Oostende,
zondag 22 februari 2015
Mededeling aan de pers
“Wat
baten (AIP *)reglement en bril als den directie niet toepassen wil"
VZW
WILOO stelt voor de tweede maal op korte tijd vast dat de
vliegregels voor oefen- en testvluchten in het AIP (*) voor de
luchthaven van Oostende met de voeten werden getreden.
Zaterdagmorgen werd vanaf 9u lokale tijd opnieuw urenlang met een
B737 van Jetairfly (reg. OO-JAS) druk boven Oostende geoefend,
ondanks het reglement.
Jetairfly
doet ‘gewoon’ wat ze wil in Oostende, dat wisten we reeds door de
stunt met "Tom Waes" boven Oostende in 2011. Gisteren werd weer eens
een oefenvluchtensessie “geregeld” via “de” ‘uitzondering’.
Uitzonderingen worden regel en daarmee verdwijnt uiteraard de (in
2013 reeds sterk ingeperkte) regel.
Oostende moet
zowat de minst geschikte plaats zijn voor oefenvluchten. Deze zijn
in essentie, met aan boord onervaren piloten, gevaarlijker dan
gewone vluchten.
Oostende met zijn woonwijken, shoppingcenters (heel dichtbij),
scholen, campings en Seveso-gebied in het verlengde van de start-
en landingsbanen is echt geen plek om te oefenen.
Jetairfly
getuigt zodoende weer van weinig respect voor de omwonenden en het
milieu, want waarom bijv. niet oefenen in voor een vliegtuig toch
zeer nabije Vatry (Reims Fr.), daar woont niemand in de buurt.
Van ook weer de uitstoot van veel ultrafijn stof zaterdag (en meer
in het algemeen van de grote verspilling van energie en uitstoot van
CO2 door hun talrijke korte vluchten,
30% (!) in februari ‘15) ligt Jetairfly blijkbaar niet echt
wakker!?
WILOO heeft
ondertussen een ontmoeting met de minister van Leefmilieu, Natuur en
Cultuur Joke SCHAUVLIEGE gevraagd. In de huidige milieuvergunning
staat (in tegenstelling tot Deurne) geen enkele specifieke regel
rond oefen- en testvluchten. Dat kan veel beter.
Idealiter
worden test- en oefenvluchten op bepaalde luchthavens en zeker in
Oostende gewoon verboden!
WILOO vindt dat dergelijke vluchten onder Europese regels zouden
moeten vallen, waarbij enkel toelating wordt gegeven op speciaal
toegewezen (en voor dit doel veilige) Europese luchthavens. Denk
hierbij aan de luchthaven van Vatry (Reims, Fr.).
m.vr.gr.,
vzw WILOO
(AIP *)
http://www.belgocontrol.be/website/eaip/eAIP_Main/pdf/EB-AD-2.EBOS-en-GB.pdf#AD-2.EBOS
/AD 2.20 LOCAL AERODROME REGULATIONS /5.8 TRAINING AND TEST FLIGHTS
|