2008 descent
continues
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2007
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht juni 2008 luchthaven Oostende
De
tonnage strandde op 5.858 ton. Dat is 48% lager dan vorig jaar (11.184
ton). Het sloeg in als een donderslag bij heldere hemel: MK Airlines
werd onder curatele geplaatst. Mits een voorlopige en wankele regeling
konden haar vliegtuigen slechts vanaf 20/06 terug de lucht in. Het MK
vacuüm werd deels opgevuld door bijkomende vluchten van EgyptAir en door
enkele “nieuwkomers”. De meest opmerkelijke onder hen is het Spaanse
Pronair. Die luchtvaartmaatschappij werd pas in 2007 opgestart,
…oorspronkelijk als vliegschool en onderhoudscenter. Haar vloot bestaat
uit één enkel passagierstoestel DC9-MD87 en één enkel 34 jaar oud
vrachtvliegtuig, B747-200, dat nu graag zijn kleuren op onze luchthaven
etaleert (1).
Maar hoe
dat nu allemaal verder moet, is hoogst twijfelachtig. De uitzichten zijn
weinig bemoedigend. Het MK management werd in handen gegeven van een
“business recovery” maatschappij, die onderhandelingen is gestart om met MK’s schuldeisers een zogenaamde “company voluntary arrangement” (CVA)
te bereiken. Een CVA is de Engelse versie van onze Belgische
maatschappijcuratele (2).
Er werd een voorlopige schikking aangegaan middels een eerste
fondsenoverdracht van Transatlantic Aviation (TAA) (*) een
leasingbedrijf dat een aantal
afgedankte vliegtuigen bezit en in "spare parts" handelt. TAA, is een dochterfirma van een
managementmaatschappij, bedrijvig binnen zowel medische als immobiliën-
als luchtvaartindustrie (3
&
4).
Of TAA,
na een eventuele overeenkomst met MK’s schuldeisers, verder
onvoorwaardelijk in Mike Kruger’s luchtvaartmaatschappij zal investeren,
is een optie. Of de MK-toestellen dan hetzelfde lot zullen ondergaan als
de afgedankte toestellen, die nu de TAA-vloot uitmaken, dan wel of de
MK-vloot in de lucht zal worden gehouden is een open vraag. Dat MK
Airlines op de lange termijn zal overleven is naar onze mening
dan ook zeer
twijfelachtig!
(*)
TAA met zetel op het
belastingsparadijs "Virgin Islands"
beschikt over een 3-tal toestellen in lease, heeft verder een aantal
vliegtuigen verkocht en een aantal in de woestijn gestockeerd. Het
bedrijf cirkelt rond maatschappijen in moeilijkheden,
zie (5)
(6).
TAA houdt kantoor bij (7).
Doel van de maatschappij: "meeting demand for commercial
airliners, engines, parts and interiors"
Dat de kerosineslurpende oude B747-200's van MK Airlines straks op de
schroothoop belanden behoort bijgevolg tot de mogelijkheden!
Eigen
vluchten
|
Juni
06
|
Juni
07 |
Mei
08
|
A300 |
24 |
27 |
27 |
DC10/MD11 |
0 |
13 |
12 |
DC8 |
7 |
2 |
4 |
B747 |
33 |
51 |
17 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
2 |
10 |
2 |
An12 |
16 |
13 |
1 |
An26 |
4 |
4 |
1 |
Ander |
2 |
5 |
0 |
Totaal |
88 |
125 |
64 |
Transit
|
Juni
06
|
Juni
07 |
Juni
08
|
USA |
0 |
0 |
0 |
Saudi |
23 |
9 |
3 |
ACE/DC8 |
0 |
1 |
12 |
Totaal |
23 |
10 |
15 |
Totaal
|
Juni
06 |
Juni
07 |
Juni
08
|
Eigen |
88 |
125 |
64 |
Transit |
23 |
10 |
15 |
Totaal |
111 |
135 |
79 |
|
|
Africa West / ECS verlaat Oostende voor
Schiphol
Africa West and ECS,
relocated its European hub from Ostend to Amsterdam Airport
Schiphol and appointed Worldwide Flight Services (WFS), as its
handling partner.
lees...
19% is een transitvlucht!
|