
Johan Vande Lanotte (SP.a) de voorzitter van het
AGHO (Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende) en kandidaat uitbater
van de luchthaven plukte willekeurige cijfers uit zijn hoed... om aan te
tonen dat meer vracht niet meer hinder betekent! Een mooie truc die
zelfs de pers haalde.
De ene potentiële is de andere niet!
Dat er jaarlijks op wetenschappelijke manier (KUL) wordt aangetoond dat
er rond de luchthaven van Oostende meer dan duizend potentieel
zwaar gehinderden zijn, legt Johan Vande Lanotte naast zich
neer. De gezondheid van deze mensen mag volgens hem blijvend opgeofferd
worden (zonder compensatie) voor een 'potentiële' tewerkstelling van
(misschien) 300 extra arbeidsplaatsen en primeert op de wetenschappelijk
bewezen schade aan de gezondheid en veiligheid van duizenden mensen. Standpunten
Johan Vande Lanotte tijdens het WILOO debat van september
2000!
Werkgelegenheid,
beluister...
Rentabiliteit,
beluister...
Nachtvluchten,
beluister...
Kerosineproblematiek,
beluister...
Nieuwe ILS08 brengt straks alle
heil!, beluister...
Veiligheid (door en met nieuwe
ILS08),
beluister...
|
Politiek debat van 17 april 2009 over de toekomst van de Oostendse luchthaven
5-mei-2009
HET KADER
Op 17 april 2009 organiseerde WILOO een politiek debat over de toekomst
van de Oostendse luchthaven. Dit debat was ook de start van een
nieuwe campagne die WILOO in 2009-2010 wil voeren om omwonenden te
informeren en onze eigen standpunten bij een breder publiek bekendheid
te doen krijgen.
In de loop van de komende maanden gaan we door met een volgende actie.
Wij doen dit net als de discussieavond in alle openheid. We
stappen naar voor- en tegenstanders, naar luchthavengebruikers, naar
omwonenden, en naar leden en niet-leden. Regelmatig zullen we u, via de
website en door middel van WILOO-flashes in de Oostendse brievenbussen,
op de hoogte brengen van onze ervaringen.
Wij gaan ook de boer op om steun voor ons uiteindelijke doel "een
kleine stedelijke luchthaven op maat van de stad" te verwerven! Met
deze steun kunnen we dan weer naar de politiek (of de uitbater) en is
de cirkel rond.
EEN
CATCH-22 SITUATIE!
Is het niet "van de zotte" om 330 ha
schaarse ruimte in te zetten voor een internationale vrachtluchthaven
met bijhorende peperdure infrastructuur, onderhoudskosten, industriepark
en loodsen terwijl die slechts voor 10 procent kan benut worden!?
Hiervoor honderden ambtenaren in te zetten die dan 's nachts met hun
vingers moeten draaien omdat er door de nabijheid van een stad 's
nachts slechts "twee" bewegingen mogelijk zijn.
Is het niet "van de zotte" dat ondanks het feit dat er 'slechts' twee
nachtelijke bewegingen toegelaten zijn, er niettemin jaarlijks meer dan
1200 omwonenden zwaar geluidsgehinderd zijn? Met alle gevolgen voor hun
gezondheid. En dat deze omwonenden op de koop toe nog eens ongekende
gezondheidsrisico's moeten slikken door de uitstoot van 'fijn stof' en
PAK's afkomstig van kerosineverbranding.
Wie plant/bouwt nu een peperdure
vrachtluchthaven waar bijna niet mag/kan gevlogen worden?
WILOO organiseerde het politiek debat van 17 april 2009 in de vage hoop
hierop antwoord te krijgen.
- Wat zijn de nieuwe plannen, met welke (nieuwe) beloftes?
- Waarom moet de stad straks meestappen in het avontuur van een
internationale (zo goed als lege) vrachtluchthaven? Met welke
milieuvoorwaarden gebeurt dit?
- Is een (succesvolle) vrachtuitbating met een stedelijke omgeving wel
(zinvol) te verzoenen?
- Is met de nieuwe LOM-LEM structuur het fundamenteel conflict tussen
milieu en economie plots opgelost?
- Wat is de huidige politieke visie hierover?
"We luisterden
en luisterden maar werden (concreet) niet veel wijzer van de woorden"
HET DEBAT VAN
17 APRIL '09
- Wie het debat kort wil samenvatten kan
gerust stellen dat de heren politici, uitgezonderd GROEN!, alle opties
die in het verleden zo grandioos gefaald hebben willen openhouden... en
voor de zoveelste keer "een (nieuwe) laatste kans" aan de vracht willen
geven (uiteraard op kosten van de belastingbetaler). Over voorwaarden en
contracten LOM<->LEM werd geen woord gezegd!
