Boeing 747 MK Airlines
crashes at takeoff!
Een
MK Airlines vrachttoestel
9G-MKJ is op 14 oktober '04 kort na de start (1)
(2)
(3)
bij een tussenstop te Halifax, gecrasht! Oostende ontsnapt weer
eens aan een ramp, het toestel was gisteren nog op Ostend-Airport
te zien! Stel u voor dat dit ongeval zaterdag j.l. in Oostende was
gebeurd => schets. Wellicht vallen
er dan honderden doden. De ligging van de Oostendse luchthaven
is echt absurd. Op 9 oktober j.l. maakte WILOO toevallig een
geluidsopname van het gecrashte toestel (bekijk...)
Volgens luchthaven directeur G. Vanspauwen is MK Airlines een firma
van wereldfaam. Wiloo heeft een heel andere mening (zie hieronder:
de MK Airlines schande).
Wij zullen de bevoegde minister, de
heer Renaat Landuyt, vragen een grondig onderzoek in te stellen
naar de luchtwaardigheid van de MK Airlines toestellen en een
voorlopig verbod tot opstijgen boven woonwijken te Oostende uit
te vaardigen. Dit minstens tot er volle klaarheid is in de oorzaak van
dit ongeval. Wie slaapt er straks nog rustig
in onze stad? Aan het neergestorte toestel werd onlangs nog
'gesleuteld' te Oostende in de ouwe loodsen van AMG (1)
(2).
Saudi's terrorize Ostend
A
Boeing 747-200F (HZ-AIU) from the Saudi Arabian Airlines
(1)(2),
producing a hell of a lot of noise, has lately
(1)
been frightening
half of the city of
Ostend out of its sleep. The aircraft is operated by a decadent and
medieval Saudi regime
(1
2
3)
who does not care about Human Rights. This act of terrorism can not be
tolerated in a civilised society. Wiloo sends a letter of complaint
to Belgian authorities and examines the possibilities of legal
actions, read...
Unfortunately the
Belgian
authorities themselves do not
protect there own people
in this matter. This
type of aircraft (QC
= 12) is allowed to fly at night! Only
(timely and expensive) legal actions, taking Belgium before the
European court of
Human Rights (*),
seems a possible option.
Letter to the Saudis,
read...
Response of the Saudis read...
(awaiting)
Sound measurement of a departing
747F at Ostend, watch...
Vracht september:
MK Airlines was deze
maand weer de topper. FOS Logistics liet het echter afweten en de
transitvluchten scoorden nog nooit zo hoog.
Lees…
De FOS Logistics saga
Einde
mei werd in de pers met de grote trom de komst gemeld vanaf september
van de Cypriotische maatschappij FOS Logistics, die Oostende als hub
zou kiezen om vracht uit Azië verder te verdelen over heel Europa. FOS
zou zijn vluchten op Azië uitvoeren met een moderne Boeing 747.
Inmiddels wordt een behoorlijk toontje lager gezongen. Nu blijkt
immers dat FOS zou starten op 12 oktober met een 21 jaar oude
Lockheed TriStar L-1011, op de kop getikt bij een tweederangs
(*)
Griekse maatschappij .
Lees…
Geen arrest Hof van Beroep te
Gent
Normaal had het Hof van Beroep te
Gent op 7 oktober 04 een uitspraak moeten doen in het kortgeding van
WILOO tegen de luchthaven van Oostende. Helaas werd enkel een
'tussenarrest' geveld. Het hof wil bijkomende informatie. De nieuwe
pleidooien gaan nu door op 17 februari 2005. De gerechtelijke
molens draaien blijkbaar traag. Wiloo geeft de moed niet op, u
kunt ons blijven steunen
zie...
Ondernemers correct
informeren
Wie wil ondernemen moet goed
geïnformeerd zijn. Het interview met Gino Vanspauwen in het
tijdschrift van de W-Vl. Kamer van Koophandel (zie lager) was naar
onze mening zeer misleidend. We stuurden een brief naar de redactie
van 'Ondernemers'.
U kunt hem hier
lezen...
Middelkerke verontwaardigd
Ook het stadsbestuur van Middelkerke
is boos over het advies van de West Vlaamse milieuvergunningscommissie.
Zie stuurden, net als Wiloo een niet malse brief,
lees...
