WILOO - persbericht
Oostende 14 oktober 2005
Net 1 jaar geleden op 14/10/04 crashte een
Boeing 747 van MK Airlines met registratienummer 9G-MKJ
onmiddellijk na het opstijgen in Halifax, Canada.
Het toestel geregistreerd in Ghana was een
wekelijkse bezoeker van Ostend Airport. Eén dag voor de crash landde het
tuig nog op Oostende.
Na de ramp – die gebeurde tijdens het opstijgen - spatte het volgetankte
tuig op het einde van de runway tegen een berm uiteen en brandde
volledig uit in de bossen net buiten de landingsbaan. De zeven
bemanningsleden kwamen hierbij om.
Was het drama in Oostende gebeurt dan
waren de brokstukken pal op Stene terechtgekomen en zou de ramp niet te
overzien zijn geweest.
Het volgeladen toestel was op weg naar
Zaragoza in Spanje, bevracht met tractors, vis en zeekreeft en zou van
daaruit terug op Oostende zijn geland.
Onmiddellijk
daarop volgde een uitgebreid onderzoek door de Canadese autoriteiten.
In de Canadese krant “The Brandon Sun”
verschenen deze week de eerste resultaten van het onderzoek, uitgevoerd
door de Canadese “Transportation and Safety Board Canada” naar de
oorzaken van de crash. Het onderzoek is niet mals voor het
Ghanese MK Airlines.
Uit een voorpublicatie van het rapport
blijkt dat volgens de Canadese autoriteiten oververmoeidheid en
onvoldoende opleiding de oorzaken waren van het ongeval.
De bemanning van het toestel moest
blijkbaar 30 uur na elkaar doorwerken en was onvoldoende opgeleid om met
bepaalde software om te gaan!
Lees :
http://www.brandonsun.com/story.php?story_id=6635
Na deze bekendmaking startten de zeven
families van de slachtoffers een rechtszaak op tegen MK Airlines. Ze
eisen een megasom als schadevergoeding.
En terecht !
Lees :
http://www.brandonsun.com/story.php?story_id=6770
WILOO vindt dit allemaal zeer verontrustend !
Blijkbaar heerst er binnen MK Airlines een
stresscultuur en ligt het accent op tempo en winst maken ten koste van
veiligheid.
Sinds de
grote MK-ramp van vorig jaar – de vierde al in amper één decennia -
landden quasi dagelijks MK-toestellen op Oostende.
DC-8-toestellen ouder dan 35 jaar en zéér lawaaierige B-747’s zijn
dagelijkse kost voor Ostend Airport waarop.zelfs een dode mus welkom
is !
Om deze
gevaarlijke situatie aan te klagen stuurde WILOO reeds diverse brieven
naar federaal Minister voor Mobiliteit Renaat Landuyt.
Tot op heden
lapte de verantwoordelijke Minister de WILOO-grieven aan zijn laarzen.
Net als zijn
Vlaamse confrater Peeters lijkt ook Landuyt ongevoelig te zijn voor deze
hekele materie en nog andere.
Blijkbaar hanteert men in België en
Vlaanderen twee soorten veiligheid. Een met en een zonder
economische gevolgen.
Over de eerste moet men zwijgen !
Heden stuurt
WILOO een nieuwe brief aan Landuyt waarin we de schorsing eisen van de
trafiekrechten van MK (zie bijlage).
|