|
|
(*)
wide body In januari ruilde de long time klant Ethiopian Airlines, die in 2004 nog goed was voor 235 vluchten, Oostende voor Zaventem. Anderzijds werd het aantal eigen vluchten met B747 meer dan verdubbeld (van 153 naar 362) dankzij MK Airlines
Vergelijking
2005 met topjaar 1999
|
|
1999 |
2005 |
A300 |
338 |
368 |
DC10/MD11 |
70 |
59 |
B707 |
626 |
0 |
DC8 |
276 |
248 |
B757 |
133 |
5 |
B747 |
208 |
362 |
An124 |
96 |
17 |
An12 |
150 |
102 |
IL-76 |
381 |
0 |
Tu154 |
40 |
0 |
Totaal |
2318 |
1161 |
Opmerkelijk is dat er in 1999 dubbel zoveel eigen vrachtvluchten waren als
in 2005 en dat die bijgevolg voor eenzelfde vrachtvolume ook
vanzelfsprekend beduidend meer werkverschaffing te bieden hadden. Voeg
daarbij dat de eigen vracht in 2005 slechts 5/6 van het totaal bedraagt en
het zal overduidelijk zijn dat de werkverschaffing op de luchthaven sinds
1999 spectaculair is gedaald. Men kan zich dan ook afvragen of het fameuze
werkgelegenheidscharter (verdubbeling
van de werkgelegenheid in 2008), getekend in januari 2003 door de lokale
politieke, economische en vakbondsorganisaties, nog iets met de realiteit
gemeen heeft, gezien sindsdien nog geen beterschap te noteren valt,
integendeel.
Het zal niemand ontgaan
zijn, dat de luchthaven tijdens het afgelopen jaar aan pers en media met
de regelmaat van een klok opzienbare vooruitzichten aankondigde. In 2004
was het grote ‘good news’ vooral de aankondiging van de komst van FOS
Logistics. Deze Cypriotische maatschappij zou Oostende met een vaste
vrachtlijndienst gaan uitbouwen tot een Europese hub voor
goederenaanvoer uit China en India en dit 3 maal per week met B747’s. De
verhoopte hub-functie voor een groeiende stroom Aziatische vracht
stierf een stille dood.
Een gelijkaardige luchtbel werd met de nodige bombarie opgevoerd in 2005.
Een Zuid-Afrikaanse maatschappij,
BOAG Air, zou wekelijks 3 Afrika-vluchten uitvoeren per
B747 en daarvoor speciaal luchtvaartpersoneel aanwerven. Het bleek nadien
om een Zuid-Afrikaanse marktonderzoekstunt te gaan zonder werkelijke
perspectieven. Zowel luchtvaartaspiranten als luchthavenpersoneel bleven
op hun honger. Naast nog andere projecten bleek ook BOAG de zoveelste door
de luchthaven opgevoerde fata morgana.
Naar aanleiding van een recente gezamenlijke
intentieverklaring van de Oostendse politiek en MK Airlines, wordt opnieuw
uitgepakt met hoopvolle mijmeringen. Als tegenprestatie voor diensten
aangeboden door Haven Oostende belooft MK Airlines – voor wie de bouw van
een speciale MK-loods kennelijk niet volstond om zich in Oostende te
verankeren – voortaan zijn vrachtaanvoer extra op te drijven en aan
Oostende exclusief de hub-functie tussen Afrika en Groot-Brittanië
toe te vertrouwen.
In de decemberpublicatie van “Ondernemers in West-Vlaanderen” verkondigt
de ondernemersorganisatie VOKA euforisch MK’s intentie om in 2007 150.000
ton te halen en in 2010 250.000 ton met een substantiële groei van de
werkgelegenheid als gevolg. Of MK zijn beloftes waar zal maken en of de
gezamenlijke intentieverklaring de werkgelegenheid vooropgesteld in het
2003 luchthavencharter zal honoreren, is zeer de vraag. Na al het
ongerealiseerd ‘good news’ dat de luchthavendirectie over de jaren
ondermeer via VOKA-berichten verspreidde, is enige scepsis zeker op zijn
plaats!
Conclusie
De levensvatbaarheid van de Oostendse luchthaven blijft ter discussie
staan. Hoelang nog zal de politiek blijven beweren, dat de luchthaven
miljoenen euro’s belastingsgeld verdient en dat dit te verkiezen is boven
een reconversie van de luchthaven ten gunste van Oostendse
woongebieduitbreiding, meer werkverschaffingsmogelijkheden en een betere
benutting van belastingsgeld ?
you've got it!