 Meer info en jaarverslagen EGIS-avia:
zie
off. register Fr. of
zie...

Resultaten 2011
7-feb-12
Egis Avia wint contract in Brazilië,
zie...
|
Uitbater luchthaven Oostende "Egis
Avia"
Laatste berichten
Uitspraak vooruitgeschoven
20-jan-16
(nog) Geen uitspraak in de rechtszaak
over het vermeend gesjoemel met contracten op de
luchthaven van Charleroi (BSCA) door Oostends luchthavenbaas
Marcel Buelens. Alle partijen werden gehoord afgelopen
woensdag en de zaak met dossiernr. 61RC4010-09 komt nu opnieuw voor
op 24 februari '16. Zie ook... Wordt het
een zeer lang verhaal?
Uitspraak
zaak Buelens op 20
januari '16
14-dec-15 In de 12de kamer van de
correctionele rechtbank van Charleroi valt op 20 januari '16 de
uitspraak in de zaak Buelens. De Oostendse luchthavenbaas is er
aangeklaagd voor gesjoemel met aanbestedingen op de luchthaven van
Charleroi (1)
(2).
De procedure met dossiernr. 61RC4010-09 is momenteel
"en délibéré". Zie ook...
In haar bonnetjesaffaire (3)
heeft ex-collega Edmée Degroeve zich ondertussen in beroep
vrijgekocht. Zo gaat dat in België als men veel geld heeft...
Meer over het gerecht in Charleroi,
lees...
CEO luchthaven onder vuur
18-okt-15
De zaak van het vermeend gesjoemel met contracten op de
luchthaven van Charleroi (BSCA) door Oostends luchthavenbaas Marcel Buelens
tijdens een vorig leven (zie...), komt woensdagmorgen 21 oktober 2015 voor op
de correctionele rechtbank van Charleroi, 12de kamer, 1ste verdiep, 9uur.
Boer Buelens (*) heeft echter meer bezorgdheden.
Zijn Oostends LEM-metje blaakt verre van gezondheid. De
verliezen van de "LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij)
Oostende-Brugge NV" stapelen zich op. WILOO
dook even de jaarverslagen 2014 in,
lees...
(*) hij noemt WILOO een bende
'zielepoten' vandaar...
EGIS liegt dat de pannen er
af vliegen
6-sept-15 Op het Focus TV journaal van
4 september '15 verklaarde EGIS CEO Marcel Buelens dat Oostende de
strengste QC-regels heeft (beluister...). Dat is een flagrante leugen. Ook zijn
bewering dat QC12 ANA (Luik) belet om terug te keren naar Oostende
(in het Laatste nieuws) klopt aan geen kanten. Bij Focus krijgen we
geen recht van antwoord!
11-sept-15
Uit De Zeewacht van 11 sept '15
zie... daarin
Buelens: "ik ben voor strenge normen en voor QC12. WILOO
reactie: ja... "maar nu even (tien jaar) niet"!
... een grap zeker?
QC12 is voor WILOO bovendien helemaal geen strenge norm.
In Zaventem is 's nachts een maximum QC8 toegelaten,
terwijl andere regionale luchthavens volledig gesloten zijn!
Wat Charleroi niet belet om 6 miljoen passagiers te halen. En ja,
Luik is 24h open... maar daar heeft men hele wijken afgebroken
en zeer zwaar en veel (ook ons) belastinggeld geïnvesteerd. Waarom
wil men toch steeds op een artificiële manier in ons postzegelland
een zinloze overbodige vrachtluchthaven, waar geen markt voor is, in
stand houden? En moet dit ten koste van milieu en verspilling van
menselijk en maatschappelijk kapitaal? Voor WILOO mag het beetje
vracht van Oostende gerust naar Luik, die luchthaven is er echt voor
geschikt. Waar is ook de (economische) logica die verder kijkt dan
de eigen vierkante cm? (NVA?) Waar zit de politiek? Vast in het
populisme? Stuur ons uw mening.
