Brief aan Minister van Vervoer Bert Anciaux
Oostende, 20 januari 2004
Geachte heer Minister,
U weet dat wij als bestuur van de actiegroep WILOO
(Werkgroep omtrent de Impact van de Luchthaven van Oostende op de
Omgeving) huiveren voor het gevaar, dat uitgaat van een groot aantal oude
en slecht onderhouden vliegtuigen, die nog steeds de luchthaven van
Oostende aandoen. Het betreft oude toestellen DC8, Boeing 707,
propellervliegtuigen Antonov-12 uit Afrika en uit Oost-Europese landen.
Nog onlangs stipte uw partijgenoot, Mevrouw Nelly Maes, in
een persbericht het volgende aan :
“Luchtvaartmaatschappijen in Afrika, Azië en Zuid- en
Centraal Amerika hebben een kans op ongevallen van minstens twee maal het
wereldgemiddelde. West Europa en Australië hebben de laagste kans terwijl
Oost-Europese landen de hoogste kans op ongevallen kennen, ongeveer 50
maal meer dan in West-Europa.”
De laatste berichten in de Belgische en internationale
media bevestigen onze angst, specifiek voor vliegtuigen, die boven onze
huizen, scholen en winkelcentra scheren.
De Zwitserse autoriteiten hebben zopas zeven
luchtvaartmaatschappijen bekend gemaakt, waarvan vliegtuigen niet meer op
Zwitserse luchthavens mogen landen. Eén ervan is Silk Way Airlines uit
Azerbeidjan. De maatschappij ageerde het hele jaar 2003 vanuit Ostend
Airport met twee DC8-toestellen. Eén van deze toestellen was het onderwerp
van het Zwitsers vliegverbod. Ook drie propellertoestellen Antonov-12 van
Silk Way bezochten Oostende regelmatig. Eén ervan is gecrasht op 7
november 2002 in Tsjaad.
Een andere op Oostende opererende maatschappij, Air Memphis,
haalde uitgebreid het nieuws toen bleek dat het in de Rode Zee gecrashte
vliegtuig van Flash Airlines volgens contract ook werd geopereerd door Air
Memphis voor een wekelijkse vlucht tussen Italië en Sharm El Sheikh. Air
Memphis bezoekt zeer regelmatig Oostende met een 30 jaar oude Boeing 707,
tijdens de topmaand december vaak twee maal per dag. Het vliegtuig blijkt
onveilig te zijn. Op 20 november jl. werd tijdens de take-off procedure
een ernstige technische fout ontdekt waardoor één van de motoren nog in
reverse was ingeschakeld. Het vliegtuig raasde toen in volle vaart over
de startbaan. De opstijgprocedure werd abrupt afgebroken en een ongeval
werd gelukkig tijdig vermeden. In augustus 2000 moest hier al eens een Air
Memphis Boeing aan de ketting worden gelegd wegens technische gebreken en
slecht onderhoud. Dat toestel had ook al in november 1997 hier een
buiklanding moeten maken. Een zustertoestel, regelmatige bezoeker in 1997,
crashte het jaar nadien in Kenya. Een ander zustertoestel, dat opereert
vanuit Oeganda, crashte in Bangladesh in juli 2003. Ook kreeg Air Memphis
een tijd lang vliegverbod boven Engeland.
Een derde maatschappij die regelmatig Oostende aandoet, het
Ghanese MK Airlines, heeft een al bijna even zwaar palmares met drie
crashes tussen 1992 en 2001.
Dit alles is slechts een greep uit de talrijke incidenten
die in Oostende plaats vonden.
In de nasleep van de crash van het Flash Airlines vliegtuig
verklaarde het Directoraat-generaal Luchtvaart bij monde van zijn
voorzitter, Mr. Erik Van Nuffel, op het VRT-avondnieuws van 3 januari, dat
vooralsnog ieder Europees land zelfstandig het gebruik van zijn luchtruim
kan verbieden voor bepaalde toestellen of maatschappijen, zolang Europa
zelf in dat verband niet een eensluidende regelgeving uitvaardigt.
Een Belgisch vliegverbod is overigens reeds voorheen
uitgevaardigd geweest, toen Minister van Verkeer, Michel Daerden, einde
november 1998 de trafiekrechten van Tarom en Race Cargo Airlines introk,
voor beiden als gevolg van incidenten op de luchthaven van Oostende.
In het licht van het juist aangehaalde precedent en van het
nog steeds geldend recht voor ieder Europees land om autonoom over het
gebruik van zijn luchtruim te kunnen beslissen, vraagt WILOO u met
aandrang, de drie hoger vermelde luchtvaartmaatschappijen het Belgisch
luchtruim te ontzeggen.
Het kan toch niet zo zijn dat vliegtuigen die in buurlanden
verboden worden nog langer in Oostende mogen vliegen dan nog wel boven
winkelcentra, scholen, woonwijken en drukke stranden !
Hopend op een gunstig gevolg,
Hoogachtend,
Namens WILOO vzw
Voorzitter Luc Daivier
|