
2008 descent
paused?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2007
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht november 2008 luchthaven Oostende
In zijn evaluatie van de trafiekcijfers van
de luchthaven voor oktober verklaarde algemeen directeur Gino Vanspauwen
aan de pers dat na de slechte resultaten van de voorbije 12 maanden nu
het keerpunt was bereikt en de trend voortaan positief zal omslaan.
Nogal wiedes, gezien maandelijkse vergelijkingen voortaan zullen
geschieden tegenover barslechte resultaten van het voorafgaande jaar.
Nochtans is de voorspelde ommekeer voorlopig niet zo bevredigend. Het
vrachtvolume voor november steeg met 14,9% (van 7.303 ton vorig jaar
naar 8.391 ton), maar dat is niet dankzij eigen vrachtvluchten en
corresponderende eigen vrachtomzet. Egypt Air haalde slechts 15 vluchten
en scoort zeer ondermaats. ANA Aviation scoort lager dan vorig jaar en
MK Airlines amper beter. Samen halen ze slechts 60 vluchten tegenover 70
vorig jaar en 83 in rampjaar 2006. Totaal eigen vrachtvluchten daalde
van 77 naar 63 (-18 procent).
Beide onderstaande
grafieken vergelijken het aantal vluchten van topscorer MK Airlines voor
2008 met deze van 2006 en van vorig jaar.

Waaraan is de
stijging met 14,9% van het vrachtvolume dan wel te danken? Aan elf
transitvluchten van mastodont Antonovs-124! Die elf vluchten zijn deel
van een (voorlopige?) luchtbrug van transitvracht, afkomstig uit
Charleston (VS) en bestemd voor Afghanistan via de luchthaven van Baku,
Azerbeidzjan. Hoe gek het ook mag klinken, volgens internationale
afspraken wordt de helft van transitvracht gevoegd bij de eigen vracht
en participeert op die manier in het totale vrachtvolume. Dat is telkens
zo met transitvracht van Saudi Arabian en Air Charter Express en nu ook
met de elf Antonov-124 transitvluchten.
In onderstaande grafiek
wordt de stijging van 14,9% vrachtvolume tegenover vorig jaar
weergegeven, maar tegelijk de opmerkelijke daling met 15,4% tegenover
rampjaar 2006.

Uit de tabellen hierna
blijkt ondermeer ook dat de transitvluchten 34% halen van het
totale aantal vluchten. Van de 33 transitvluchten zijn er 24
oorlogsgebonden, dertien van Air Charter Express en elf An-124
vluchten. Die laatste vluchten vertrokken met bestemming Afghanistan
vanuit het Charleston Air Force Base, dat wordt beheerd door
het militaire Air Mobility Command, ons wel bekend door de
ontelbare militaire transporten via Oostende in de jaren 2002-2005.
Eigen
vluchten
|
Nov 06
|
Nov
07 |
Nov
08 |
A300 |
31 |
23 |
15 |
DC10/MD11 |
12 |
22 |
17 |
DC8 |
7 |
1 |
2 |
B747 |
40 |
25 |
28 |
IL-76 |
0 |
1 |
0 |
An124 |
1 |
3 |
1 |
An12 |
8 |
2 |
0 |
An26 |
2 |
0 |
0 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
Totaal |
103 |
77 |
63 |
Transit
|
Nov
06
|
Nov
07 |
Nov
08
|
USA |
0 |
0 |
2 |
Saudi |
23 |
5 |
7 |
ACE/DC8 |
0 |
15 |
13 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
11(*) |
Totaal |
23 |
20 |
33 |
(*) De elf Antonov-124
vluchten verzekerden een luchtbrug met transitvracht, afkomstig uit
Charleston (VS) en bestemd voor Afghanistan.
Totaal
|
Nov
06
|
Nov
07 |
Nov
08
|
Eigen |
103 |
77 |
63 |
Transit |
23 |
20 |
33 |
Totaal |
126 |
97 |
96 |
|
|
Meer dan 1 op 3 is een transitvlucht!
Bij "Air Charter Express" is dat meer dan 80%, en dit
voor oorlogsdoeleinden!
Wordt Oostende weer een "niche"
luchthaven voor (geheime) militaire transporten!? |