Ps. Er zijn geen klachten... goed
zo, houden zo, of wil Buelens meer klachten dan? Die zullen bij QC37
zeker exploderen, wees 'gerust'.
Plannen(tjes) EGIS voorgesteld
2-mei-15
"Kleine krentjes in een
dikke subsidiepap!"
Met
een ietwat slaapverwekkende PowerPoint tijdens het jongste OLO
(overlegcomité luchthaven Oostende) van maandag 30 april '15
presenteerde de nieuwe luchthaven CEO de heer Marcel Buelens de
(zeer bescheiden) EGIS-plannen voor de toekomst. Er komen wat
shuttlebusjes om de "hopelijk" verwachte Catalanen
(marktstudies?) rechtstreeks bij hun hotel (in Brugge en Gent) af te
zetten, er komt parkeerruimte bij op het eigen
luchthaventerrein, er komt een winkeltje met goedkope spullen aan
luchtzijde, de Cockpitbar krijgt een ander kleedje, er wordt
nog eens een poging gedaan om de "General Aviation"
elitevliegtuigjes uit le Touquet naar Oostende te krijgen, en dat is
het zo'n beetje.
Er wordt natuurlijk ook veel onderhandeld (waar hebben we
dat nog gehoord) met luchtvaartmaatschappijen en misschien
zit er ook een lijntje naar het Verenigd Koninkrijk in (met
kleine toestellen weliswaar want de lokale markt is zeer klein).
Oh ja, ook wil mr. Buelens van de luchthaven een "oud-vliegtuig"
kerkhof maken voor het slopen van afgeschreven toestellen en de
recuperatie van vliegtuigonderdelen en oude metalen. Een tiental
vliegtuigen zouden per jaar afgebroken worden (opm.: hopelijk
kunnen de oude bakken veilig landen en liefst vanuit zee, er kan
misschien begonnen worden met de Peruviaanse DC8
OB-2059-P die al bijna zeven maanden
roerloos staat te roesten!?).
Vette beulingpot lijkt het WILOO allemaal niet. Toch moet het
voor EGIS, gezien de continue enorme subsidiestroom vanuit de
Vlaamse Overheid, hiermee wel uit te zingen zijn voor een paar jaar?
WILOO schat de opbrengst van de afbraakactiviteiten op zo'n
€200.000. Alvast genoeg om de kosten van de stickers op de bussen in
Barcelona te betalen. Of de kostendekkingsgraad van de
uitbating met dit alles boven de 20% komt is een andere en
meteen "de grote vraag".
De heer Buelens beloofde verder om
van de luchthaven geen trainingslocatie voor grote vliegtuigen
te maken, iets wat WILOO zeer nauw in het oog houdt en waarvoor we
binnenkort (o.a.) onze petitie-acties (her)starten.
Ps. Voor alle activiteiten (in tegenstelling tot Deurne
zie...) werden
vergunningen aangevraagd. Zodra we die ingekeken hebben komen we met
meer nieuws.
EU doet Charleroi Airport
betalen
23-apr-15
BSCA de uitbater van de luchthaven van Charleroi moet van de
Europese commissie €15 miljoen per jaar betalen aan SOWAER (1)
voor gebruik het gebruik van de luchthaveninfrastructuur (2).
"L'aéroport de Charleroi en recours contre l'Europe" (3).
Het is is wachten wat de commissie doet met het contract van de
Vlaamse Overheid met het Franse EGIS projects SA de nieuwe
luchthavenuitbater in Oostende. In de prullenbak zeer
waarschijnlijk, immers overduidelijk veel te veel staatsteun! Zie
ook...
Kosten(niet)dekkingsprocentjes
4-maa-15 De
kostendekkingsgraad van de luchthaven bedroeg in 2013 30% (1).