(Merk)waardig MER

Naar aanleiding van de
milieuvergunningsaanvraag werd 'preventief' en op initiatief van
de overheid, aan het WES en Ecolas een
opdracht gegeven tot het maken van een MER
(milieueffectrapport). Wiloo denkt dat een en ander 'à la tête du
client' werd opgemaakt en dat bepaalde gegevens gefilterd
werden! De geschiedenis leert dat opstellers van dergelijke rapporten
meestal niet te hard zijn voor hun cliënten en graag voor nieuwe
opdrachten in de running blijven! Over het creatief cijferen bij de
W-Vl. milieuvergunningscommissie en de consultant Ecolas
lees...
Vanspauwen de spuigaten uit
Om
Oostende te behoeden voor
'een terugval naar de middeleeuwen'
moeten we volgens
luchthavenmanager Gino Vanspauwen harder onze neus dicht knijpen voor
de stank van meer transport, meer
verkeer en meer vliegtuigen!
Voor een (vracht)luchthaven met de opbrengst van
een superette en voor het plezier van een paar 'lovers'-spotters
moeten wij onze voornaamste troef, het toerisme, in gevaar
brengen!
Wiloo is helemaal niet akkoord!
De paar jobs en de winst die bij een potentiële groei van de
luchthaventrafieken gecreëerd worden gaan naar firma's en
werknemers uit... NL (Balkenende...) , UK (MK Airlines...). De
Oostendenaar rest lawaai en stank, terwijl hij deze waanzin verder mag
helpen subsidiëren via zijn belastingen. Alsof er geen
creatievere oplossingen zijn! Nee bedankt Gino! Met alle
(politieke) Chinezen maar niet met...
Vieze
borden op O-B Airport
Volgens
luchthavenmanager G. Vanspauwen is MK Airlines een firma van
wereldfaam. Wiloo denk daar toch eventjes anders over (zie hieronder).
Nauwelijks verhuisd van Manston naar Oostende en ze krijgen al een
eerste rode kaart. Een van hun lawaaierige stokoude museumstukken
(DC-8) landde midden in de nacht te Oostende terwijl dat verboden is
in heel België. Het toestel was zogenaamd aangekondigd op de borden
(voor 23:00 uur) en "in vertraging"! Bij navraag op de luchthaven kwam
een merkwaardige verdwijntruc op de aankomstborden aan het licht.
Voor Wiloo is dit een bord te ver! We overleggen momenteel met
onze raadsheer over mogelijke gerechtelijke stappen tegen O-B A en MK
Airlines! lees...
Wiloo schrijft brief aan milieu-inspectie,
lees...
Antwoord milieu-inspectie: in vertoef

Wablief (web)blog?
Gisteren startte een (web)workshop
in samenwerking met Focus TV. De luchthaven is er een van de thema's.
Nog tot 24 september kunt u mee het nieuws maken of er commentaar op
geven! Surf naar
http://www.becomingblog.be/ The medium is the
message?
WILOO flash
september:
Oostende naar 't schavot
Onze nieuwe infofolder is volledig gewijd aan de aanslag op onze mooie
stad door de West-Vlaamse Bestendige Deputatie (*).
Deze 'Wiloo-flash' komt vanaf woensdag in alle Oostendse bussen
terecht, u kunt hem ook hier
lezen...
Wijziging Wiloobestuur
Na
de vergadering van woensdag 15 september '04 werd het wiloobestuur
gewijzigd, zie onze contactpagina.
We
nemen afscheid van Dirk Coghe en danken hem voor zijn jarenlange
dienst. Dirk koos voor de politiek.
De MK Airlines schande!
Wiloo
onderzoekt de verhuizing van de Ghanees - Britse maatschappij MK
Airlines van Manston naar Oostende. De directie van de Oostendse
luchthaven was er als de kippen bij om deze 'troef' met spuitende
fonteinen aan te kondigen. Een gesprek met de voorzitter van het
'Manston Airport Consultative Committee' (MACC)
geeft een minder fraai beeld!
Ostend Airport blijft gewoon een 'dirty Airport'
lees...
Luchtvaart wil geen externe
kosten betalen!
Binnenkort vergadert
de
ICAO (International Civil Aviation Organisation). Deze
organisatie, zeg maar de Verenigde Naties van de luchtvaart,
wordt sterk door de VS gedomineerd! Milieu is voor veel leden niet de
doelstelling!
T&E trekt aan de
alarmbel, 'climate disaster coming up'
lees...
