Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Boeing 747 MK Airlines crashes at takeoff!

Een MK Airlines vrachttoestel 9G-MKJ is op 14 oktober '04 kort na de start (1) (2) (3) bij een tussenstop te Halifax, gecrasht! Oostende ontsnapt weer eens aan een ramp, het toestel was gisteren nog op Ostend-Airport te zien! Stel u voor dat dit ongeval zaterdag j.l. in Oostende was gebeurd => schets. Wellicht vallen er dan honderden doden. De ligging van de Oostendse luchthaven is echt absurd. Op 9 oktober j.l. maakte WILOO toevallig een geluidsopname van het gecrashte toestel (bekijk...) Volgens luchthaven directeur G. Vanspauwen is MK Airlines een firma van wereldfaam. Wiloo heeft een heel andere mening (zie hieronder: de MK Airlines schande).

Wij zullen de bevoegde minister, de heer Renaat Landuyt, vragen een grondig onderzoek in te stellen naar de luchtwaardigheid van de MK Airlines toestellen en een voorlopig verbod tot opstijgen boven woonwijken te Oostende uit te vaardigen. Dit minstens tot er volle klaarheid is in de oorzaak van dit ongeval. Wie slaapt er straks nog rustig in onze stad? Aan het neergestorte toestel werd onlangs nog 'gesleuteld' te Oostende in de ouwe loodsen van AMG (1) (2).

 

Saudi's terrorize Ostend

A Boeing 747-200F (HZ-AIU) from the Saudi Arabian Airlines (1)(2), producing a hell of a lot of noise, has lately (1) been frightening  half of the city of Ostend out of its sleep. The aircraft is operated by a decadent and medieval Saudi regime (1 2 3) who does not care about Human Rights. This act of terrorism can not be tolerated in a civilised society. Wiloo sends a letter of complaint to Belgian authorities and examines the possibilities of legal actions, read...

Unfortunately the Belgian authorities themselves do not protect there own people in this matter. This type of aircraft (QC = 12) is allowed to fly at night! Only (timely and expensive) legal actions, taking Belgium before  the European court of Human Rights (*), seems a possible option.

Letter to the Saudis, read...

Response of the Saudis read... (awaiting)

Sound measurement of a departing 747F at Ostend, watch...


Vracht september:

MK Airlines was deze maand weer de topper. FOS Logistics liet het echter afweten en de transitvluchten scoorden nog nooit zo hoog. Lees…

 

De FOS Logistics saga
Einde mei werd in de pers met de grote trom de komst gemeld vanaf september van de Cypriotische maatschappij FOS Logistics, die Oostende als hub zou kiezen om vracht uit Azië verder te verdelen over heel Europa. FOS zou zijn vluchten op Azië uitvoeren met een moderne Boeing 747. Inmiddels wordt een behoorlijk toontje lager gezongen. Nu blijkt immers dat FOS zou starten op 12 oktober met een 21 jaar oude Lockheed TriStar L-1011, op de kop getikt bij een tweederangs (*) Griekse maatschappij . Lees…
 
Geen arrest Hof van Beroep te Gent
Normaal had het Hof van Beroep te Gent op 7 oktober 04 een uitspraak moeten doen in het kortgeding van WILOO tegen de luchthaven van Oostende. Helaas werd enkel een 'tussenarrest' geveld. Het hof wil bijkomende informatie. De nieuwe pleidooien gaan nu door op 17 februari 2005. De gerechtelijke molens draaien blijkbaar traag.  Wiloo geeft de moed niet op, u kunt ons blijven steunen zie...
 
Ondernemers correct informeren
Wie wil ondernemen moet goed geïnformeerd zijn. Het interview met Gino Vanspauwen in het tijdschrift van de W-Vl. Kamer van Koophandel (zie lager) was naar onze mening zeer misleidend. We stuurden een brief naar de redactie van 'Ondernemers'.

U kunt hem hier lezen...

 

Middelkerke verontwaardigd

Ook het stadsbestuur van Middelkerke is boos over het advies van de West Vlaamse milieuvergunningscommissie. Zie stuurden, net als Wiloo een niet malse brief, lees...