Na het vertrek van de grootste vrachtklant zal dat in 2014, even
schatten, zo'n 18% geworden zijn. Dat is lager dan die van openbaar
vervoersmaatschappij "De Lijn" (22%). "De Lijn", die zorgt
voor zeer noodzakelijke publieke dienstverlening met (ecologisch
verantwoord) binnenlands vervoer van schoolkinderen, ouderen,
kansarmere bevolking, moet dit jaar drie procent bezuinigen
(€34 milj.). De luchthaven, die (een paar) zeer
milieuonvriendelijk (+ korte vluchten)
luxe-buitenlandse-vakantie-strandreisjes faciliteert naar Spanje,
krijgt 25% (€2,5 milj.) bij!
Europese knipperlichten aan!
28-nov-14
Alle Europese knipperlichten met betrekking tot het
uitbatingscontract met EGIS staan aan. Dat bleek gisteren
tijdens een debat in Vlaams parlement. Het hele LOM-LEM huis en het
contract met EGIS staan op de helling.
Een en ander betekent bijgevolg nog jaren van onzekerheid
(voor potentiële investeerders). Trekt EGIS er volgend jaar weer
uit?
Minister Weyts (NVA) legt Europa
naast zich neer. De durf om te veranderen en een zinloze luchthaven
om te spitten durft hij niet aan. Dat laatste kost teveel stemmen,
immers het volk wil speeltjes... en hij stemmetjes. De Tijd,
lees... Zie ook...
Handelingen...
Youtube...
Egis opnieuw in het Vlaams parlement
22-nov-14
Is Egis nu "echt" van start??? Een mens zou beginnen twijfelen.
Er werd een nieuw logo(tje) geplaatst op de luchthavensite, Marcel
Buelens staat er vermeld als CEO maar verder staan de
ambtenaren/managers er nog steeds bij met hun Vlaamse
emailadres...!? 't Doet een beetje goedkoop aan (1).
Wil Egis er straks zo vlug mogelijk weer uit zonder veel kosten te
hebben gemaakt?
Op de website van het Vlaams parlement vinden we echter:
Commissie Mobiliteit donderdag 27 november
'14 vanaf 14u
"Regionale luchthavens
In juli 2013 kende de Vlaamse
Regering de exploitatie van de regionale luchthavens Oostende en
Deurne toe aan de Franse groep Egis. Europa maakt echter bezwaren
tegen het opsplitsen van het beheer van de luchthavens in een
tweeledige structuur. Egis had vanaf 1 september de luchthaven
van Oostende moeten uitbaten, maar dat is
nog steeds niet het geval, met mogelijk financiële
verliezen tot gevolg. Waarom wordt er getalmd? Wat zal minister Ben
Weyts doen om dit op te lossen? Wat is de timing? Vragen van Johan
Verstreken, John Crombez en Björn Rzoska."
Kan nog leuk worden donderdag... Wie
gaat er mee?
Franse duiven nog niet gelost
12-sep-14 het blijft
immer wachten op de komst, niet van Joachim "Stiller"
(die is er al), maar van EGIS-GODOT-CEO Marcel Beulens met
zijn Papoease vrachtvliegtuigtevoorschijntoverstok. De Vlaamse
magisch-realistische snelduif is helaas nog steeds niet gelost. De
begeleiders wachten (of durven niet?) terwijl een raspaard de stal
werd uitgestuurd. Problemen met de LOM zouden nu aan de basis
liggen... Wordt vervolgd!
Oostende is shit
Toekomstig EGIS-luchthaven-CEO (wanneer?) Marcel Buelens, een
wandelend multi-narratief, zegt nu ook (in de Franstalige krant 'l
Echo weliswaar) dat er in Oostende geen "capture aerea" is,
zie... In een lokale krant verklaart hij dan weer €8,5 milj.(!?)
te zullen investeren in Oostende, waarin precies wordt niet
verteld. Eerst zien en dan... Veel beloven doet de... Een van
de eerdere Buelens-narratieven van nov '13 (€4,5 milj.),
lees...
