
descent or crash in 2009?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht juli 2009 luchthaven Oostende
Over de vrachtscore van de
maand juli kunnen we kort gaan: 4.063 ton, een daling met 38,6%
tegenover het catastrofejaar 2008 (6.621 ton). Nog nooit is een
maandscore zo beschamend laag geweest sinds 1995, de start van het
tijdperk Viktor Bout, Ronald Rossignol en andere lugubere figuren,
destijds de glorie van de luchthaven.
Nochtans was het aantal
eigen vrachtvluchten nagenoeg gelijk aan dat van juli vorig jaar. Echter
zijn sinds kort de eigen vrachtvluchten nog niet voor de helft bezet en
slechts een klein deeltje van die vracht wordt hier af- of opgeladen.
Het overgrote deel wordt op andere luchthavens afgehandeld.
Andere kant van de
luchthavenmedaille: de transitvluchten zijn tot bijna het vriespunt
gedaald. Tweede conclusie: onze luchthaven ligt zonder transitvluchten
bijna op apegapen.
Onvermijdelijk komen de
beloften van Vande Lanotte’s fabeltjeskrant (1)
weer voor de geest. Wat een giller !
Onze luchthaven, één van de pijlers van onze
economie en van de Oostendse welvaart. Wat een bodemloos vat voor
verkwisting van ons gemeenschapsgeld !
Eigen
vluchten
|
Jul 06 |
Jul
07
|
Jul
08 |
Jul
09
|
A300 |
23 |
18 |
11 |
23 |
DC10/MD11 |
0 |
15 |
11 |
14 |
DC8 |
5 |
0 |
5 |
3 |
B747 |
30 |
49 |
27 |
21 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
1 |
2 |
2 |
1 |
An12 |
18 |
6 |
7 |
0 |
An26 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Ander |
2 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
79 |
91 |
63 |
62 |
Transit
|
Jul 06 |
Jul
07
|
Jul
08 |
Jul
09
|
USA |
0 |
0 |
3 |
0 |
Saudi/B747 |
26 |
5 |
5 |
1 |
ACE/DC8 |
0 |
6 |
12 |
2 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
26 |
11 |
20 |
3 |
Totaal
|
Jul 06 |
Jul
07
|
Jul
08 |
Jul
09
|
Eigen |
79 |
91 |
63 |
62 |
Transit |
26 |
11 |
20 |
3 |
Totaal |
105 |
102 |
83 |
65 |
|
|
Transfer vluchten gedaald tot 5 %
"Air Charter Express" slechts
2 transfervluchten
Is Oostende voorlopig vrij van oorlogstransporten?
Luchtvracht structureel in de
problemen:
- olie raakt veel sneller op dan verwacht,
- structurele "modal shift" van lucht- naar zeetransport...
"De Morgen"
lees...

Zijn de kansen voor een succesvolle vrachtluchthaven in Oostende thans
nog een knip voor de neus waard? |