Reactie
persnota per E-mail UNIZO
Van:
Frederik Serruys
Verzonden: dinsdag 10 februari 2015 8:45
Aan: NIEUWSDIENST WILOO
CC:
Onderwerp: Re: Korte vluchten Oostende, een kijkje op de
jongste jaren.
Inderdaad,
sluiten die luchthaven, weg met de lokale economie en bedrijvigheid.
werkloze personeel zal allemaal vrijwillig voor willoo helpen
boompjes planten. de rest van de werkende bevolking in oostende zal
de factuur wel betalen, nog eens.
Beste willoo.
alles kan beter, zeker de uitbating van die luchthaven. maar
verstandige ontwikkeling kan nog veel extra jobs creeren in de ruime
regio en van Oostende , zoals weleer, een welvarende regio maken.
kale luchthavens in europa hebben
voor vele steden een enorme boost gecreëerd. jullie blijven maar
hangen in jullie ouderwetse logica terwijl er enorm veel verbeterd
is de jongste jaren wat betreft geluids- en milieuhinder.
Met een
groenere ontwikkeling van de luchthaven en een gezonde economische
regio zal er heel veel kunnen geïnvesteerd worden, ook in bvb
aanplanting van extra bossen. we zullen er graag aan meehelpen, want
iedereen, zeker ook de bedrijven hebben die reflex al een tijdje.
jullie conservatieve logica is niet constructief. jammer.
Frederik Serruys
directeur unizo
Antwoord van WILOO
Verzonden:
maandag 23 februari 2015 15:37
Aan: Frederik Serruys UNIZO W-Vl
CC:
Onderwerp: RE: Korte vluchten Oostende, een kijkje op de
jongste jaren.
Geachte heer Serruys,
Lokale luchthavens kunnen een
enorme boost betekenen zegt u.
U zwijgt dan wel over de vele spookluchthavens in Europa.
Voorbeelden hiervan genoeg in Griekenland, Spanje Italië, Nederland,
UK (Manston, nu gesloten)!
Centrale vraag is hoeveel
luchthavens zijn er ergens nodig. Bent u akkoord dat we zuinig
moeten zijn met infrastructuur, overheidsgeld en overheidspersoneel,
en “last but not least” het milieu? Blijkbaar niet. Al dertig jaar
lang bewijst de luchthaven van Oostende uw ongelijk, u blijft er
blijkbaar in geloven.
Jaarlijkse kosten de overbodige Vlaamse luchthavens de
belastingbetaler (na privatisering vorig jaar nog meer dan vroeger)
zo’n 12,5 milj. euro.
Terwijl er op 100 km drie perfect
ingerichte luchthavens zijn! Meer dan zat.
België is een postzegelland. Hoeveel luchthavens hebben we in
Vlaanderen wel nodig (waarvan zinvol gebruik kan gemaakt worden)? We
hebben Zaventem, Charleroi en Rijsel in de buurt.
Indien we uw redenering volgen
moeten we in elk dorp een luchthaven bouwen!
Dat doet een beetje denken aan de aanleg van de eerste spoorwegen in
Europa. In Zwitserland zorgde elke baron dat de spoorlijn langs
“zijn” kasteel passeerde… Vandaag zien we jammer genoeg nog steeds
zoiets gebeuren, denk hierbij bijv. aan de aanvraag voor de bouw van
megashoppingcenters. In het Vlaamse Vilvoorde wil men Uplace bouwen
en een beetje verder wil men in Brussel… hetzelfde, zonder overleg.
Volgens ons een gevolg, net als de luchthaven van Oostende ooit, van
een verkeerde politiek-bestuurlijke opsplitsing. Voeg daarbij een
sausje populisme en dat maakt dat we telkens vertrokken zijn voor
blijvende verspilling en inefficiëntie… En witte olifanten. Dit land
kent er een historische reeks (de fameuze wafelijzerpolitiek).
Rechtzetten achteraf is blijkbaar moeilijk. Daarom: infrastructuur
voor internationaal verkeer zoals snel- en spoorwegen en
(internationale)luchthavens zou naar onze mening trans(natio/regio)naal
moeten gestuurd en gepland en gecontroleerd worden. Gelukkig beweegt
er op dit terrein iets in Europa de jongste tijd.