Marcel Buelens naar correctionele
20-juni-14
Marcel Buelens de kersverse CEO van de Oostendse luchthaven
moet zich verantwoorden voor de correctionele rechtbank wegens
overtreding van de wet op de overheidsaanbestedingen (1).
Kan hij nog aanblijven? Zie ook...
Veel zorgen dus voor Buelens die Oostende, ondanks
massa's cadeaus van de Vlaamse overheid (2),
niet echt meer ziet zitten. Lees daarvoor zijn verklaringen in het
lijfblad van de Vlaamse ondernemer: "a waste of good money"
en "de EU (klein probleempje?) zal de hele
LOM - LEM structuur niet goedkeuren" (zie...).
Buelens, geld zat, kan natuurlijk de beurs opentrekken en
zijn rechtszaak afkopen. Zo gaat dat in de 'rechtsstaat' België.
Wie geld heeft, hoeft geen gevangenis te vrezen, doet wat hij wil en
koopt wat hij wil, ook een blanco strafblad en gaat dan lustig
verder. Halleluja, O dierbaar België, O heilig land van de...
Tiens Marcel, dat van die bodemloze put, dat zegt WILOO nu al jaren,
en weet iedereen in Oostende die meer dan lagere school heeft
gelopen, had je maar onze website gelezen! Sjonge toch.
Ps. we hebben het al vaker gezegd,
wat een klungels daar bij EGIS projects, hebben ze dan
echt niks onderzocht waar ze allemaal mee in zee gingen voor ze zich
engageerden... tsjjj...
Egis actief in Luik? Wat in
Oostende?
2-juni-14 Werkt
"Egis Airport Operations" (1)
sinds 1 april '14 in Luik (2)
voor de luchthaven van Bierset??? En zo ja brengt dit geen
belangenconflict met zich mee? EGIS blijft voor ons toch wel
een beetje een "Enigmum Generalis Ignotus Secretion".
Wat Oostende betreft vernemen we nu dat EGIS CEO in spé Marcel
Buelens zeer grootse plannen (honderden jobs!) heeft om
vliegtuigen (hopelijk dan wel professioneel en met
FANC-vergunningen) te gaan slopen. Dat zei hij op 6 mei jl.
tijdens het jongste RESOC-Brugge (3)!
Plannen waar hij wel geen woord over gezegd heeft in het Vlaams
parlement op 10 oktober '13 (4)!
In Brugge zei hij verder ook er op te rekenen dat tegen 2037 de
luchthaven 800.000 passagiers zal halen! Tegen 2037... en
Waarom precies '37? Goed wijnjaar geweest? Zilveren builoft?
Buelens lijkt wel een politieker of een econoom, ook die hebben ons
recent overrompeld met modellen en economische (job)voorspellingen!
En van economen weten we
dat die morgen zullen verklaren waarom een
voorspelling die ze gisteren deden vandaag niet is uitgekomen.
Blijkbaar heeft ook Marcel Buelens duizend-en-een (variabele)
plannen en veel glazen bollen (of een goede wijnkelder). Kan nog
leuk worden. Stay tuned!
Weinig verkeer veel turbulentie
8-apr-14
"Oorlog tussen de CEO's"
Hilarische
toestanden op managementniveau. Nadat onlangs de vuile was en het
zwarte pieten over het kerosineleveringscontract met Skytanking op
de eigen website werd gepubliceerd, stikten we deze morgen
weer zowat van het lachen bij het lezen van de krant De Tijd. De
(ex-?)luchthavenbaas Gino Vanspauwen wil van geen wijken weten "Ik
was baas en ik blijf baas" luidt het, (zie...)
We geven de man groot gelijk... Ambtenarenjobke, vaste baan, veel
vakantie, goed pensioen en leuk werk want straks zo goed als geen
verkeer. Waar moet hij trouwens naar toe, Spoorwegen?,
Justitie?, in de privé is hij minder gegeerd denken we.