Nieuwe datum arrest Hof van Beroep
Het arrest van het Hof van Beroep te Gent in de zaak WILOO versus
Internationale Luchthaven Oostende is nu gepland op donderdag 7
oktober 2004
WILOO ontving 'het advies'
Vandaag ontvingen we het
volledig advies van de Provinciale Milieuvergunningscommissie
aan het Provinciebestuur (zie ook lager 'omwonenden worden
gehoord'). We vielen zo wat van ons stoel toen we e.e.a. lazen. Zo
wordt bvb. de WGO (Wereld Gezondheids Organisatie) 45 dB LAmax-normen
voor slaapkamergeluid vergeleken met LAeq-waarden van een 70 dB
geluidscontour. Appels worden met peren vergeleken om te
besluiten dat 8x meer nachtvluchten geen schade voor de gezondheid
betekent. Ook de geluidscontouren en het daaraan verbonden aantal
potentieel sterk gehinderden is in het advies niet langer van enig
belang! Hetzelfde geldt voor luchtverontreiniging: wanneer het
geen acuut
gevaar oplevert is het niet van
tel.
Dit is totaal onaanvaardbaar. De lobbyisten van de luchtvaart
hebben, dank zij een 'à la tête du client' milieueffectenrapport (MER)
hun slag voorlopig thuis gehaald. Wiloo stuurt een aangetekende brief
aan alle leden van de commissie en aan het Provinciebestuur. U kunt
hem hier lezen...
Provinciale milieuvergunningscommissie geeft
gunstig advies voor 8 x meer nachtvluchten?
Via de pers vernamen we dat Oostends schepen voor leefmilieu de heer
Yves Mirroir inzage kreeg in het advies van de commissie aan de
Bestendige Deputatie in verband met de nieuwe
milieuvergunningsaanvraag van de luchthaven. Het advies van de
commissie is, voor zover we kunnen uitmaken, zeer positief over de
gevraagde explosieve groei van de nachtvluchten! Alle bezwaren van
de omwonenden werden van tafel geveegd! Ons
persbericht, lees...
Vracht augustus: MK Airlines
De
opmars van MK Airlines, reeds vorige maand merkbaar, wordt bevestigd.
Lees…
Absurdistan continued!
Het
nieuw BPA (bijz. plan van aanleg) nr. 107 'Steense Dijk -
Duinkerkseweg', werd vrijdagavond 27 aug. '04 goedgekeurd op de
Oostendse gemeenteraad. Alternatief wonen met zicht op
kerosinerook straks
gerealiseerd:
lees...
in de krant De Morgen van
zaterdag 28 aug. '04 doet Oostends schepen van Ruimtelijke Ordening
Bart Bronders over de toekomstige kerosinestank in de nieuwe
woonwijk de volgende uitspraak:
"Trouwens,
Mariakerke, Stene en Raversijde liggen er ook midden in",
lees...
Zo kan WILOO er zelf nog wel een paar verzinnen. Deze uitspraak
verdient een staatsprijs! maar dan wel voor DOMHEID. Ons
persbericht lees...
MK-Airlines komt
De wekker van de Oostendse luchthaventijdbom is
blijkbaar weer gestart. Bijzonder slecht nieuws
overvalt ons,
lees...
MK Airlines, een
Brits-Ghanese maatschappij die vliegt met (zeer) oude bakken type
DC8 en B747, verplaatst zijn activiteiten van de private luchthaven
te Manston (Kent)
(1)
(2) naar Oostende waar de
luchthavenvergoedingen
'veel goedkoper zijn' (dank zij
subsidies met belastingsgeld!). Dit alles betekent meer
onveiligheid, meer onnodig vrachtwagenverkeer (UK-Belgium), meer stank
en meer overlast. Dat onze regio daar niets aan heeft... het milieu
verneukt wordt...
lees... en onze eigen tuinbouw kapot gaat omdat de luchtvaart voor
een prikkie vliegt... Who cares! Wiloo probeert te onderzoeken
of er geen sprake is van dumping! Een brief aan mevrouw
Neelie Kroes
is in de maak.
Hoogtijd dus voor een eind aan alle
oneerlijke concurrentie tussen luchthavens en vooral voor een
kerosinetaks!!!
Flahaut antwoordt
(zie ook: 'Militaire acrobatie boven...')
We ontvingen een perfect
voorspelbaar, nietszeggend antwoord van de minister,
lees... Kort gezegd komt het er op neer dat
omwonenden moeten leren leven met: oefenvluchten boven woonzones,
rondvliegende pannen, kerosinestank, lawaai... Dit alles dient volgens
de minister, zonder dat hij enig bewijs voorlegt, voor het 'grote
mondiale maatschappelijke heil'. Van een minister die bvb. ook
geen enkel probleem heeft met een fabriek als FN, verwachten we
natuurlijk niets beter.
