
Ostend Airport
rode lantaarn
slechtste
"performer"
in survey van
Air Cargo World
zie:
Air Cargo World
rapport... |
Vracht oktober 2006 behoorlijk
Het aantal eigen
vrachtvluchten steeg tegenover vorig jaar voor oktober slechts van 76
naar 80. Nochtans werd qua tonnage een stijging van 32 procent genoteerd.
Vooral MK Airlines presteerde deze keer goed: hoewel geen DC-8
vluchten, was er toch een stijging van B747-vluchten van 25 naar 43.
Helaas zien we ook nu weer, door gebrek aan terugvracht, veel
korteafstandsvluchten (1) van Manston en naar Luxemburg (2). Ook Egypt Air presteerde beter dan oktober vorig jaar. Opmerkelijk was
ook de terugkeer van DAS Air Cargo, zij het kortstondig, gezien DAS een
EU-verbod werd opgelegd wegens “systematische
veiligheidstekortkomingen”.
Aantal eigen vrachtvluchten
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Juli
05
|
Juli
06
|
Aug
05
|
Aug
06
|
Sep
05
|
Sep
06
|
Okt
05
|
Okt
06
|
A300 |
266 |
124 |
16 |
23 |
13 |
17 |
12 |
15 |
17 |
21 |
DC10 |
32 |
4 |
9 |
0 |
7 |
0 |
4 |
5 |
7 |
8 |
DC8 |
138 |
31 |
18 |
5 |
25 |
8 |
17 |
5 |
13 |
0 |
B747 |
185 |
199 |
28 |
30 |
25 |
29 |
30 |
28 |
25 |
44 |
An124 |
7 |
5 |
1 |
1 |
0 |
3 |
3 |
3 |
2 |
0 |
An12 |
45 |
59 |
8 |
18 |
8 |
1 |
9 |
6 |
10 |
5 |
An26 |
39 |
12 |
2 |
0 |
6 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Ander |
5 |
6 |
6 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
1 |
Totaal |
717 |
440 |
88 |
79 |
84 |
58 |
77 |
63 |
76 |
80 |
Transitvluchten
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Juli
05
|
Juli
06
|
Aug
05
|
Aug
06
|
Sep
05
|
Sep
06
|
Okt
05
|
Okt
06
|
USA |
38 |
7 |
1 |
0 |
22 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Saudis |
145 |
138 |
24 |
26 |
25 |
26 |
25 |
24 |
22 |
24 |
Totaal |
183 |
145 |
25 |
26 |
47 |
26 |
27 |
24 |
22 |
24 |
Algemeen totaal
|
1ste
sem
05
|
1ste
sem
06
|
Juli
05
|
Juli
06
|
Aug
05
|
Aug
06
|
Sep
05
|
Sep
06
|
Okt 05
|
Okt
06
|
Eigen |
717 |
440 |
88 |
79 |
84 |
58 |
77 |
63 |
76 |
80 |
Transit |
183 |
145 |
25 |
26 |
47 |
26 |
27 |
24 |
22 |
24 |
Totaal |
900 |
585 |
113 |
105 |
131 |
84 |
104 |
87 |
98 |
104 |
(1) Dit is door de CO2
en NOx uitstoot en de energieverspilling (zie...)
een ramp voor het milieu. Het kan enkel dankzij de vrijstelling van taks
op vliegtuigbrandstof en omdat vliegtuigen buiten het KYOTO protocol
staan! De milieuvervuiling en alle externe kosten worden zodoende naar
de toekomstige generaties doorgeschoven. Ook in de Luchtvaart geldt het
motto "après nous le déluge" want de
vervuiler betaalt niets. Bezitters van een schoothondje daarentegen
moeten wel hun stront opruimen!
(2) Door
het overschot aan kleine luchthavens (met weinig klanten), die
bovendien te dicht bij elkaar liggen, is er een gebrek aan symbiose
tussen luchtvrachtmaatschappijen en kunnen vliegtuigen niet altijd
maximum benut worden. Een teveel aan kleine luchthavens is er omdat
ieder land(je) of regio(tje) zonodig zijn "eigen"
symbolische vrachtluchthaven wil! Er wordt niet genoeg samengewerkt
tussen landen en regio's om dergelijke grote infrastructuur ruimtelijk
zinvol te plannen binnen een Europees perspectief!
Resultaat: een verspilling van belastingsgeld in peperdure meestal lege
luchthavens, en veel gesubsidieerd heen en weer gevlieg met halfvolle
toestellen. Dit alles ten koste van het milieu uiteraard!
|
|