Spotman's jaarverslag
2014
Wat is de
meter?
't Had er al lang moet liggen,
spotman's jaarverslag 2014. Helaas, door de talrijke informatie die
afgelopen maanden binnenstroomde via openbaarheid van bestuur en waarbij
spotman alles met de hand moet overtikken (ze weten wel hoe ze data
moeten aanleveren de kajotsters van het luchthavenbeleid) vraagt "een en
ander" bakken tijd.
Nu is (ruimte)tijd volgens Einstein wel zeer relatief maar gezien spotman enkel fietst en nooit
meer dan pi km/uur haalt, schiet datzelfde "een en ander" ook niet echt
op. Duizenden lijntjes geluidsdata moeten met de hand naar een
Excel-sheet gebracht, leerboeken statistiek, differentiaalrekenen en
quantumveldentheorie weer uit de kast genomen. Vuuuuul, vuuuuuul werk.

Dit brengt ons een beetje bij ons
idool en Einstein van de wiskunde uit de 20ste eeuw Alexander
Grothendieck. De brave man zag net als uw spotman een enorme ecologische
ramp aankomen en dacht dat als je e.e.a. maar eens goed doorrekent en
voorlegt aan het volk dit meteen haar gedrag zou veranderen. Hoe simpel
kan een genie zijn. Uiteindelijk trok hij zich helemaal gedesilusioneerd
terug in de bergen en vroeg zich af “Wat is de meter” (zie…).
Wel sie, dat heeft spotman nu eens
opgelost. Bekijk de situatie einde 2014 van de luchthaven van Oostende:
1.
Triest record behaald met 0,9 (nul
komma negen) vrachtvlucht en 2,5 passagiersvluchten
(waarvan één vijfde niet volledig te vullen in Oostende...) per dag.
Hiervoor moet een hele winkel van 350 ha operationeel gehouden worden!
2.
Het contract met Egis Projects
SA werd met een wel zeer lage initiële “concession fee” van zegge en
schrijve en chapeau-af 0 (nul) euro) bezegeld! Wat
zegt Europa:
“A concession fee which is too low compared to what a
private operator (owner) would have required, constituted State aid
within the meaning of EU rules” A clear violation of the private
market investor principle!
3.
Na de LOM-LEM structuur installatie en de
privatisering moet belastingbetaler jaarlijks miljoenen extra
ophoesten! M.a.w. privatiseren om geld over de balk te gooien!
4.
Kosten voor terreinbewaking en controle
gebruikers blijven voor rekening belastingbetaler.
5.
Er blijven twee bloeiende luchthavens in de
buurt op 100 km!
6.
Er is een HST treinverbinding met Brussel
naar de stad Oostende!
7.
De luchthaven van Oostende maakt blijvend
zwaar verlies en heeft nooit duurzame klanten aan kunnen aantrekken.
Enkel kamikazemaatschappijnen uit Pakistan en Moldavie, de enige die
nog op Libie durven te vliegen, komen heel af en toe! (om “duiven” op te
laden! )
8.
Er is nog steeds zo goed als geen catchment
area.
9.
Er is spotman geen serieus onderbouwd
Egis-businessplan gekend dat aantoont hoe het anders zou kunnen, eerder
een allegaartje van intenties.
10.
Een op vijf passagiersvluchten in 2014
noodzaakt voorafgaande korte vluchten uit andere Belgische luchthavens
omdat lokaal geen vliegtuigen kunnen gevuld worden.
11.
Het lokaal kusttoerisme wordt benadeeld
door facilitering van goedkope gesubsidieerde vakantievluchten naar o.a.
Spanje. Verkeer van inbound buitenlandse toeristen wordt door geen
enkele studie aangetoond. Niet-Belgen komen via Brussels South of via
Zaventem België binnen om zo de grote steden Antwerpen, Brussel, Gent en
Brugge te bezoeken. Oostende ligt teveel in de periferie. Er zijn teveel
luchthavens in België.
12.
De veel te dichte ligging van de Oostendse
luchthaven bij stedelijk gebied (paar honderd meter!), bij een Seveso
gebied, bij woonwijken, bij scholen, bij winkelcentra aan beide kanten
van de banen, maakt dat ze hierdoor zoveel beperkingen heeft dat een
zinvolle uitbating bij voorbaat uitgesloten is.
Wel dus, wat is dan “de meter”?,
simpel toch, namelijk het eeuwige grondkenmerk van de Oostendse
luchthaven:
“Luchthaven Oostende gaat en zal nooit
vooruitgaan… en voor g
e e n m e t e r!
Wedden?
Uw spotman, tot volgend jaar!
|