Belgium fails to implement
E.U.laws
Among
twenty Belgian serious
shortcomings
to implement environmental European
laws,
especially Directive 85/337/EEC
and
2002/49/EC is
of Wiloo interest!
Ostend-Bruges
Airport failed to follow the correct procedure to obtain a new
environmental license (no public hearing).
If necessary
Wiloo will bring this before
the European
Court!
Also read our written objection to
the W-VL Provincial Deputy Councel:
bezwaarschrift... (in Dutch)
The full European commission survey:
read...
Perverse effecten van
goedkope vluchten
Daarover spreekt Jean-Francois
Fauconnier de klimaatexpert van Greenpeace zich uit in een
interview met de krant Het Nieuwsblad van 20 augustus 2004. Jammer
genoeg is er op de greenpeacewebsite niets te vinden over
luchtvaart?: lees...
Autostrade boven ons hoofd!
Indien de Bestendige Deputatie
ingaat op de door de luchthaven gevraagde milieuvergunning betekent
dat een ware autostrade boven de hoofden van duizenden Oostendenaars!
Naar de gevolgen voor de omwonenden werd nog nooit onderzoek
gedaan! Ondertussen zijn veel mensen verontrust over schijnbaar
hoge aantallen kankergevallen in onze wijken! WILOO volgt het dossier
al jaren, een kort verslag: lees...
Militaire acrobatie boven ons
hoofd!
Een C-130 van de luchtmacht oefende
op 9 augustus boven de woonwijken. Op een stunt meer of minder werd
niet gekeken!
lawaai = 96 dBa!
We stuurden een e-mail aan minister
Flahaut lees...
Bekijk onze
filim...
SP.a niet langer
interesse voor O-B Airport?
Met de verkiezingen van 13 juni '04 werden de politieke kaarten
herschud. De nieuwe
Vlaamse Regering is ondertussen van start en de 'postjes' werden
verdeeld. Een aardbeving en grote vraagtekens voor de omwonenden van
de Oostendse luchthaven lees...
Veel peptalk op de
luchthaven...
-Is de luchthavendirectie in
existentiële crisis en blaast men zichzelf enorm veel moed in? of
hoopt men via stoere verhalen een zo ruim mogelijke milieuvergunning
te bekomen? In ieder geval bereikt de peptalk van de
luchthavendirectie ongekende hoogtes. Oordeel zelf aan de hand van een
paar voorbeelden.
FOS logistics: met een
vergrootglas te zoeken op het net!
Saudi Arabian: maar tot 17
december '04, één vlucht/dag!
Ryan(flut)air:
de kroniek van de aangekondigde nieuwe lijnen is een flutverhaal!
Zelfs onze burgemeester is sceptisch, zo lezen we in een artikel
van de hand van Edwin Fontaine in HLN van 30 juli '04. Daarin
zegt David Geering (Ryanair) dat de uitlatingen van de Oostendse
luchthavendirecteur G. Vanspauwen 'voor zijn rekening zijn', en
hij ze niet bevestigt!
Zie ook: Ryanair bakt het bruin (1)
(2)
en HLN van 3 aug.
lees...
De vrachtcijfers van de maand juli
zijn gelijk aan die van vorig jaar 'dank zij'... veel oorlog en
miserie, bijvoorbeeld in Irak en Darfour. Velen pikken graag een
graantje mee. Onze cijfers voor juli,
lees...
Vliegvakantie? 'Beter van
Niet'
Als
schaapjes allemaal in een grote buis. De lucht is er zeer droog en
wordt voortdurend rondgepompt. Met wat geluk
heb je enkel een verkoudheid en geen TBC of SARS!
Als je ook af en toe een been kan strekken (niet bij Ryanair) loopt je
waarschijnlijk geen trombose op! Aangekomen
op je strandvakantie is je kans op
een echtscheiding vrij groot! Reizen naar verre strandvakanties: beter
van niet, bekijk de film 'vakantie'
op de website van de RVU
hier...
De
topman van Ryanair o'Leary wist het al lang:
'we reizen om te consumeren'
zijn visie komt neer op 'fuck the environment, screw the world'!
Lees een van zijn vele boude
uitspraken
in
De Standaard en
DZ
(nogmaals: hoog tijd voor een
kerosinetaks)
 |