Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

1996

Voor de volledige luchthaven infofolder uit 1996 klik:  1   2

 

 

 

WILOO gaat internationaal samenwerken rond het traceren van illegale wapenhandel!

 

De Oostendse luchthaven heeft, voor wie het nog niet wist, een kwalijke reputatie met betrekking tot wapenhandel.

 

Via de vermenging met legale transporten, de corruptie, het onderhouden van criminele  netwerken en door hand en span diensten van witteboordcriminelen floreert de illegale wapenhandel wereldwijd (bron: amnesty).

 

Wat de Oostendse luchthaven betreft hebben wij, en onze partners, vaak aan de alarmbel getrokken en gerapporteerd over malafide netwerken en personen (1). Nog steeds zien we 'dezelfde namen' weer opduiken in 'andere constructies'. De (malafide) luchtvaartwereld is een kleine wereld, zoveel is zeker. Dat er weinig tegen werd en wordt ondernomen is zacht gezegd merkwaardig! Politie, gerecht, douane hebben blijkbaar andere prioriteiten!

 

Een figuur als Viktor Bout kon in een nabij verleden twee jaar lang ongestoord zaakjes doen op de Oostendse luchthaven. Had onze partner er niet zoveel ophef over gemaakt dan zat ie er veel langer! En het houdt niet op. Zo werd de op illegale wapenhandel betrapte maatschappij Johnsons Air recent nog als grote vernieuwing op de Oostendse luchthaven aangekondigd!!! Na een korte WILOO-actie is deze 'maatschappij' met stille trom vertrokken naar... SHARJAH. Daar is het blijkbaar ook aangenaam toeven.

 

Havens en dus ook luchthavens zijn poorten waar wapentransport zichtbaar wordt. Hier kunnen wij als activisten wat mee doen!

 

Ons werk en vooral dat van partner CleanOstend is niet ongemerkt gebleven, vandaar dat wij uitgenodigd werden om samen te werken met NGO's en organisaties zoals NISAT, PRIO, SIPRI, IPIS, GRIP, AMNESTY en andere.

 

Eind deze maand gaat in Utrecht een eerste conferentie door in het kader van COST action A25 (zie website Vlaamse Overheid!). Wij zullen er o.a. meewerken aan het opstarten van een 'arms spotting and tracing network' alsook aan het opstarten en gegevensinvoer van  een databank over  TLCS's (Transport and Logistics Services Companies).

 

 

 

 

Begin juli volgt hier een verslag van onze Utrecht reis. Ondertussen hebben wij, ter voorbereiding, alvast oude folders (1 2) uit de kast gehaald. Een kleine onschuldige selectie publiceren we op deze pagina! (zie kaders en hieronder),

 

Op onze trip nemen we ook een kort overzicht mee waarin we de historiek en een evaluatie van de huidige Oostendse toestand belichten. U kunt dit alvast hier inkijken,  lees...

 

STAY TUNED

 

         

 

2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNIQUES OF

CLANDISTINE ARMS

DELIVERY

read...