“WILOO stapt
(opnieuw) naar de Raad van
State”
Op verzoek van de directie
van de luchthaven van Oostende heeft (ex-)minister van Omgeving,
Natuur en Landbouw mevrouw Joke Schauvliege, bij nieuw besluit
van 18 januari 2019, voor de tweede maal, jaarlijks 180
uitzonderlijke nachtelijke bewegingen met lawaaierige
vliegtuigen toegelaten boven onze stad.
Het betreft toestellen met een geluidpiekniveaus tot een maximum
van QC-26. In de originele milieuvergunning uit 2004 was vanaf
2015 een nachtelijk maximum van QC-12 voorzien. QC-26 is (iets
meer dan) een verdubbeling van de toegelaten geluidsdruk.
De eerste keer dat de
minister hiervoor toelating gaf, was op 5 oktober 2016. Dat
besluit werd door de Raad van state vernietigd op 8 november
2018 nadat WILOO hiervoor een verzoekschrift indiende eind 2016.
De gebrekkige motivatie van de minister was de hoofdzakelijke
reden voor de vernietiging door de raad.
In het recente nieuwe
besluit van minister Schauvliege is de motivatie echter even
gebrekkig!
Opnieuw ging de minister in
tegen het advies van haar eigen administratie.
Het besluit bevat een aantal
onwaarheden:
-
na het toelaten van de
QC26-regel door de W-Vl. Deputatie eind 2015 is in het jaar
2017 het aantal potentieel ernstig gehinderden met 162%
toegenomen in plaats van gedaald,
-
de stelling dat veel
maatschappijen de luchthaven links laten liggen omdat de
geluidsregels te streng zijn klopt niet. Op de luchthaven
van Maastricht – Aachen Airport bijv., een met Oostende
vergelijkbare regionale luchthaven, werd vorig jaar en
ondanks een volledige nachtsluiting 124.676 ton vracht
vervoerd. Oostende, ’s nachts open voor 1080 bewegingen
(waarvan 180 met toestellen tot QC-26
in 2016-17-18) haalde in 2018 slechts 27.719 ton.
Dat de Oostendse luchthaven “uit economische noodzaak” (meer
lawaaierige) nachtvluchten nodig heeft klopt niet. De echte
reden, en dat wordt nu al decennia lang (*) bewezen, is dat
Ostend-Bruges Airport te weinig “capture area” heeft, dat ze
geografisch zeer slecht gelegen is, in de periferie en ver
van de industriële zwaartepunten. In de ondertussen drie
jaar dat hogere QCs werden toegelaten, heeft de directie
geen vaste nieuwe vrachtklanten kunnen aantrekken. Enkel wat
extra ad hoc verkeer met oudere B744 toestellen.
-
de minister stelt in haar
nieuwe besluit dat de gestandaardiseerde geluidsmetingen van
vliegtuigen, genoteerd op de boordpapieren, geen maat zijn
voor de reële geluidbelasting, lees irrelevant zijn. De
bewering van de minister dat QCs er niet echt toe doen, is
een aanfluiting van de geluidsleer, een miskleun van een
“serieuze” statistische benadering van de
geluidsproblematiek, en eerder een poging tot misleiding van
de brave burger! Ook in het (opnieuw) negatief
advies van de afd. GOP van het departement Omgeving (advies
AMV/93220/1019) wordt de stelling van de minister rond
QC-hoogte en effectieve geluidsdruk ontkracht!
Om deze redenen stapt vzw
WILOO opnieuw naar de Raad van State,