“Oostendse luchthaven faalt op alle gebied”
Geachte mevrouw, mijnheer,
De
Oostendse luchthaven heeft dit jaar zo’n 83.000 ton
vracht behandeld, ongeveer dertig procent minder dan
vorig jaar. De sluiting wegens onderhoudswerken in
mei 2008 (een klein verlies van zo’n 4 à 5 duizend
ton) en de jongste economische crisis (die zich pas
nu echt laat voelen) kan niet de reden van de
zeer zwakke prestaties zijn. Er is meer aan de hand.
Met
het behaalde jaarresultaat getuigt “Ostend-Bruges
Airport” niet enkel van een barslecht vrachtjaar
maar nogmaals van een totaal failliet concept en dit
sedert lang! Het “annus horribilis” 2008 maar ook de
evolutie qua (duurzame) economische groei,
rentabiliteit en vooral werkgelegenheid sinds jaar
en dag, tonen een veel breder structureel falen. Wie
over lange periode terugblikt naar het verschil
tussen beloftes van politiek en directie en hun
behaalde resultaten, ziet geen fraai beeld.
Bij
het aantreden van de nieuwe algemene directeur en de
aanvraag van een nieuwe 20-jarige milieuvergunning
in mei 2004 werd vooropgesteld dat de luchthaven in
2008 bij een middelmatige groei zo’n 450.000 ton
vracht zou halen (1). Ze haalde in werkelijkheid het
afgelopen jaar maar zo’n 18 procent van het
vooropgestelde doel!
Zes
jaar na het afsluiten van een luchthavencharter (2),
waarbij de luchthaven een laatste kans kreeg, en 5
jaar na het aantreden van de nieuwe directeur is zo
goed als geen enkel resultaat vast te stellen. Van
het voornaamste doel, een verdubbeling van de
werkgelegenheid, is niets te bemerken. De in 2006
met belastingsgeld op apron1 gebouwde MK Airlines
loods staat er, zoals het gehele gebied, nu leeg en
verlaten bij. Het hoofdgebouw van de luchthaven, met
zijn kantoren vol ‘kunst’ en ander vliegwerk, maakt
zoals steeds een onwezenlijke indruk.
Zes
jaar na het charter is er ook geen zicht op ook maar
één enkele serieuze klant. De in 2004 (met reducties
tot 50 procent op luchthavenvergoedingen) in Manston
(UK, Kent) weggekaapte ‘hoofdvogel’ “MK Airlines”
bleek vorig jaar (financieel) zeer kwetsbaar. Haar
B747’s met hoog kerosineverbruik bij navenante
prijzen deden de firma in juni 2008 in curatele
belanden. Ze liet een berg schuldeisers achter van
Oostende tot Los Angeles.
Meer
solvabele maatschappijen dan MK Airlines lieten zich
de afgelopen jaren op Oostende nooit zien. Sommige
operators gingen zelfs volledig failliet (GEMINI) of
stopten er mee (African Int. Airwys). Firma’s zoals
Egypt Air verminderden hun activiteiten en trokken
stilaan weg zodat de gemiddelde leeftijd van de
geriatrische vrachtvliegtuigen stilaan de 40 jaar
benadert! Firma’s die bleven of kozen/kiezen voor
Oostende doen dat nog steeds omdat ze met hun
verouderde vloot wegens “te lawaaierig” ’s nachts
nergens kunnen opereren!
De
povere resultaten voor economie en werkgelegenheid
van de afgelopen zes jaar betekenden niet dat de
woonkwaliteit voor de mensen rond de luchthaven was
en is zoals het hoort. Nog steeds worden ’s nachts,
ook als het boven zee kan, zeer lawaaierige
toestellen boven de stad gestuurd. Stankhinder is
nog steeds dagelijkse kost. Sportvliegerij,
helikopters, trainingsvluchten… het kan en mag
allemaal boven de stad.
De
luchthavendirectie zal waarschijnlijk binnenkort
haar jaarcijfers publiceren en wijzen op de ‘goede’
vrachtresultaten van december 2008 en volop de
‘keerpuntklok’ luiden (voor de zoveelste keer)! Wie
dieper kijkt in de bodemloze luchthavenput ziet
echter dat die iets betere resultaten helaas werden
behaald door het aantrekken van de voor onze
economie oninteressante transit- en tankvluchten ten
behoeve van de oorlogen in Irak en Afghanistan (Volga-Dnjepr Airlines, Kalitta Air, Air Charter Express,
Saudi Arabian Airlines enz…). De transittransporten
voor de oorlogsindustrie bedragen thans meer dan 30
procent van het totaal! En dit geheel in
contradictie met een andere belofte uit 2004 (1) dat
de transitvracht nooit boven de vijf procent zou
komen. Wie de reële vracht, deze die van echt belang
is voor onze regio, over de afgelopen 15 jaar
analyseert ziet trouwens dat de tonnage hiervan
dramatisch is gedaald!
Met de
verkiezingen van volgend jaar voor de deur wil vzw
WILOO dan ook zoals steeds een pleidooi houden voor
bezinning en voor een stop van populistische
kortzichtige politieke spelletjes. Een nieuwe poging
om deze doodgeboren vrachtluchthaven nieuw leven in
te blazen met de nakende privatisering (LEM-LOM
structuur), waarbij de stad Oostende de uitbater
wordt en alles in de feiten bij het oude blijft
(lasten voor de staat twijfelachtige winst voor de
privé), kan niet opnieuw de bedoeling zijn. Het
enorme ruimtebeslag en het vele belastingsgeld dat
nu al decennia lang door deze bodemloze put wordt
opgeëist kan met het oog op de komende
energiecrisis, veel beter worden gebruikt. Een
reconversie naar een kleine stedelijke luchthaven op
maat van onze provincie en ‘s nachts volledig
gesloten, is naar onze mening het enig zinvolle dat
rest voor de toekomst. Met nieuwe ruimtelijke
functies kan de vrijgekomen locatie hergebruikt
worden voor een beter doel dan nachtelijke herrie!
Meer informatie en exacte cijfers
vindt u binnenkort op
http://www.wiloo.be/vracht_jaaroverzicht_2008.htm