BOAG Air stopt ermee, …maar
Gino’s peptalk floreert als
nooit te voren
(17-sep-2005)
WILOO vernam zopas dat BOAG
Air de selectieprocedure heeft stopgezet. Zo meldt ons de woordvoerder van
White Wings Europe, die in opdracht van BOAG instond voor het recruteren
van zowel “experienced first officers” als van “ab-initio pilots” (1).
Met de dromen van een hoop werkzoekenden werd dus maandenlang de draak
gehouden.
Op
7 mei kondigde manager Gino Vanspauwen aan, dat BOAG Air
“met drie
vluchten per week tussen Oostende en het Afrikaanse continent” zou gaan
vliegen (2).
BOAG is dit jaar, na FOS Logistics, Corendon en
Ryanair [herinner
zijn uitspraak: “onderhandelingen
over nieuwe vluchtlijn naar Gerona zijn rond” (!)],
de vierde lucht(haven)bel die uiteenspat. Daarbij mag nog aan toegevoegd
worden dat ook Ethiopian Airlines het niet langer in Oostende zag
zitten en vertrok naar Brussel!
Maar Gino houdt er de moed
in. Vandaag verklaart Gino in Het Nieuwsblad (3)
ondermeer: “We kennen een
groei van 50 procent qua tonnage. Als lilliputter zijn we gigantisch
gegroeid.” Inderdaad, voor de eerste 8 maanden was de groei tegenover 2004
qua tonnage 50 %. De eerste 8 maanden van 2004 waren namelijk bijzonder
slecht. Dat is echter lang niet zo met de volgende maanden van datzelfde
jaar 2004, dank zij de komst toen van de Saudi’s en de verhuis van MK
Airlines van Manston naar Oostende.
Over het ganse jaar 2005 is
immers een forse neerwaartse trend te merken in de groei tegenover 2004 en
de maandelijkse cijfers zouden vanaf september wel eens negatief kunnen
uitvallen. Vandaar dat Gino het hoog nodig vond vlug de voorlopige groei
van 50 % nog eens extra in de verf te zetten.
In januari boekte de
luchthaven een groei van maar liefst 132 %. Einde februari was de groei
ongeveer 145%. Maar vanaf maart ging het neerwaarts. Einde juli werd nog
slechts een groei van 56,6 % opgetekend. Voor einde augustus juicht de
luchthavenmanager nu over een heerlijk naar boven afgeronde groei van 50%.
Redelijker zou het zijn, af te wachten wat het resultaat einde 2005 zal
bieden, in plaats van het vel van de beer te verkopen alvorens etc… !
Even ter herinnering. Na de
twee puike eerste maanden van 2005 verklaarde Gino in maart “dat de
luchthaven [voor 2005] hoopt af te klokken op een record van 140.000 tot
150.000 ton” En heden pocht de manager: “als
lilliputters [107.984 ton in 1999] zijn we gigantisch gegroeid [74.927 ton
einde augustus 2005].”
Er is nog veel werk aan de winkel om 140.000, laat staan 150.000 ton te
halen.
Elders in Het
Nieuwsblad-artikel
verklaart de
luchthavenmanager:
“Lijnen van low cost carriers zoals Ryanair koopt men. Via subsidies,
lagere of zelfs geen landingsrechten”.
Is dit een bekentenis? Klopte het toch, toen werd gefluisterd dat Ryanair
in 2003 van concurrentie vervalsende Oostendse “toegeeflijkheid” genoot?
En wat met MK Airlines? Tenzij haar landingsrechten in Oostende ongeveer
gratis zijn, gelooft toch niemand, dat het MK goedkoper uitkomt zijn
vracht in Engeland af te leveren vanuit Oostende dan wel vanuit Manston of
een andere Engelse luchthaven (4).
Dat hij meer dan een jaar
geleden opperde dat een statuutwijziging naar een privaat publieke
samenwerking, de zgn. EVA-structuur, juridisch zo goed als rond was
(5),
maar dat dit inmiddels in alle stilte werd afgevoerd, dat
vind Gino kennelijk marginaal nieuws, het vermelden niet waard.
Waar Gino ook niet
over spreekt is het luchthavencharter (6)
dat tot doel heef: het verhogen van de
tewerkstelling in de Oostendse regio.
Halfweg de vooropgestelde periode lijkt eerder een halvering van de
werkgelegenheid de realiteit te zijn.
Eén ding moet worden
toegegeven: als showman is Gino de ideale persoon om het imago van de
luchthaven boven water te houden Een luchthaven die eigenlijk hangt aan
een dun draadje van twee klanten en occasionele transporten naar
rampgebieden op onze aardbol.
|