Wat een klungels ook die Fransen met
hun Buelens. Pakken ze 150 ambtenaren over en lezen ze de kleine
lettertjes niet!
Nee, mr Vanspauwen (slechts één off.
blaam aan zijn been) zit op rozen.
Krijgt hij straks twee negatieve evaluaties, dan stapt hij gewoon
naar de Raad van State (negen jaar wachten op een arrest) (zoals
WILOO)!
Meer nog, we snappen niet waarom hij geen rechtszaak begint tegen de
lasteraars zoals o.a. de brulboei en windhaan J-M Dedecker (nu plots
pro luchthaven) en zonder parlementaire onschendbaarheid. Was daar
vroeger toch niet zo bang voor!?
Minder lachen vergaat het ons als we denken aan de 60 man uit de
privésector die straks ontslagen wordt!
Waar zit ook de verantwoordelijke minister Crevits (CD&V)? Wat een
klungel. En waar de lokale privésector, de Jacxsens's van Oostende?
Met grote mond altijd pro luchthaven maar nooit een cent in
gestoken!
Wij kunnen dat laatste trouwens aan iedereen afraden. Eigenlijk zou
de creatieve destructie hier zijn werk doen moeten, met grote
recyclage, heel die luchthaven in reconversie. Ideaal toch!
Ps. we hebben de heer Vanspauwen altijd
een great communicator gevonden, recht voor de vuist zoals wij het
wel smaken, misschien iets minder geschikt voor de diplomatie, maar
als hij toch moet opstappen, suggereren wij het woordvoerderschap
bij minister Crevits, zou dat kunnen?
Gino Out Marcel In?
25-aug-13
Volgens een bericht in de zakenkrant l' Echo (1)
wordt Marcel Buelens voor EGIS Avia
de nieuwe LEM-baas in Oostende. De van corruptie in
verdenking gestelde Buelens (volgens "Pag Tour" en de krant De
Tijd
zie...) heeft er een hele carrière in de luchtvaart op zitten.
De Diegemnaar was actief bij
"Flying Tigers", Fedex, directeur bij de
luchtvrachtmaatschappij "Air Hong Kong" (1991-2001) en ging nadien
aan de slag als gedelegeerd bestuurder bij Van Gendt & Loos waar hij
na de overname door Deutsche Post verkoopdirecteur werd. In '05 werd
hij een jaartje directeur lucht- en zeevrachtexpeditie bij het
Duitse Dachser tot hij in '06 aangesteld werd als gedelegeerd
bestuurder op de luchthaven van Charleroi. Dat mandaat eindigde in
'09 met ontslag na een onkostenbonnetjesconflictsoap (3)
(4)
met de raad van bestuur. Nadien ging hij aan de slag bij Swissport
maar struikelde over een mismanagede staking op de luchthaven van
Brussel in mei '13. Nu dus weer terug tussen de paletten in
Oostende?
Jammer dat het niet Edmée is geworden, dat had echt ouwe tijden doen
herleven...!
Strijdbijl verwelkomt Egis in
Bamako
18-aug-13
"Toujours la même chose, mais
autrement" (A. Schopenhauer). EGIS Avia
(SEGAP) dat in Oostende voor de uitbating van de luchthaven een
'leuk' (geheim) contract heeft afgesloten met Vlaams minister
Hilde Crevits, gaat nu ook binnenkort in Bamako aan de
slag. Daarvoor werd in alle stilte een contract getekend met de
interim minister voor transport 'kolonel' Koumaré en dit in
tegenspraak met zijn verkiezingsbeloftes! Het personeel vreest
massale afdankingen en haalt alvast de strijdbijl boven (1)
(2).
Jammer dat we bepaalde (Zwitserse) rekeningen niet mogen
inkijken.
Vragen: contact EGIS-Mali, BP 16 Bamako, Mali of
zie...
"Companies investing in Mali should be aware that public procurement
is identified as one of the most corrupt sectors in Mali. A large
number of companies report that they have paid bribes to obtain
government contracts."
