
2008 descent
paused
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2007
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht oktober 2008 luchthaven Oostende
Na de neerwaartse trend
van de laatste 12 maanden, is er voor oktober eindelijk eens een
positief vrachtresultaat tegenover vorig jaar. Het aantal ton vracht
steeg met 7,2% van 7.259 naar 7.781 ton. Sinds september 2007 was de
maandelijkse tonnagedaling namelijk telkens minstens 20%, met een piek
van 52% in mei en een gemiddelde daling voor 2008 van 33%. Niettemin
blijft het oktoberresultaat (7.781) toch nog 16,3% lager dan dat van
het rampjaar 2006 (9.486 ton). De algemene daling voor 2008 is
vooralsnog teruggebracht tot 30,4%.
De stijging van 7,2%
tegenover 2007 en daling van 16,3% tegenover rampjaar 2006 zijn
respectievelijk het gevolg van ongemeen povere resultaten van MK
Airlines in de eindejaarsmaanden van 2007 en van de normale kenmerkende
eindejaarsstijging in 2006. Dat blijkt ook uit beide grafieken hierna,
die het aantal MK-vluchten van 2008 vergelijken met deze van 2006 en van
vorig jaar. Een derde grafiek vergelijkt de maandelijkse tonnagecijfers
voor de 3 laatste jaren. Daaruit blijkt ondermeer, dat voor geen enkele
maand de tonnage in het lopend jaar die van het rampjaar 2006 oversteeg.
Hoe dan ook, gezien de
barslecht MK-resultaten van beide laatste maanden van 2007 (25 en 22
MK-vluchten!), is een merkelijke tonnagestijging voor het komend
eindejaar zeer voorspelbaar. Bijgevolg is een voorzichtige prognose
mogelijk om 2008 toch te beëindigen met minder dan 30% verlies tegenover
vorig jaar.
 

Het aantal eigen vrachtvluchten voor oktober evenaart
bijna dat van vorig jaar (van 72 naar 69). Tegenover vorige maand
september is er wel een normale eindejaarsstijging te merken bij MK
Airlines en ANA Aviation, echter vooralsnog niet bij Egypt Air. De
transitvluchten halen 23% van het totale aantal (21 van de 90).
Eigen
vluchten
|
Okt 06
|
Okt
07 |
Okt
08 |
A300 |
21 |
14 |
12 |
DC10/MD11 |
8 |
13 |
18 |
DC8 |
0 |
2 |
3 |
B747 |
44 |
31 |
36 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
0 |
7 |
0 |
An12 |
5 |
4 |
0 |
An26 |
1 |
1 |
0 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
Totaal |
80 |
72 |
69 |
Transit
|
Okt
06
|
Okt
07 |
Okt
08
|
USA |
0 |
4 |
0 |
Saudi |
24 |
3 |
8 |
ACE/DC8 |
0 |
13 |
13 |
Totaal |
24 |
20 |
21 |
Totaal
|
Okt
06
|
Okt
07 |
Okt
08
|
Eigen |
80 |
72 |
69 |
Transit |
24 |
20 |
21 |
Totaal |
104 |
92 |
90 |
|
|
Bijna 1 op 4 is een transitvlucht!
Bij "Air Charter Express" is dat meer dan 80%, en dit
voor oorlogsdoeleinden!
Wordt Oostende weer een "niche"
luchthaven voor (geheime) militaire transporten!? |