Oostende, 6 januari 2004
WILOO-persinformatie
De vzw WILOO informeert dat de egyptische maatschappij
Flash Airlines - die eerder deze week één van haar twee toestellen verloor
- in duidelijk verband gebracht kan worden met de egyptische maatschappij
Air Memphis die de Oostendse luchthaven opnieuw aandoet. Deze laatste
vliegt sinds november soms twee maal per dag op Oostende met één stokoude
gehuskitte (= lawaaierige) Boeing-707 van 30 jaar.(zie
www.wiloo.be). Ook Air Memphis beschikt
over een zéér beperkte vloot waarvan in de laatste jaren twee crashten.
Zie ongevallenlijst op
www.wiloo.be.
Al in augustus 2000 werd in Oostende om veiligheidsredenen
een vliegtuig van Air Memphis aan de ketting gelegd !
Deze week ontdekte WILOO dat AIR MEMPHIS een
samenwerkingscontract heeft met FLASH-AIRLINES
!!!
De gammele Boeing 737 van Flash die eerder deze week
neerstortte in de Rode Zee werd ook contractueel toegestaan aan Air
Memphis. Zo was voor december 2003 en januari 2004 wekelijks op dinsdag
een vlucht voorzien voor rekening van Air Memphis van Pisa naar Sharm El
Sheikh met het bewuste toestel (bron : www.aerotransport.org).
WILOO waarschuwt reeds jaren voor de barslechte reputatie
van Air Memphis ' qua veiligheid ' en trekt nu nogmaals aan de alarmbel.
Deze week werden de bevoegde ministers en de Belgische
Luchtvaartautoriteiten op de hoogte gebracht van dit grote gevaar voor
Oostende en de omgeving (zie www.wiloo.be) !
Minister Vande Lanotte - die op 21 december ll. met WILOO
rond de tafel zat - bevestigt dat de Oostendse luchthaven toch wel haar
doelstelling mist (t.t.z. opereren met stille, moderne, grote en veilige
toestellen). Méér dan de helft van de Oostendse vluchten worden nog
steeds uitgevoerd met kleine, stokoude (= onveilig) en sterk-vervuilende
bakken terwijl de luchthavenautoriteiten een economisch goed-nieuws-show
blijven uitbraken en zich blijven verstoppen achter vodden uit Swasiland !
Terug naar af.
Daarom eist WILOO dat de Air Memphis-vluchten op Oostende
onmiddellijk worden stopgezet.
De belgische luchtvaartautoriteiten zijn hiertoe bevoegd
(bron : vrt-journaal 19.00 uur 04/01/04 - interview Directeur-Generaal
Belgische Luchtvaart Van Nuffel Erik).
Meer informatie hierover vindt u op onze webstek
www.wiloo.be
Voor de vzw WILOO (Werkgroep omtrent de Impact van de
Luchthaven Oostende op haar Omgeving)
Luc Daivier
Voorzitter
|