(3).
Mali heeft verder een
gunstig ondernemersklimaat en lage loonkosten... (4)
Privatisering totaal mislukt
7-aug-13
Tiens, Peter Reekmans (LDD) lid van het Vlaams parlement is nu ook
niet meer te spreken over de manier waarop de privatisering van de
regionale luchthavens plaats vond. "De omgekeerde wereld, dit
zal Vlaanderen veel en veel geld kosten, alles in de grootste
geheimdoenerij..." op ATV
bekijk...
Schiet nu ook eindelijk het Vlaams Parlement wakker? Met de
Vlaamse spreuk in het achterhoofd "We drinken een glas, we wateren
een plas en alles blijft zoals het was" denkt WILOO van niet.
De zinloosheid van het teveel aan luchthavens in postzegelland
katten wij al decennialang aan en geen hond die luistert.
Lees ook "du jamais vu"
DM... , "duurder dan.."
HNB... en "bitter"
DT... En in Nl... regionale luchthavens,
luchtfietserij...
EGIS krijgt contract uitbating Oostende
19-jul-13
De weinig verhelderende persnota van Egis naar aanleiding
van het ondertekenen van hun contract met de Vlaamse regering
"We zullen doorgaan (met alles...)"
lees...
|
Op groepsniveau is
Egis Avia onderdeel van Egis Projects (1).
Egis Projects ging onlangs samen met IOSIS tot "le nouveau Egis"
(2)
"Avec 11 000 collaborateurs, dont
7000 dans l’ingénierie et 800 M€ de chiffred’affaires en 2010, Egis
est présent dans plus de 100 pays et dispose d’une cinquantaine
d’implantations en France"
Egis Avia is het vroegere
SOFREAVIA dat werd overgenomen door EGIS in 2007, website (3)
Onderdelen: zie (4)
Adres:
Technopolis 195, rue Jean-Jacques Rousseau 92138 Issy-les-Moulineaux
Cedex. Tel: + 33 1 41 23 46 00 Fax: +33 1 46 38 29 54
Company Description: Airport design & consultancy; aiport
mgmt. & opns. Founded in 1988
CEO: Michel Bastick,
Directeur général adjoint Stratégie et
Développement. Il supervise la branche Aérien, Montage et
Exploitation Address: 3, Carrefour de Weiden, F-92441
Issy-les-Moulineaux, France Phone: +33-1-4123-5689 Fax:
+33-1-4638-2678
Zakencijfer:
in 2010 €28.368.000 , -10% t.o.v. 2009,
Personeelsleden: in 2010 182 (-5)
Het filiaal SEGAP (of
EGIS Airport Operations) (of SOCIETE D'EXPLOITATION ET DE
GESTION AEROPORTUAIRES) is onderdeel van Egis
Avia voor de uitbating van luchthavens.
«Fondée en 1988, cette filiale à 50% (50% détenus par la CCI
Marseille Provence) est dédiée aux opérations aéroportuaires.
Elle a actuellement en concession deux aéroports à travers des
participations dans des sociétés locales : ADL pour l'aéroport de
Libreville (1988) et AERIA pour l'aéroport d'Abidjan (1996)»
CEO in Abidjan is de Belg Thierry Vandenkerckhove (5);
Twitter: "tintinaucongo"
Off. Frans register Jaarverslagen,
zie...
of...
Projecten:
- Zit in Wenen samen met airport-consulting-vienna (6)
- Concession for three international
airports in the Republic of Congo (7)
Consultant: "REBEL" adviseerde Egis m.b.t. de Vlaamse
regionale luchthavens. Rebel supported EGIS for the drawing up of
three simultaneous offers for concessions for the regional airports
of Antwerp, Ostend-Bruges and Kortrijk-Wevelgem. Rebel was
responsible for the general tender management and for completing the
financial parts of the offer (business plan, concession price)
(8).
|