Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

Pers, pers pers

 

Wiloo in  de kranten De Morgen en De Standaard n.a.v. de veiligheidsproblematiek

lees...

 

 

Brief aan Minister van Vervoer Bert Anciaux

Oostende, 20 januari 2004

 

 

 

Geachte heer Minister,

 

U weet dat wij als bestuur van de actiegroep WILOO (Werkgroep omtrent de Impact van de Luchthaven van Oostende op de Omgeving) huiveren voor het gevaar, dat uitgaat van een groot aantal oude en slecht onderhouden vliegtuigen, die nog steeds de luchthaven van Oostende aandoen. Het betreft oude toestellen DC8, Boeing 707, propellervliegtuigen Antonov-12 uit Afrika en uit Oost-Europese landen.

 

Nog onlangs stipte uw partijgenoot, Mevrouw Nelly Maes, in een persbericht het volgende aan :

 

 “Luchtvaartmaatschappijen in Afrika, Azië en Zuid- en Centraal Amerika hebben een kans op ongevallen van minstens twee maal het wereldgemiddelde. West Europa en Australië hebben de laagste kans terwijl Oost-Europese landen de hoogste kans op ongevallen kennen, ongeveer 50 maal meer dan in West-Europa.”

 

De laatste berichten in de Belgische en internationale media bevestigen onze angst, specifiek voor vliegtuigen, die boven onze huizen, scholen en winkelcentra scheren.

 

De Zwitserse autoriteiten hebben zopas zeven luchtvaartmaatschappijen bekend gemaakt, waarvan vliegtuigen niet meer op Zwitserse luchthavens mogen landen. Eén ervan is Silk Way Airlines uit Azerbeidjan. De maatschappij ageerde het hele jaar 2003 vanuit Ostend Airport met twee DC8-toestellen. Eén van deze toestellen was het onderwerp van het Zwitsers vliegverbod. Ook drie propellertoestellen Antonov-12 van Silk Way bezochten Oostende regelmatig. Eén ervan is gecrasht op 7 november 2002 in Tsjaad.

 

Een andere op Oostende opererende maatschappij, Air Memphis, haalde uitgebreid het nieuws toen bleek dat het in de Rode Zee gecrashte vliegtuig van Flash Airlines volgens contract ook werd geopereerd door Air Memphis voor een wekelijkse vlucht tussen Italië en Sharm El Sheikh. Air Memphis bezoekt zeer regelmatig Oostende met een 30 jaar oude Boeing 707, tijdens de topmaand december vaak twee maal per dag. Het vliegtuig blijkt onveilig te zijn. Op 20 november jl. werd tijdens de take-off procedure een ernstige technische fout ontdekt waardoor één van de motoren nog in reverse was ingeschakeld.  Het vliegtuig raasde toen in volle vaart over de startbaan. De opstijgprocedure werd abrupt afgebroken en een ongeval werd gelukkig tijdig vermeden. In augustus 2000 moest hier al eens een Air Memphis Boeing aan de ketting worden gelegd wegens technische gebreken en slecht onderhoud. Dat toestel had ook al in november 1997 hier een buiklanding moeten maken. Een zustertoestel, regelmatige bezoeker in 1997, crashte het jaar nadien in Kenya. Een ander zustertoestel, dat opereert vanuit Oeganda, crashte in Bangladesh in juli 2003. Ook kreeg Air Memphis een tijd lang vliegverbod boven Engeland.

 

Een derde maatschappij die regelmatig Oostende aandoet, het Ghanese MK Airlines, heeft een al bijna even zwaar palmares met drie crashes tussen 1992 en 2001.

  

Dit alles is slechts een greep uit de talrijke incidenten die in Oostende plaats vonden.

 

In de nasleep van de crash van het Flash Airlines vliegtuig verklaarde het Directoraat-generaal Luchtvaart bij monde van zijn voorzitter, Mr. Erik Van Nuffel, op het VRT-avondnieuws van 3 januari, dat vooralsnog ieder Europees land zelfstandig het gebruik van zijn luchtruim kan verbieden voor bepaalde toestellen of maatschappijen, zolang Europa zelf in dat verband niet een eensluidende regelgeving uitvaardigt.

 

Een Belgisch vliegverbod is overigens reeds voorheen uitgevaardigd geweest, toen Minister van Verkeer, Michel Daerden, einde november 1998 de trafiekrechten van Tarom en Race Cargo Airlines introk, voor beiden als gevolg van incidenten op de luchthaven van Oostende.

  

In het licht van het juist aangehaalde precedent en van het nog steeds geldend recht voor ieder Europees land om autonoom over het gebruik van zijn luchtruim te kunnen beslissen, vraagt WILOO u met aandrang, de drie hoger vermelde luchtvaartmaatschappijen het Belgisch luchtruim te ontzeggen.

 

Het kan toch niet zo zijn dat vliegtuigen die in buurlanden verboden worden nog langer in  Oostende mogen vliegen dan nog wel boven winkelcentra, scholen, woonwijken en drukke stranden !

  

Hopend op een gunstig gevolg,

 

Hoogachtend,

 

Namens WILOO vzw

 

Voorzitter Luc Daivier

 

 

 

Ongevallenlijst

oostende