 

(Merk)waardig MER

Naar aanleiding van de milieuvergunningsaanvraag werd 'preventief' en op initiatief van  de overheid, aan het WES en Ecolas een opdracht gegeven tot het maken van een  MER (milieueffectrapport). Wiloo denkt dat een en ander 'à la tête du client' werd opgemaakt en dat bepaalde gegevens gefilterd werden! De geschiedenis leert dat opstellers van dergelijke rapporten meestal niet te hard zijn voor hun cliënten en graag voor nieuwe opdrachten in de running blijven! Over het creatief cijferen bij de W-Vl. milieuvergunningscommissie en  de consultant Ecolas lees...

 

Vanspauwen de spuigaten uit

Om Oostende te behoeden voor 'een terugval naar de middeleeuwen' moeten we volgens luchthavenmanager Gino Vanspauwen harder onze neus dicht knijpen voor de stank van meer transport, meer verkeer en meer vliegtuigen! Voor een (vracht)luchthaven met de opbrengst van een superette en voor het plezier van een paar 'lovers'-spotters moeten wij onze voornaamste troef, het toerisme,  in gevaar brengen!

Wiloo is helemaal niet akkoord! De paar jobs en de winst die bij een potentiële groei van de luchthaventrafieken  gecreëerd worden gaan naar firma's en werknemers uit... NL (Balkenende...) , UK (MK Airlines...). De Oostendenaar rest lawaai en stank, terwijl hij deze waanzin verder mag helpen subsidiëren  via zijn belastingen. Alsof er geen creatievere oplossingen zijn!  Nee bedankt Gino! Met alle (politieke) Chinezen maar niet met...

 

Vieze borden op O-B Airport

Volgens luchthavenmanager G. Vanspauwen is MK Airlines een firma van wereldfaam. Wiloo denk daar toch eventjes anders over (zie hieronder). Nauwelijks verhuisd van Manston naar Oostende en ze krijgen al een eerste rode kaart. Een van hun lawaaierige stokoude museumstukken (DC-8) landde midden in de nacht te Oostende terwijl dat verboden is in heel België. Het toestel was zogenaamd aangekondigd op de borden (voor 23:00 uur) en "in vertraging"! Bij navraag op de luchthaven kwam een merkwaardige verdwijntruc op de aankomstborden aan het licht. Voor Wiloo is dit een bord te ver! We overleggen momenteel met onze raadsheer over mogelijke gerechtelijke stappen tegen O-B A en MK Airlines! lees...
Wiloo schrijft brief aan milieu-inspectie, lees...

Antwoord milieu-inspectie: in vertoef

 

Wablief (web)blog?

Gisteren startte een (web)workshop in samenwerking met Focus TV. De luchthaven is er een van de thema's. Nog tot 24 september kunt u mee het nieuws maken of er commentaar op geven! Surf naar http://www.becomingblog.be/ The medium is the message?

 

WILOO flash september:

Oostende naar 't schavot

Onze nieuwe infofolder is volledig gewijd aan de aanslag op onze mooie stad door de West-Vlaamse Bestendige Deputatie (*). Deze 'Wiloo-flash' komt vanaf woensdag in alle Oostendse bussen terecht, u kunt hem ook hier lezen...

 

Wijziging Wiloobestuur

Na de vergadering van woensdag 15 september '04 werd het wiloobestuur gewijzigd, zie onze  contactpagina.

We nemen afscheid van Dirk Coghe en danken hem voor zijn jarenlange dienst. Dirk koos voor de politiek.

 
De MK Airlines schande!
Wiloo onderzoekt de verhuizing van de Ghanees - Britse maatschappij MK Airlines van Manston naar Oostende. De directie van de Oostendse luchthaven was er als de kippen bij om deze 'troef' met spuitende fonteinen aan te kondigen. Een gesprek met de voorzitter van het 'Manston Airport Consultative Committee' (MACC) geeft een minder fraai beeld!
Ostend Airport blijft gewoon een 'dirty Airport' lees...


Luchtvaart wil geen externe kosten betalen!

Binnenkort vergadert de ICAO (International Civil Aviation Organisation). Deze organisatie, zeg maar de Verenigde Naties  van de luchtvaart, wordt sterk door de VS gedomineerd! Milieu is voor veel leden niet de doelstelling! T&E trekt aan de alarmbel, 'climate disaster coming up' lees...
 

