Jaaroverzicht vrachtcijfers 2010
"Luchthaven verder in het sukkelstraatje
(aflevering 343)"
4-jan-2011
Na de twee
catastrofejaren 2008 en 2009 volgde een supercatastrofejaar, 2010.
Andermaal werd de aberratie bewezen van de Oostendse luchthaven, die
zich niettemin en in eerste instantie als vrachtluchthaven wil
blijven profileren.
De tonnage 2010 was amper 12% hoger dan deze van 2002, het slechtste
jaar (57.131 ton) sinds 1993 en haalde nog geen 60% van het
“wonderjaar” 2007 (108.953 ton). Tegenover vorig jaar was er
een daling met 13,6%.
Als het een troost mag wezen, het kan in 2011 moeilijk nog slechter
worden. Wellicht zal dus bij ieder maandeinde de luchthavenfanfare
kunnen uitrukken. Men weze gewaarschuwd, hoewel… hebben we dat vorig
jaar ook al niet gezegd? (1)
Ook in 2010 namelijk heeft een aangekondigde “heropleving” niet
mogen zijn. In april gaf MK Airlines – Vande Lanotte’s paradepaard (2)
– er na een lange doodsstrijd definitief de brui aan. In oktober was
het de beurt aan Meridian Airways van dubieus figuur Farhad Azima (3).
Twee vliegtuigen van MK en vier stinkbakken van Meridian staan
inmiddels op de luchthaven te verkommeren.
De tabellen en grafieken hieronder illustreren, hoe het iedere maand de vracht in
2010 verging tegenover vorig jaar en tegenover topjaar 2007.
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2009 |
7313 |
7592 |
6973 |
5885 |
6676 |
5619 |
4063 |
4495 |
4097 |
5561 |
5847 |
10026 |
74148 |
2010 |
7391 |
5904 |
5829 |
3877 |
5601 |
4892 |
4338 |
4174 |
3989 |
5547 |
5739 |
6760 |
64041 |
% |
1,07 |
-22,23 |
-16,41 |
-34,12 |
-16,10 |
-12,94 |
6,77 |
-7,14 |
-2,64 |
-0,25 |
-1,85 |
-32,58 |
-13,63 |

|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2007 |
10432 |
8861 |
9529 |
9911 |
9555 |
11184 |
9372 |
9135 |
8026 |
7259 |
7303 |
8386 |
108953 |
2010 |
7391 |
5904 |
5829 |
3877 |
5601 |
4892 |
4338 |
4174 |
3989 |
5547 |
5739 |
6760 |
64041 |
% |
-29,15 |
-33,37 |
-38,83 |
-60,88 |
-41,38 |
-56,26 |
-53,71 |
-54,31 |
-50,30 |
-23,58 |
-21,42 |
-10,57 |
-41,22 |

Uitgezonderd 2 maanden, scoorden alle maanden in 2010 negatief
tegenover 2009. Tegenover het topjaar 2007 was het één en al doffe
ellende.
Een
terugblik op de tonnages in tabel en grafiek hieronder verduidelijkt het
sukkelgangetje sinds 1995 van het luchtvrachtverkeer, door een hoge
politieke elite ooit als derde pijler gepromoveerd voor de
uitbouw van economische activiteit in Oostende, liggend in een door
dezelfde heren verzonnen “economische as”.
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
81514 |
91768 |
105699 |
87868 |
107984 |
93472 |
88778 |
57131 |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
64041 |

Met uitzondering van één
enkel jaar, scoorden sinds 1995 alle jaren hoger dan het voorbije
jaar 2010. Enkel 2002 scoorde lager, toen alle hinderlijke
Ilyushins-vliegtuigen eruit werden gebonjourd en de luchthaven
eindelijk van (bijna) alle ongure maatschappijen werd uitgemest.
Tegenover het “wonderjaar” 2007 scoorde het voorbije jaar maar
liefst 41,22% lager.
Ter herinnering, de opzettelijke bedrieglijke onzin, die voorheen
door “luchthavenbezieler” Vande Lanotte en zijn luchthavendirecteur
Vanspauwen werd gespuid i.v.m. de ingebeelde toekomstmogelijkheden
van de luchthaven qua vrachtverkeer, past hier uitstekend in het
plaatje. De volgende tabellen en grafiek geven respectievelijk de absurde
prognose van laatstgenoemde, uitgekraamd bij de aanvraag van een
nieuwe milieuvergunning in 2004 (4)
en de waanzinnige praat van eerstgenoemde over vrachtcijfers, die
zijn paradepaard MK Airlines verondersteld was te zullen halen in
een nabije toekomst (5).
Vrachtprognose 2004
luchthavendirectie
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2014 |
Prognose |
78000 |
150000 |
250000 |
350000 |
400000 |
450000 |
500000 |
550000 |
750000 |
Realiteit |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
64041 |
? |
Behaald % |
100,1% |
65,1% |
43,3% |
28,2% |
27,2% |
18,4% |
14,8% |
11,6% |
|
Het absurde
van Vanspauwen’s prognoses, voorgelegd bij de aanvraag van mei 2004
voor een nieuwe 20-jarige milieuvergunning
(1), vergt geen verder betoog.

In zijn
intentieverklaring van november 2005 met MK Airlines
(2)
schotelde Johan Vande Lanotte de publieke opinie waanzinnige
vrachtcijfers voor, die MK Airlines in de komende jaren zou gaan
halen. De tabel hierna vergelijkt de verzonnen MK-cijfers met – nota
bene – de totale reëel behaalde tonnage van alle
vrachtmaatschappijen samen, actief op de luchthaven.
MK-vrachtprognose volgens intentieverklaring Vande Lanotte
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Algemeen vrachttotaal |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
64041 |
Voorgespiegelde MK-cijfers |
60000 |
70000 |
110000 |
150000 |
185000 |
220000 |
250000 |
Stop de demagogie
en de grootheidswaanzin.
Laat de belastingsbetaler niet verder opdraaien voor opgeblazen luchthavensprookjes
die enkel
dienen om de belangen van
een kleine elite in stand te houden!
|