
total crash in 2014?
in de marge:
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht januari 2014 (k)luchthaven Oostende
En opnieuw zwaar verlies...
Het houdt niet op!
Voor het zoveelste jaar op rij
is het aantal vrachtvluchten in januari gedaald. Afgelopen maand
met niet minder dan 22 procent.
In 10 jaar tijd is bijna 80 procent
van de vluchten in de maand januari verdwenen. We herhalen, de dalende trend is al heel lang bezig en heeft weinig met de crisis te
maken, er zijn gewoon te veel luchthavens te dicht bij elkaar. Brussel
is half vol! Luik krijgt straks een cargo-TGV. Charleroi gaat naar 7
milj. passagiers, Rijsel boert goed. Keulen boert goed... Oostende heeft de "boot" lang
geleden gemist.
En gelukkig maar, zo niet waren er veel slachtoffers gevallen...
Een goede zaak voor onze nachtrust en voor mens en milieu.
Jammer van het hoge aantal korte vluchten, een gevolg van precies dat
teveel aan luchthavens.
"Jammer van die onrendabele en
inefficiënte inzet van mensen, middelen, energie!"
Het aantal vrachtvluchten bedraagt nu
1,35 per dag
(één en een derde) !! Daarvoor moet een hele internationale luchthaven
7/7 en 24/24 operationeel gehouden worden... Tel maar op, loon van
150 personeelsleden, water, gas, electriciteit, stookolie, verwarming,
voertuigenpark, brandstof, investeringen in infrastructuur, enzovoort.
De overheid moet daarvoor steeds dieper in de zakken van de
belastingbetaler tasten. Ook omdat ze de zaak onlangs privatiseerde!
Begrijpe wie kan. Gewoon verbijsterend!
De overheid heeft natuurlijk diepe zakken. Hoe zit het bij de
privébedrijven(jes)? De lokale brandstofleverancier, afhandelaar (er
rest er nog één), verschepers, enz... kunnen zij overleven met 1,35
vlucht per dag? Ook zij hebben vaste kosten voor lokalen, energie,
onderhoud, personeel, enz. Is e.e.a. ook bij de privé "filantropie"
geworden? Kunnen ze dat volhouden! Geloven ze echt dat Buelens de boeken
in de zwarte cijfers zal brengen..?
Jammer dat er nog steeds niet aan reconversie van dit 330 ha terrein
wordt gedacht. Veel zinvoller en toekomstgerichte jobs zouden kunnen
gecreëerd worden! Lokale landbouw, windmolens aan land (veel
kostenefficiënter dan op zee), sociale woningbouw voor jonge gezinnen,
overslagplaatsen voor zware vrachtwagens, enz., enz. Dat is natuurlijk
ook dromen... en zo blijft alles zoals het was... "a
continuous waste of people and money"
Onze tabelletjes:
Eigen
vluchten
|
Jan
08 |
Jan
09 |
Jan
10
|
Jan 11 |
Jan 12 |
Jan
13
|
Jan
14
|
A300 |
37 |
37 |
33 |
33 |
20 |
16 |
21 |
MD11 |
14 |
14 |
13 |
34 |
30 |
24 |
12 |
DC8 |
2 |
1 |
5 |
2 |
1 |
0 |
0 |
B747 |
21 |
20 |
31 |
0 |
0 |
9 |
7 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
1 |
An12 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
1 |
0 |
An26 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
78 |
72 |
83 |
74 |
53 |
50 |
41 |
Transit
|
Jan 08 |
Jan 09 |
Jan
10
|
Jan
11 |
Jan 12 |
Jan
13
|
Jan
14
|
USA |
0 |
0 |
4 |
4 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
9 |
9 |
4 |
4 |
5 |
4 |
0 |
A300 |
13 |
9 |
8 |
0 |
0 |
0 |
1 |
VDA/An124 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
Totaal |
22 |
20 |
18 |
8 |
7 |
4 |
1 |
Totaal
|
Jan 08 |
Jan 09 |
Jan
10
|
Jan
11 |
Jan
12 |
Jan
13
|
Jan
14
|
Eigen |
78 |
72 |
83 |
74 |
53 |
0 |
41 |
Transit |
22 |
20 |
18 |
8 |
7 |
4 |
1 |
Totaal |
100 |
92 |
101 |
82 |
60 |
54 |
42 |
|
|
sprekende tabel

WILOO schat de totale
vracht deze maand op zo'n 3700 ton, of zo'n 900 ton minder
dan in januari '13 (4627 ton).
verbijsterende tonnages
Ps. Van de vrachtvluchten in januari '14 was 13, 3 %
een korte vlucht
|
Transitvluchten
2 % !
Kerkhof APRON1
Sinds april 2010 ligt "apron 1" er desolaat bij.
Twee
B-742's van MK stonden er al DRIE jaar lang te oxideren in de
zilte zeewind tot ze onlangs tot schroot werden herleid.
De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met
veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006,
staat er nu al weer bijna zes jaar leeg! In de zone van de
Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door
autobedrijven.
foto's



|