- Johan Vande Lanotte, de voornaamste man op het podium,
goochelde naar gewoonte wat met willekeurige cijfers om de kwadratuur
van de cirkel te beloven. Met name meer vracht, meer werk en minder
hinder!
- Hij wil straks (als lokale uitbater?) een beperking tot 130.000
ton aanhouden en winst maken! Dit is ongelooflijk en onbegrijpelijk.
- Geen enkele politieker vertrok in zijn argumentatie, ook GROEN! niet,
vanuit een bredere (duurzame) mobiliteitsanalyse in een
internationale economische context zoals:
1) hoeveel '(vracht)luchtvaart is er nodig in Vlaanderen?
2) hoeveel (grote) luchthavens zijn er nodig in Vlaanderen?,
in België? en voor welke redenen en met welke maatschappelijk
doelen en met welke dienstverlening aan wie en waarom?
3) Hoeveel markt is er nog (nabije luchthavens hebben een
enorme voorsprong)?
- Alle partijen behalve GROEN! willen de huidige toestand onder een
andere vorm (de LEM-LOM structuur) behouden. Afbouw naar een kleinere
luchthaven durven of wilden ze (electoraal) niet aan.
- Tijdens het vragenuurtje ontspoorde het debat, door de massale
aanwezigheid van luchtvaartfans, meestal tot technische detailkwesties
zoals de bijv. de exacte lengte van een potentiële ingekorte startbaan!
Over essentiële vraagstukken, keuzes en economische voorwaarden ging het
lang niet meer?
CONCLUSIE
- De huidige politiek is er een van een Papoeaans wachten (nog eens 20
jaar?) op het neerstrijken van een 'grote' privégod uit de Vlaamse
hemelen om dan echt iets te kunnen starten. Die is er momenteel in de
verste verte niet. Voorlopig moet de Stad Oostende samen met Haven
Zeebrugge, de WVI, en een nobele onbekende (waarvan men de naam niet wil
zeggen) het maar doen.
- De visies en standpunten die we te horen kregen getuigden niet van een
gedurfd beleid in tijden van structurele systeem- en milieucrises!
- Een debat waar we niet wijzer van werden, en om vlug te vergeten.
WILOO BEMERKING
Het gevaar mag niet helemaal onderschat worden dat er toch "ooit een
keer", en ondanks de zeer talrijke handicaps die de Oostendse luchthaven
heeft, een grote privé-investeerder komt opdagen. De huidige (ook al
niet de beste) milieuvergunning zal dan zeer waarschijnlijk zoveel waard
blijken als het papier waarop ze gedrukt is. In dat geval breekt de hel
op de autostrade boven Oostende (die er momenteel zo goed als leeg bij
ligt) toch nog los.
Daarom gaat WILOO onvoorwaardelijk voor een kleine stedelijke luchthaven
met ingekorte baan +/- 2,2 km (model Rotterdam Airport).
De beste
milieuvergunning is letterlijk van (ingekort) beton!
En duizend
maal beter dan alle beloftes van de verzamelde politiek!
Maar luistert u vooral zelf, het
volledige debat...
Wordt vervolgd, afspraak over...?
|
LDD
kon niet aanwezig zijn... en wilde nadien geen duidelijkheid geven over
haar standpunten. Raar maar waar.
Een partij zonder standpunten is een
"café zonder bier". LDD voorlopig "nee bedankt!"
Doordenkertje:
Privatisering betekent
volgens Johan Vande Lanotte automatisch meer werk! Is dat wel zo?
In de micro- en macro-economie?
Leiden liberaliseringen en privatiseringen niet naar veel minder... en
slechter werk voor een grotere groep mensen Straks nog meer ondoden
3?
"Johan Vande Lanotte beloofde ooit op een vorig
debat (in 2000), dat na de plaatsing van ILS08 er 80 procent van de
bewegingen boven zee zouden plaatsvinden (luister...)!
Hij beloofde toen ook dat er oplossingen zouden komen voor de
kerosineproblematiek door bijv. vliegtuigen naar de startplaats te
trekken (luister...)!
Hij ondertekende in 2003 een luchthavencharter (3)
dat een een verdubbeling van de werkgelegenheid zou betekenen en hij
ondertekende een convenant met MK Airlines (thans onder curatele)
die tegen 2010 alle heil zou brengen met 250.000 ton vracht en 150 extra
banen! Zie...
Van al
deze beloftes is niets terecht gekomen!" |