Nieuwe datum arrest Hof van Beroep

Het arrest van het Hof van Beroep te Gent in de zaak WILOO versus Internationale Luchthaven Oostende is nu gepland op donderdag 7 oktober 2004

WILOO ontving 'het advies'

Vandaag ontvingen we het volledig advies van de Provinciale Milieuvergunningscommissie aan het Provinciebestuur (zie ook lager 'omwonenden worden gehoord'). We vielen zo wat van ons stoel toen we e.e.a. lazen. Zo wordt bvb. de WGO (Wereld Gezondheids Organisatie) 45 dB LAmax-normen voor slaapkamergeluid vergeleken met LAeq-waarden van een 70 dB geluidscontour. Appels worden met peren vergeleken  om te besluiten dat 8x meer nachtvluchten geen schade voor de gezondheid betekent. Ook de geluidscontouren en het daaraan verbonden aantal potentieel sterk gehinderden is in het advies niet langer van enig belang! Hetzelfde geldt voor luchtverontreiniging: wanneer het geen acuut gevaar oplevert is het niet van tel.
Dit is totaal onaanvaardbaar. De lobbyisten van de luchtvaart hebben, dank zij een 'à la tête du client' milieueffectenrapport (MER) hun slag voorlopig thuis gehaald. Wiloo stuurt een aangetekende brief aan alle leden van de commissie en aan het Provinciebestuur. U kunt hem hier lezen...

 

Provinciale milieuvergunningscommissie geeft gunstig advies voor 8 x meer nachtvluchten?

Via de pers vernamen we dat Oostends schepen voor leefmilieu de heer Yves Mirroir inzage kreeg in het advies van de commissie aan de Bestendige Deputatie in verband met de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van de luchthaven. Het advies van de commissie is, voor zover we kunnen uitmaken, zeer positief over de gevraagde explosieve groei van de nachtvluchten! Alle bezwaren van de omwonenden werden van tafel geveegd! Ons persbericht, lees...

 

 

Vracht augustus: MK Airlines
De opmars van MK Airlines, reeds vorige maand merkbaar, wordt bevestigd.  Lees…
 

Absurdistan continued!

Het nieuw BPA (bijz. plan van aanleg) nr. 107 'Steense Dijk - Duinkerkseweg', werd vrijdagavond 27 aug. '04 goedgekeurd op de Oostendse gemeenteraad. Alternatief wonen met zicht op kerosinerook straks gerealiseerd: lees...

in de krant De Morgen van zaterdag 28 aug. '04 doet Oostends schepen van Ruimtelijke Ordening Bart Bronders over de toekomstige kerosinestank in de nieuwe woonwijk de volgende uitspraak: "Trouwens, Mariakerke, Stene en Raversijde liggen er ook midden in",  lees... Zo kan WILOO er zelf nog wel een paar verzinnen. Deze uitspraak verdient een staatsprijs! maar dan wel voor DOMHEID. Ons persbericht lees...

 

MK-Airlines komt
De wekker van de Oostendse luchthaventijdbom is blijkbaar weer gestart. Bijzonder slecht nieuws overvalt ons, lees...
MK Airlines, een  Brits-Ghanese maatschappij die vliegt met (zeer) oude bakken type DC8 en B747, verplaatst zijn activiteiten van de private luchthaven te  Manston (Kent) (1) (2) naar Oostende waar de luchthavenvergoedingen 'veel goedkoper zijn' (dank zij subsidies met belastingsgeld!). Dit alles betekent meer onveiligheid, meer onnodig vrachtwagenverkeer (UK-Belgium), meer stank en meer overlast. Dat onze regio daar niets aan heeft... het milieu verneukt wordt... lees... en onze eigen tuinbouw kapot gaat omdat de luchtvaart voor een prikkie vliegt... Who cares! Wiloo probeert te onderzoeken of er geen sprake is van dumping! Een brief aan mevrouw Neelie Kroes is in de maak.

Hoogtijd dus voor een eind aan alle oneerlijke concurrentie tussen luchthavens en vooral voor een kerosinetaks!!!

 

Flahaut antwoordt (zie ook: 'Militaire acrobatie boven...')

We ontvingen een perfect voorspelbaar, nietszeggend antwoord van de minister, lees... Kort gezegd komt het er op neer dat omwonenden moeten leren leven met: oefenvluchten boven woonzones, rondvliegende pannen, kerosinestank, lawaai... Dit alles dient volgens de minister, zonder dat hij enig bewijs voorlegt, voor het 'grote mondiale maatschappelijke heil'. Van een minister die bvb. ook geen enkel probleem heeft met een fabriek als FN, verwachten we natuurlijk niets beter.