Ik begrijp best dat u graag
(emotioneel?) zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk (als het kan
zelfs) gratis (gesubsidieerd) openbaar(lucht)vervoer wilt voor de
middenklasse. Het is immers de rijkere (gepensioneerde) EU-elite (armeren
hebben geen geld voor city trips), die zich vier Spanje-vakanties
per jaar kunnen permitteren, die het leuk vinden om voor een appel
en een ei, en van overal van aan de eigen voordeur en zonder de
externe kosten (uitstoot, milieu enz.…) te betalen, het vliegtuig
wil nemen… En zodoende de hotelkamers vult en Europa als een
groot pret- en museumpark laat draaien. Maar is dat het
Europa/Vlaanderen van de toekomst. Moet onze overheid hier
subsidiëren? Moeten we daarom ook alle zo goed als lege en zwaar
onderbenutte luchthavens in stand houden? Is dat de taak van een
overheid, is dat echt de toekomst van Vlaanderen/ België/Europa en
goed beheer van onze belastingcenten?
Vlaanderen heeft onvoldoende geld voor schoolgebouwen en onderwijs
terwijl dit juist hard nodig is. Willen en moeten we niet liever met
innovatie, vorming en scholing inzetten op een nieuwe
industrialisatie, energieonafhankelijkheid en een duurzame (lokale)
economie? Moeten we niet dringend zinloze en energieverslindende
projecten zoals onderbenutte luchthavens sluiten en hergebruiken…
Laat gerust creatieve destructie werken, zoals het een echte
ondernemer past. We kunnen de Oostendse luchthaven ombouwen tot een
energiepark voor de hele regio, lokale tuinbouwprojecten (met
energieopwekkende serres) opstarten, en verder benutten als bos,
recreatie- en evenementweide, met een congrescentrum enz. Dat zal
evenveel, zo niet veel meer, (zinvolle, kwalitatieve)
werkgelegenheid betekenen i.p.v. honderden ambtenaren 90 pct. van de
tijd met hun vingers te laten draaien.
Ten slotte, is het niet zo dat het
passagiersverkeer via de luchthaven van Oostende voor de kleine
UNIZO-werkgever eerder een verlies- dan een inkomstenbron is. Heeft
u e.e.a. reeds goed laten analyseren? Wie heeft er baat bij al dat
gesubsidieerd Oostendse luchtverkeer? De luchthaven van Oostende
faciliteert het vertrek van vakantiegangers naar het buitenland, om
daar het vakantiegeld te spenderen. Wie profiteert daarvan, niet de
kleine hotelier in Oostende en omstreken. Die ziet dat het mensen
makkelijk gemaakt worden om elders (t.t.z. in Spanje, Turkije en een
beetje Tunesië) met verlof te gaan. Zijn het niet de grote
touroperators en de grote hotelketens die hier in het vuistje lachen
(en hun winsten naar Zwitserland of de Kaaimaneilanden sluizen?) bij
alle subsidies. Hoeveel buitenlanders komen er ook via luchthaven
Oostende-Brugge naar onze regio, en maken gebruik van onze lokale
horeca en dienstverlening? Zeer weinig denken we. De nieuwe (magere
en weer op kosten van de W-Vl. belastingbetaler) promotietoer in
Barcelona zal daar weinig aan veranderen. Kunt u met studies en
onderzoeken aantonen dat de kleine ondernemer, waar u voor op komt,
per saldo (veel) belang/voordeel heeft bij de luchthaven van
Oostende? Faciliteert de (zwaar gesubsidieerde) Oostendse luchthaven
niet eerder de neergang van de kleine lokale horecazaak, zoals
Uplace dat straks doet voor de kleine Vilvoordse winkelier?
Volgens ons berusten uw uitspraken over “voordelen voor de kleine
ondernemer” op wat wij al jaren horen: “loze beloften op basis van
natte vingerwerk”.
