Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 


2008 descent continues

 

 

in de marge:


jaaroverzicht vracht 2007
 

 

de -reeks
 sprookjes
het
luchthavencharter

 

Vracht juni 2008 luchthaven Oostende

De tonnage strandde op 5.858 ton. Dat is 48% lager dan vorig jaar (11.184 ton). Het sloeg in als een donderslag bij heldere hemel: MK Airlines werd onder curatele geplaatst. Mits een voorlopige en wankele regeling konden haar vliegtuigen slechts vanaf 20/06 terug de lucht in. Het MK vacuüm werd deels opgevuld door bijkomende vluchten van EgyptAir en door enkele “nieuwkomers”. De meest opmerkelijke onder hen is het Spaanse Pronair. Die luchtvaartmaatschappij werd pas in 2007 opgestart, …oorspronkelijk als vliegschool en onderhoudscenter. Haar vloot bestaat uit één enkel passagierstoestel DC9-MD87 en één enkel 34 jaar oud vrachtvliegtuig, B747-200, dat nu graag zijn kleuren op onze luchthaven etaleert (1).

Maar hoe dat nu allemaal verder moet, is hoogst twijfelachtig. De uitzichten zijn weinig bemoedigend. Het MK management werd in handen gegeven van een “business recovery” maatschappij, die onderhandelingen is gestart om met MK’s schuldeisers een zogenaamde “company voluntary arrangement” (CVA) te bereiken. Een CVA is de Engelse versie van onze Belgische maatschappijcuratele (2). Er werd een voorlopige schikking aangegaan middels een eerste fondsenoverdracht van Transatlantic Aviation (TAA) (*) een leasingbedrijf dat een aantal afgedankte vliegtuigen bezit en in "spare parts" handelt. TAA, is een dochterfirma van een managementmaatschappij, bedrijvig binnen zowel medische als immobiliën- als luchtvaartindustrie (3 & 4).

Of TAA, na een eventuele overeenkomst met MK’s schuldeisers, verder onvoorwaardelijk in Mike Kruger’s luchtvaartmaatschappij zal investeren, is een optie. Of de MK-toestellen dan hetzelfde lot zullen ondergaan als de afgedankte toestellen, die nu de TAA-vloot uitmaken, dan wel of de MK-vloot in de lucht zal worden gehouden is een open vraag. Dat MK Airlines op de lange termijn zal overleven is naar onze mening dan ook zeer twijfelachtig!

(*) TAA met zetel op het belastingsparadijs "Virgin Islands" beschikt over een 3-tal toestellen in lease, heeft verder een aantal vliegtuigen verkocht en een aantal in de woestijn gestockeerd. Het bedrijf cirkelt rond maatschappijen in moeilijkheden, zie (5) (6). TAA houdt kantoor bij (7).
Doel van de maatschappij: "meeting demand for commercial airliners, engines, parts and interiors"
Dat de kerosineslurpende oude B747-200's van MK Airlines straks op de schroothoop belanden behoort bijgevolg tot de mogelijkheden!

Eigen vluchten

 

Juni 06

Juni 07

Mei 08

A300

24 27 27

DC10/MD11

0 13 12

DC8

7 2 4

B747

33 51 17
IL-76 0 0 0

An124

2 10 2

An12

16 13 1

An26

4 4 1
Ander 2 5 0
Totaal 88 125 64

 

Transit

 

Juni 06

Juni 07

Juni 08

 USA

0

0

0

 Saudi 23 9 3

 ACE/DC8

0

1

12

 Totaal

23

10

15

 

Totaal

 

Juni 06

Juni 07

Juni 08

 Eigen

88 125 64

 Transit

23 10 15

 Totaal

111 135

79

 

 

 

 

 

 

Africa West / ECS verlaat Oostende voor Schiphol

Africa West and ECS,
relocated its European hub from Ostend to Amsterdam Airport Schiphol and appointed Worldwide Flight Services (WFS), as its handling partner.

lees...

 

 

 

19% is een transitvlucht!
 

 

 

 

free web tracker