 

Belgium fails to implement E.U.laws

Among twenty Belgian serious shortcomings to implement environmental European laws,  especially Directive 85/337/EEC and 2002/49/EC is of Wiloo interest! Ostend-Bruges Airport failed to follow the correct procedure to obtain a new environmental license (no public hearing). If necessary Wiloo will bring this before the European Court!

Also read our written objection to the W-VL Provincial Deputy Councel: bezwaarschrift... (in Dutch)

The full European commission survey: read...

 

Perverse effecten van goedkope vluchten

Daarover spreekt Jean-Francois Fauconnier de klimaatexpert van Greenpeace zich uit in een interview met de krant Het Nieuwsblad van 20 augustus 2004. Jammer genoeg is er op de  greenpeacewebsite niets te vinden over luchtvaart?: lees...

 

Autostrade boven ons hoofd!

Indien de Bestendige Deputatie ingaat op de door de luchthaven gevraagde milieuvergunning betekent dat een ware autostrade boven de hoofden van duizenden Oostendenaars! Naar de gevolgen voor de omwonenden werd nog nooit onderzoek gedaan! Ondertussen zijn veel mensen verontrust over schijnbaar hoge aantallen kankergevallen in onze wijken! WILOO volgt het dossier al jaren, een kort verslag: lees...

 

Militaire acrobatie boven ons hoofd!

Een C-130 van de luchtmacht oefende op 9 augustus boven de woonwijken. Op een stunt meer of minder werd niet gekeken! lawaai = 96 dBa!

We stuurden een e-mail aan minister Flahaut lees...

Bekijk onze filim...

 

SP.a niet langer interesse voor O-B Airport?

Met de verkiezingen van 13 juni '04 werden de politieke kaarten herschud. De nieuwe Vlaamse Regering is ondertussen van start en de 'postjes' werden verdeeld. Een aardbeving en grote vraagtekens voor de omwonenden van de Oostendse luchthaven lees...

 

Veel peptalk op de luchthaven...

-Is de luchthavendirectie in existentiële crisis en blaast men zichzelf enorm veel moed in? of hoopt men via stoere verhalen een zo ruim mogelijke milieuvergunning te bekomen? In ieder geval bereikt de peptalk van de luchthavendirectie ongekende hoogtes. Oordeel zelf aan de hand van een paar voorbeelden.

FOS logistics: met een vergrootglas te zoeken op het net!

Saudi Arabian: maar tot 17 december '04, één vlucht/dag!

Ryan(flut)air: de kroniek van de aangekondigde nieuwe lijnen is een flutverhaal! Zelfs onze burgemeester is sceptisch,  zo lezen we in een artikel van de hand van Edwin Fontaine in HLN van 30 juli '04. Daarin zegt David Geering (Ryanair) dat de uitlatingen van de Oostendse luchthavendirecteur G. Vanspauwen 'voor zijn rekening zijn', en hij ze niet bevestigt!

Zie ook: Ryanair bakt het bruin (1) (2)  en HLN van 3 aug. lees...

 

De vrachtcijfers van de maand juli zijn gelijk aan die van vorig jaar 'dank zij'... veel oorlog en miserie, bijvoorbeeld in Irak en Darfour. Velen pikken graag een graantje mee. Onze cijfers voor juli, lees...

 

Vliegvakantie? 'Beter van Niet'

Als schaapjes allemaal in een grote buis. De lucht is er zeer droog en wordt voortdurend rondgepompt. Met wat geluk heb je enkel een verkoudheid en geen TBC of SARS! Als je ook af en toe een been kan strekken (niet bij Ryanair) loopt je waarschijnlijk geen trombose op! Aangekomen op  je strandvakantie is je kans op een echtscheiding vrij groot! Reizen naar verre strandvakanties: beter van niet, bekijk de film 'vakantie' op de website van de RVU hier...


De topman van Ryanair o'Leary wist het al lang:

'we reizen om te consumeren' zijn visie komt neer op 'fuck the environment, screw the world'!

Lees een van zijn vele boude uitspraken in De Standaard en DZ

(nogmaals: hoog tijd voor een kerosinetaks)