"Nationale
begroting - gemiste kans voor een taks op
vliegtickets en kerosine”
Het gisteren aangekondigde
federaal begrotingsakkoord is opnieuw een gemiste
kans om eindelijk eens werk te maken van eerlijke
taksen in de luchtvaartsector. Weer werd deze
snelgroeiende sector volledig ontzien.
België loopt op dit vlak ver
achter op de ons omringende landen. Sinds begin dit
jaar werd nu ook in Nederland een heffing op
vliegtickets ingevoerd, een kerosinetaks bestond er
al. Ook al betreft het een beperkte taks (1) toch is
de geschatte inkomst voor de Nederlandse schatkist
zo’n 350 miljoen Euro.
Het ontbreken van belastingen of
taksen (accijnzen, BTW, heffingen) op kerosine en
vliegtickets heeft zo zijn perverse effecten:
- Zo is het thans blijkbaar
rendabel om lege kerosineslurpende vliegtuigen (zie…)
van Brussel naar Oostende te sturen (115 km!), in
plaats van de passagiers met de bus in omgekeerde richting te vervoeren!
(brandstofverbruik: vliegtuig/bus = 100!!!)
- Het
ontbreken van belastingen in de luchtvaartsector,
samen met het vrijmaken van de markt en de komst van
de low-cost maatschappijen, zorgen voor een
explosieve groei. De gevolgen en de lasten zijn voor
de omwonenden van luchthavens, het milieu, onze
CO2-rekening en mensen die van al dit geweld niet
kunnen genieten.
- Vooral de armen in de samenleving
betalen een zware prijs voor het vliegverkeer. Ze
kunnen misschien wel voor de prijs van een of twee
pakjes sigaretten (wel zwaar belast) vliegen naar
verre bestemmingen, maar hebben niet de middelen
voor de aan het city-hoppen verbonden
verblijfskosten of voor het fun-shoppen in Londen,
Barcelona of New York. Zij betalen dubbel, ze kunnen
niet genieten van het product en draaien mee op voor
alle externe kosten! Bovendien kondigt zich een
nieuwe mythe aan, het duurzame vliegen. Afgelopen
zondag stuurde medialieveling en Virgin Atlanticbaas
Richard Branson de eerste op biodiesel vliegende
B-747 de lucht in. Alleen al om zijn vloot op deze
‘duurzame’ wijze te laten vliegen zou half de
oppervlakte aan landbouwgrond in Engeland
‘nood’wendig zijn. Wat dit ‘succesverhaal’ op
termijn met de prijs van voeding zal doen laat zich
raden. De slachtoffers zijn ook hier weer de mensen
aan de onderkant van de samenleving. Straks geen
taks op brandstof voor vliegtuigen, maar wel op
voedingsmiddelen gemaakt van dezelfde grondstoffen,
is dan ook onvoorstelbaar!
Om al deze redenen betreuren wij
dan ook ten zeerste dat onze federale regering
opnieuw geen werk geeft gemaakt van een begin van
serieuze belastingen in de luchtvaartsector. We moeten ook jammer genoeg
vaststellen dat alle politieke partijen hier weinig
enthousiasme vertonen, zelfs geen lippendienst.
Nochtans zou een taks, accijns of
BTW op vliegtickets en kerosine een serieuze inkomst
kunnen betekenen voor ons krappe nationaal budget. De
opbrengst kan wat ons betreft best gestort worden in
het Kyotofonds, of gebruikt worden om de
energiefactuur te verlichten van de ongeveer 500.000
mensen die thans amper hun energierekening kunnen
betalen!
Onze nationale begroting is een
gemiste kans om de luchtvaartsector te temperen, de
milieukost veroorzaakt door de luchtvaart voor een
stuk in rekening te brengen… en de kansarmen te
helpen.
m.vr.gr,