|
Vracht juni 2007: een knaller
In juni bedroeg de
totale vracht 11.184 ton tegenover 8.019 ton in juni vorig jaar. Dat
komt neer op een stijging van 39,5%. Het aantal eigen vrachtvluchten
steeg opmerkelijk, terwijl het aantal Saudi transitvluchten gevoelig
afnam. De stijging in vrachtvluchten was, zoals vorige maand, vooral
voor rekening van MK Airlines, DAS Air Cargo en de tien An-124 vluchten,
waarvan een deel vermoedelijk transitvluchten waren in opdracht van de
VS-regering. Juni haalde al met al bijna het niveau van januari 2005.
Dat is voor een zomermaand een uitzonderlijk goed resultaat.
Het eerste halfjaar
haalde 59.472 ton, een stijging van 27,7% tegenover vorig jaar (46.581
ton). Daarmee neigt 2007 qua tonnage meer en meer naar het topresultaat
van 2005.
Eigen
vluchten
|
Juni 05
|
Juni 06
|
Juni
07
|
A300 |
25 |
24 |
37 |
DC10 |
7 |
0 |
13 |
DC8 |
11 |
7 |
3 |
B737 |
0 |
0 |
4 |
B747 |
30 |
33 |
51 |
IL-76 |
0 |
0 |
1 |
An124 |
1 |
2 |
10 |
An12 |
2 |
16 |
13 |
An26 |
2 |
4 |
4 |
Ander |
0 |
2 |
0 |
Totaal |
78 |
88 |
126 |
Transit
|
Juni 05
|
Juni 06
|
Juni
07
|
USA |
0 |
0 |
0 |
Saudi |
25 |
23 |
9 |
Totaal |
25 |
23 |
9 |
Totaal
|
Juni 05
|
Juni 06 |
Juni
07
|
Eigen |
78 |
88 |
126 |
Transit |
25 |
23 |
9 |
Totaal |
103 |
111 |
135 |
|
De officiële website
van de luchthaven meldt, dat ondanks spectaculaire stijgingen in juni
van 30% in aantal passagiers en 39,5% in aantal ton, het aantal
bewegingen niettemin met 5% daalde. Voor het eerste halfjaar was die
daling 4,4% tegenover stijgingen van 20% passagiers en 28% vracht. In
haar vergelijking met vorig jaar wil de website aldus doen geloven, dat
de dalingen in aantal bewegingen uitsluitend de passagiers- en
vrachtvluchten betreffen, maar niet bewegingen van ondermeer
oefenvluchten en zgn. plezier- en sportvluchten. En dus – concludeert de
luchthaven – laat de groei in passagiers- en vrachtcijfers “zich niet
vertalen in meer overlast voor de omwonenden”. Je reinste onzin. Dat zou
betekenen, dat plots alle passagierstoestellen overvol zaten en dat voor
de 674 vrachtvluchten van het eerste halfjaar 2007 er verhoudingsgewijs
minder bewegingen worden aangerekend dan voor de 585 vrachtvluchten in
de eerste helft van 2006.
Met vrachtcijfers kan
niet worden gesjoemeld. Dat is te linke boel. Maar sleutelen aan andere
oncontroleerbare cijfers of bedrieglijke cijfermanipulatie hanteren
zijn wel steeds een hobby geweest van het luchthavendirectoraat. Eén van
die fenomenale cijfermanipulaties werd de publieke opinie reeds
prijsgegeven, toen Stad Oostende haar intentieverklaring ondertekende
met MK Airlines en er voor de schone schijn lachwekkende streefcijfers
in opnam (1).
Recenter werd door dezelfde luchthavenpromotor ook schaamteloos een
loopje genomen met CO2-uitstootcijfers (2).
En gisteren nog werd duidelijk dat cijfers, die de Oostendse overheid de
publieke opinie opdringt, hoogst onbetrouwbaar zijn (3).
Nooit verlegen om oude
rommel binnen te halen, verwelkomde de luchthaven in juni twee
“nieuwkomers”. De eerste werd binnengehaald door schepen Miroir, tevens
voorzitter van AG Vismijn Oostende. Het betreft een Kazakse
luchtvaartmaatschappij, die vliegt met twee stokoude An-12’s, waarvan
het Bulgaarse Air Sofia zich wilde ontdoen. De Bulgaarse regering had om
veiligheidsredenen namelijk een vliegverbod opgelegd. Maar gezien de
Kazakse regering voor deze An-12’s geen vliegverbod oplegde, zag de
Oostendse vismijn er geen visgraten in om voor zijn visaanvoer toch
beide AN-12’s te bezigen (4).
De andere “nieuwkomer”
is een mysterieuze firma, bekend onder de naam ‘Air Charter Express’. In
feite is dit een deknaam voor Cargo Plus Aviation. Die geniet geen al te
beste reputatie, ook niet bij de Europese Comissie, maar opende toch een
vestiging in Oostende. Air Charter Express, alias Cargo Plus, opereert
nu terug vanuit Oostende met een 37 jaar oude DC8, geregistreerd 9G-AXA.
Wel heeft Cargo Plus nog een oude B707 actief, 9G-LAD, maar die mag als
‘stage II’ Europa niet binnen en heeft bovendien een zeer bewogen
verleden (5).
Later meer over “nieuwkomer” Air Charter Express.
|
|