MK Airlines,
de hoofdklant van de Oostendse luchthaven, sloot meer
dan een jaar terug een intentieverklaring met de stad
Oostende, het AGHO (1)
van Johan
Vande
Lanotte en de DAB luchthaven
(2).
Zie hiervoor
http://www.wiloo.be/memorandum_en.pdf
In dit
“memorandum of understanding” belooft MK Airlines vanaf
2007 zijn oudere vrachttoestellen te vervangen door de
aanschaf van moderne B-747’s versie 400. Nu blijkt
echter dat MK Airlines helemaal niet van plan is om
(mindere oude) vrachtvliegtuigen aan te kopen. De firma
sloot onlangs een contract van 60 miljoen Euro met de
firma Pratt & Whitney voor een upgrade van 36 motoren (9
vliegtuigen) van hun huidige,
meer dan 25 jaar oude,
toestellen versie 200! De beloftes uit het convenant
worden hiermee nogmaals ontkracht. De reden voor het
motorencontract met P&W luidt:
“to
Reduce Cost
of Ownership and Keep
the Fleets Flying”.
(3)
Dit is blijkbaar per saldo
goedkoper dan de aankoop van nieuwere toestellen.
Naast het
verloochenen van de belofte tot moderniseren van de
vloot willen we er aan herinneren dat in het
“memorandum” ook leugenachtige vrachtcijfers stonden op
het moment van ondertekening (4).
Ook houdt MK Airlines zich niet aan de belofte met
betrekking tot de geplande vermindering en afschaf van
hun nachtvluchten (in 2006 was er een absolute en
relatieve stijging ten opzichte van MK’s nachtbewegingen
een jaar eerder).
Het
memorandum is volgens WILOO dan ook een echte
fabeltjeskrant! WILOO vraagt zich af waarvoor deze
intentie verklaring moest dienen? Was het
de
bedoeling om
de Oostendse gemeenteraad, de Oostendenaar en de Vlaamse
belastingbetaler te misleiden? en zo in 2007 de weg vrij
te maken voor een investering van zo’n 22 miljoen euro
belastingsgeld in de Oostendse luchthaveninfrastructuur
en werkingskosten!