Jaaroverzicht vrachtcijfers 2009
"Luchthaven verder in het sukkelstraatje"
10-jan-2010
2009 is
grotendeels een herhaling van het catastrofejaar 2008 en bewijst
andermaal de aberratie van de Oostendse luchthaven, die zich
onverminderd in eerste instantie als vrachtluchthaven wil
profileren.
Na het Annus
horribilis 2008, dat een daling in vracht noteerde van 24%, kon het
moeilijk nog slechter. En toch vertoonde 2009 een verdere aftakeling
van het luchtvrachtvervoer met een bijkomende daling van 10,6%.
De economische crisis heeft zeker een handje toegestoken en wordt nu
als gemakkelijke en enige verantwoordelijke opgevoerd voor de
huidige belabberde situatie. Maar dat is vanzelfsprekend niet het
juiste verhaal noch een eerlijke analyse. De zeepbel, waarin het
luchtvrachtvervoer in Oostende door ons politiek bestel wordt
gecultiveerd, is uiteengespat nog vóór de start van de economische
crisis.
Eén troost
voor al wie graag getroost wil worden…, in 2010 kan het moeilijk nóg
eens slechter. Dus, voortaan is het woord bij uitstek in de etalage:
“heropleving”, halleluja! Voortaan moet normaliter iedere maand van
2010 een stijging opleveren tegenover 2009 en zal telkens de fanfare
met toeters en bellen moeten uitrukken. Men weze gewaarschuwd.
En zie,
mirakel, de heropleving is al een feit. Na de vele maanden van pure
ellende steeg de vracht in de laatste maand van 2009 met 4,7%. Het
nog steeds wankele MK Airlines heeft namelijk een, naar verluidt,
tijdelijk contract in de wacht gesleept met een mooi pak vluchten
met invoergoederen uit Cairo. Eind november was de vrachtdaling nog
12,6% tegenover 2008. Maar de “4,7% heropleving” van december heeft
ervoor gezorgd, dat de achteruitgang voor het hele jaar “slechts”
10,6% bedraagt. Dat is de “only good news”-boodschap van
de luchthavendirectie, gedwee en in koor geëchood door de lokale
media.
Maar terug
naar de naakte realiteit. Terwijl Oostende verder achteruitboert,
scoren de luchthavens van Maastricht en van Manston tijdens
diezelfde economische crisis met een ongemeen hoge stijging van
vrachtcijfers. De werkelijkheid is, dat de Oostendse luchthaven
NIET op een economische as ligt, die haar onverminderd door haar
promotors wordt toegedicht. Inmiddels draait de belastingsbetaler
verder op voor onzinnige verspillingen ten hare gunste in
tijden van broodnodige bezuinigingen. Inmiddels ook brengt de
luchthaven slechts een belachelijk lage tewerkstelling op in
verhouding tot haar oppervlaktebenutting, fungeert zij als
hinderpaal voor de uitbreiding van onze stad en is zij
verantwoordelijk voor diens toenemende demografische
achteruitgang.
Qua reüssite
of liever bij gebrek daarvan, spreken de vrachtcijfers tijdens de
laatste 15 jaren boekdelen. Sinds 1995, toen de intussen
wereldberucht geworden Viktor Bout in het Jet Center zijn
wapenhandeltje wou opstarten, is er slechts één jaar,
waarin in tonnage lager
werd gescoord, namelijk in 2002 met 57.131 ton. In dat jaar werden
alle hinderlijke Ilyushins-vliegtuigen eruit gebonjourd, met een
spectaculaire neergang als logisch gevolg.
Alle andere 14 jaren scoorden hoger dan
anno 2009.
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
81514 |
91768 |
105699 |
87868 |
107984 |
93472 |
88778 |
57131 |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
WILOO heeft
voorheen de onverantwoorde verzinsels van bepaalde beleidsmensen en
luchthavenlobbyisten herhaaldelijk aangeklaagd. Het wordt helemaal
benauwend cynisch, als men in het licht van het bovenstaande
de prognoses in herinnering brengt, die aan het publiek werden
opgediend door vooraanstaand luchthavenpromotor Johan Vande
Lanotte en luchthavendienaar Gino Vanspauwen. Twee
tabellen (en een grafiek bij de 1ste tabel) hierna
illustreren het cynisme van beide verzinsels.
Vrachtprognose 2004
luchthavendirectie
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2014 |
Prognose |
78000 |
150000 |
250000 |
350000 |
400000 |
450000 |
500000 |
750000 |
Realiteit |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
? |
Behaald % |
100,1% |
65,1% |
43,3% |
28,2% |
27,2% |
18,4% |
14,8% |
? |

Het absurde
van Vanspauwen’s prognoses, voorgelegd bij de aanvraag van mei 2004
voor een nieuwe 20-jarige milieuvergunning
(1), vergt geen verder betoog.
In zijn
intentieverklaring van november 2005 met MK Airlines
(2)
schotelde Johan Vande Lanotte de publieke opinie waanzinnige
vrachtcijfers voor, die MK Airlines in de komende jaren zou gaan
halen. De tabel hierna vergelijkt de verzonnen MK-cijfers met – nota
bene – de totale reëel behaalde tonnage van alle
vrachtmaatschappijen samen, actief op de luchthaven.
MK-vrachtprognose volgens intentieverklaring Vande Lanotte
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Algemeen vrachttotaal |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
? |
Voorgespiegelde MK-cijfers |
60000 |
70000 |
110000 |
150000 |
185000 |
220000 |
250000 |
De cijfers
van de tabel spreken voor zich. In zijn intentieverklaring vertrekt
Vande Lanotte –
ooit
begrotingsminister maar wat luchthavengegevens betreft, gepatenteerd
cijfersjoemelaar – van 60.000 ton in 2004 door MK Airlines reëel
gepresteerde vrachtomzet. Vande Lanotte is nochtans bij uitstek goed
geplaatst om in november 2005 correct te zijn ingelicht over MK’s
tonnageprestatie van 2004. De totale ‘non-transit’ vracht in 2004
bedroeg 69.077 ton (= 97.582 algemeen totaal minus 28.505 ton
transitvracht). Gezien de vermeende 60.000 ton, door Vande Lanotte
toegeschreven aan MK Airlines, kent hij dus aan alle overige
‘non-transit’ vrachtspelers amper 9.077 ton toe. Of was zijn hele
intentieverklaringsoesa alleen maar een leugenachtig spelletje om
zijn audiëntie te overbluffen?
In verhouding tot de andere actieve
vrachtmaatschappijen op de luchthaven en tot het algemene
vrachttotaal van 74.148 ton, kan MK Airlines in 2009 hooguit 35.000
ton vracht hebben gehaald, dus hooguit iets meer dan de helft van
wat Vande Lanotte voorspiegelde als MK-prestatie in 2004. Dat is
amper 16% van wat MK in 2009 volgens zijn ‘waanzinnige’ prognoses
had moeten halen (220.000 ton). Ook het algemene vrachttotaal
74.148 ton is slechts een 1/3 fractie van hetzelfde
‘waanzinnig’ MK-prognosecijfer. Is dat waanzin of puur bedrog?
Armtierige
en geldverslindende luchthaven, die zich internationaliteit wil
aanmeten, echter zonder merkbare internationale uitstraling en
hardnekkig wordt gepromoot door een stelletje onverantwoorde
politici.
|