Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Het aantal non-transit  vrachtvluchten kende een lichte vooruitgang van 6% tegenover vorig jaar.

MK Airlines was goed voor 41% van deze vrachtvluchten en de propellertoestellen sudderden deze keer op een laag pitje. De vracht in de MK toestellen is in hoofdzaak bestemd voor de Britse markt, lokaal wordt er weinig toegevoegde waarde en werkgelegenheid  gecreëerd (zie ook 1). De werkgelegenheid de lonen enz... gaan bijna 100 % naar het buitenland. Onze regio deelt de cadeautjes uit... de omwonenden betalen driedubbel: met hun belastingsgeld, hun gezondheid en hun veiligheid!

Aantal non-transit (eigen) vrachtvluchten

 

A
3
0
0

D
C
1
0

D
C
8

B
7
0
7

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
1
2
4

A
n
1
2

A
n
2
6

A
n
d
e
r

T
o
t

Jan

31

5

18

7

20

9

1

21

6

0

118

Feb

29

3

27

10

19

4

0

16

6

1

115

Mar

40

5

26

12

22

4

2

19

6

0

136

Apr

32

4

22

0

19

9

1

16

4

0

107

Mei

32

5

10

0

21

4

0

9

13

0

94

Jun

33

4

10

0

14

8

0

13

15

0

97

Jul

18

6

13

0

18

6

0

9

16

0

86

Aug

12

6

21

0

17

7

2

5

15

0

85

Sep

13

5

29

0

20

20

1

7

23

5

123

Okt

13

7

34

0

22

25

2

18

17

2

140

Nov

33

6

39

0

19

25

5

5

9

0

141

Tot

286

56

249

29

211

121

14

138

130

8

1242

%

23

4,5

20,1

2,3

17

9,7

1,1

11,1

10,5

0,7

100

 

Transitvluchten
 

US Air Mobility Command (Evergreen)

B747

17

Kalitta Air USA

B747

30

Saudi Arabian Airlines (*)

B747

23

Totaal

 

70

(*) werd enkele keren bijgeladen of afgeladen

De Amerikaanse en Saoedi transitvluchten waren goed voor 1/3 van het algemeen totaal (70 op 211). Opmerkelijk is vooral, dat sinds 9 november Oostende niet meer zoveel bezoek kreeg van Evergreen maar wel massaal van Kalitta-toestellen. Toevallig ?  Rond dezelfde tijd sloeg Schiphol namelijk groot alarm, toen werd vastgesteld dat Kalitta Air het niet zo nauw neemt met onderhoudsschema’s en voorschriften. De vaststelling kwam er, nadat een Kalitta-jumbo een motor verloor voor zijn landing in Detroit (2) (3). Het lijkt erop, dat Oostende zich weer uitverkoren weet om als rommelbak dienst te doen voor andere meer veiligheidsbewuste luchthavens.

Er waren in november ook een 4-tal uitwijkingen van vrachtvliegtuigen, twee Antonovs-124, een DC10 en een B747. Zij werden in de cijfers meegerekend.