
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht maart 2009 luchthaven Oostende
"Meer bloemen minder kanonnen?"
De tonnage steeg in maart
met 9,5% tegenover vorig jaar, van 6.367 naar 6.973 ton. Het totale
aantal vluchten was beduidend hoger (van 81 naar 91), maar de
bezettingsgraad was beduidend ondermaats.
Toch alom hoerageroep op
alle mogelijke mediakanalen (1). Nogal wiedes na een ongewoon barslecht
jaar. Jammer dat 2008 niet nog een stuk slechter was, want dan had men
de bazuinen horen schallen tot in Antarctica.
Hoe dan ook, terwijl op
alle luchthavens de vracht keldert, wekt de stijging in Oostende
inderdaad heel wat verbazing op. We gaan ervan uit dat de vrachtcijfers
betrouwbaar zijn. Al vaak werden nochtans oogverblindende cijfers de
wereld ingestuurd, die nadien op verre na niet werden gehaald.
Onder de loep genomen
mogen de 6.973 ton al mooi klinken, de bezettingsgraad van de totaal 91
vluchten was in maart bijzonder laag. In de vorige maand haalde men 620
ton meer (7.593) met 81 vluchten ofte 10 vluchten minder. De trend is
dus alles behalve stabiel. Daarbij komt nog, dat Egypt Air acht vluchten
telde Cairo – Oostende – Hahn of Milaan. Een klein deel van de vracht
werd inderdaad in Oostende afgeladen. Het grootste deel was echter
transitvracht bestemd voor Hahn (5 maal) of voor Milaan
(3 maal), maar
werd wel telkens 2 maal als Oostendse vracht opgeteld (1 keer bij
landing en 1 keer bij het opstijgen). Dat is niettemin helemaal conform
aan de gangbare voorschriften voor het opmaken van vrachttotaalcijfers.
Daarbij komen dan ook nog
4 Antonov-124 vluchten met volgens directeur Gino Vanspauwen een
“commercieel” gewicht van 140 ton. Dat waren Afghanistan-gebonden en
puur niet-commerciële transitvluchten, waarvan de vracht steeds volgens
de gangbare voorschriften mogen worden aangerekend, echter slechts 1
maal. Dat maakt wel 560 ton uit van de 6.973 ton. Voeg daarbij de Egypt
Air transitvracht bestemd voor Hahn en Milaan en de transitvracht van
Air Charter Express bestemd voor Irak. Wat rest er dan nog van eigen
vracht???
Dat alles bewijst de
betrekkelijkheid van dergelijke cijfers, die vaak de realiteit niet
correct weergeven en al te gemakkelijk aanleiding geven tot verkeerd
euforische of bedrieglijke voorstellingen. En deze betrekkelijkheid is
des te belangrijker naarmate een luchthaven qua eigen vracht laag
scoort. Alles bij elkaar, is de score voor maart qua op de luchthaven
zelf behandelde vracht, zeer slecht!
Alles samengeteld, reële
Oostends behandelde vracht en reële transitvracht, haalt de 6.973 totale
tonnage niet eens de tonnage van het slechte jaar 2006 (8.208 ton), laat
staan dat van topjaar 2007 (9.529 ton).
De tabellen hieronder
geven een overzicht van de evolutie over de laatste 4 jaren van het
aantal vluchten voor de maand maart per type vliegtuig.
Eigen
vluchten
|
Mar 06 |
Mar 07
|
Mar 08 |
Mar
09
|
A300 |
16 |
19 |
14 |
21 |
DC10/MD11 |
0 |
12 |
13 |
21 |
DC8 |
7 |
1 |
1 |
2 |
B747 |
34 |
44 |
24 |
22 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
1 |
1 |
0 |
0 |
An12 |
7 |
1 |
0 |
0 |
An26 |
1 |
3 |
0 |
0 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
67 |
81 |
52 |
66 |
Transit
|
Mar 06 |
Mar 07
|
Mar
08 |
Mar
09
|
USA |
5 |
0 |
1 |
0 |
Saudi/B747 |
26 |
8 |
10 |
9 |
ACE/DC8 |
0 |
0 |
12 |
12 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Totaal |
31 |
8 |
23 |
25 |
Totaal
|
Mar 06 |
Mar 07
|
Mar
08 |
Mar
09
|
Eigen |
67 |
81 |
52 |
66 |
Transit |
31 |
8 |
23 |
25 |
Totaal |
98 |
89 |
75 |
91 |
|
De tabel hierna geeft een
vergelijking van de opeenvolgende tonnages voor de maanden maart en
voor de eerste kwartalen van de vier laatste jaren.
Tonnages maart en tonnages 1ste kwartaal |
Mar 06 |
Mar 07
|
Mar
08 |
Mar
09
|
8.208 |
9.529 |
6.367 |
6.967 |
1ste kw. 06 |
1ste kw.07 |
1ste kw. 08 |
1ste kw. 09 |
23.229 |
28.822 |
20.339 |
21.878 |
(1) Merkwaardig: vorig jaar met
maandelijks dalende vrachtcijfers zweeg bepaalde pers in alle talen.
Voor elke positieve scheet hadden ze dan weer altijd ruimte! Hoe zou
dit nu weer komen?
Voor goede informatie en duiding kunt u natuurlijk
altijd bij ons terecht
|
27,4 % is een transitvlucht!
Bij "Air Charter Express" is dat 71 %, en dit
voor oorlogsdoeleinden!
Wordt Oostende weer een "niche"
luchthaven voor (geheime) militaire transporten!? |