We begrijpen dan ook niet waarom
volgens u en dus ook UNIZO(?) de Vlaamse, en de algemene federale
(voor luchtverkeersleiding via Belgocontrol) belastingbetaler, de
broek moet ophouden van een dergelijke zwaar onderbenutte
luchthaven. Waarvan het nut en noodzaak trouwens nergens en al
decennialang, niet is aangetoond. De veel te dichte ligging van de
Oostendse luchthaven bij stedelijk gebied (paar honderd meter!), bij
een Seveso-gebied, bij woonwijken, bij scholen, bij winkelcentra,
bij campings, dit aan beide kanten van de banen, maakt dat ze
hierdoor zoveel beperkingen heeft dat een zinvolle
uitbating bij voorbaat ook uitgesloten is. Reduceren (tot lokaal
en ’s nachts gesloten) vliegveld(je) of helemaal
sluiten/herbestemmen zijn voor ons (en voor het milieu) de enige
mogelijke keuzes.
m.vr.gr.,
Vzw WILOO
Ps. Indien gewenst stuur ik u van
al de aangehaalde argumenten/beweringen de nodige links op (URL’s)
De persnota WILOO van 9 februari '15
Op 9-feb.-2015 om 16:08 heeft "NIEUWSDIENST WILOO" <nieuwsdienst@wiloo.be>
het volgende geschreven:
Oostende, maandag 9
februari 2015
Persmededeling vzw
WILOO
“Nog steeds veel te veel
korte vluchten met grote vliegtuigen"
Geachte mensen van de
pers,
Misschien herinnert u zich
ons persmoment van vijf jaar terug met betrekking tot korte
vluchten?
http://www.wiloo.be/algemeen_archief_2.htm#Korte.
Mogen we de
opnieuw uw aandacht vragen voor de jongste evoluties?
Tijdens de twee afgelopen jaren zagen we in Oostende voornamelijk
milieuschadelijke korte passagiersvluchten van en naar
Brussel of Luik over afstanden van 100 à 200 km. De
vluchten met vrachttoestellen op korte afstanden zijn sinds vorig
jaar grotendeels verdwenen door onder andere het sluiten van de
luchthaven van Manston maar vooral ook door het wegvallen (vanaf de
maand mei) van de grootste vrachtklant. Was er in 2005 nog een
jaarlijks compensatiebos nodig ter grote van het luchthaventerrein
(335 ha) dan is dit vorig jaar teruggevallen tot ‘slechts’ een
(jaarlijks aan te planten) halve luchthaven (172 ha). Zie hiervoor
de tabel hieronder.
Wat de
passagiersvluchten betreft slaagt de luchthaven er nog steeds niet
in om alle vluchten lokaal te vullen met voldoende passagiers. Een
op vijf vluchten de laatste twee jaren noodzaakte een korte
(tussen)vlucht. Om deze passagiersvluchten te compenseren had
telkens een bos van ongeveer 100 ha moeten aangeplant worden.
Wie een vlucht boekt met Jetairfly (de voornaamste klant van de
luchthaven) en daarbij een tussenstop maakt in Luik (ong. 30% van
de passagiersvluchten tijdens de maand januari ’15!) zou alleen
al hiervoor, ter compensatie, een aanplant van een tuintje
snelgroeiende wilgen moeten voorzien.
Neem bijv. de vlucht met nr. JAF1177 om 8u vandaag naar de
Canarische eilanden met tussenstops in Luik. Daarvoor is met een
Boeing 737 zo’n 3.375 liter kerosine extra nodig. Dat komt
overeen met een uitstoot van 9 ton CO2. Een dergelijke vlucht
alleen al noodzaakt per passagier ongeveer 40 vierkante meter
compensatiebos.
WILOO vraagt dat korte vluchten ook in Vlaanderen zouden worden
verboden.
Jammer genoeg is er bij de Vlaamse Overheid, zo bleek de afgelopen
jaren, hiervoor geen interesse (1).
WILOO vraagt bijgevolg de betrokken firma’s om nu eens “echte”
groene daden te voegen bij de vele groene woorden en deze vluchten
ofwel te compenseren ofwel te stoppen.
Het Oostendse Jetairfly in het speciaal vragen we, in
het kader van “lang leven in Oostende” (http://langleveoostende.be/),
om de korte vluchten zo vlug mogelijk te stoppen, of om ze
minstens afdoende te compenseren.
m.vr.gr.,
Vzw WILOO
(1)
In ’t tegendeel de Vlaamse overheid pompt steeds meer
belastinggeld in deze eigenlijk overbodige luchthaven.
|