staat

ircel

de kerosinedoofpot