Wegens
'omstandigheden' wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer
vrijgeven!

descent or crash in 2010?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2009
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht maart 2010 luchthaven Oostende
Veel
goeds valt er ook voor maart niet te vertellen. De luchthaven hult zich
verder qua maandcijfers in een doodse stilte: geen vracht- noch
passagierscijfers. Of is er toch goed nieuws. Jawel. Sinds de
nieuwsblack-out van de luchthavendirectie en bij gebrek aan beter,
publiceert een website maandcijfers over het aantal bewegingen van
gezamenlijk charters en cargo. En die cijfers vertonen voor het eerste
kwartaal een redelijke stijging tegenover vorig jaar, met name 13%. Voor
maart alleen was de stijging 11%.
Of dat nu
tot de conclusie kan leiden dat het totaal van de vervoerde vracht en
passagiers voor het eerste kwartaal zal toegenomen zijn, is zeer
verleidelijk maar uiterst twijfelachtig, om niet te zeggen ronduit
verkeerd. Alles hangt inderdaad af van de beladingsgraad en die is –
althans qua vracht - sinds juli vorig jaar onverminderd belabberd.
Het is
opvallend hoe sinds juli 2009 plots een niet onaanzienlijk aantal
vrachtvluchten afkomstig was uit het nabijgelegen Manston en andere
vrachtvluchten uit Maastricht. Een groot deel van de vracht
(vermoedelijk het grootste deel) werd eerst al afgeladen in die
luchthavens alvorens Oostende werd aangedaan. Dat vertaalt zich
sindsdien uiteraard in zeer ondermaatse vrachtcijfers. En die trend is
in de drie eerste maanden van dit jaar niet veranderd.
De
tabellen hieronder tonen voor maart een redelijke stijging in aantal
eigen vrachtvluchten en een sterke daling in transitvluchten. Rekening
houdend met een behoorlijke beladingsgraad althans voor het eerste
kwartaal van vorig jaar, schatten we niettemin voor huidig jaar de
daling in tonnage voor dezelfde periode op minstens 5%. Normaliter moet
die daling in de komende maanden ‘op kousenvoeten’ worden weggewerkt,
tenzij…
Eigen
vluchten
|
Maa 07 |
Maa
08
|
Maa
09 |
Maa
10
|
A300 |
19 |
14 |
21 |
28 |
DC10/MD11 |
12 |
13 |
21 |
15 |
DC8 |
1 |
1 |
2 |
8 |
B747 |
44 |
24 |
22 |
25 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
1 |
An124 |
1 |
0 |
0 |
0 |
An12 |
1 |
0 |
0 |
2 |
An26 |
3 |
0 |
0 |
1 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
1 |
Totaal |
81 |
52 |
66 |
81 |
Transit
|
Maa 07 |
Maa
08
|
Maa
09 |
Maa
10
|
USA |
0 |
1 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
8 |
10 |
9 |
3 |
ACE/DC8 |
0 |
12 |
12 |
2 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
4 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
8 |
23 |
25 |
5 |
Totaal
|
Maa 07 |
Maa
08
|
Maa
09 |
Maa
10
|
Eigen |
81 |
52 |
66 |
81 |
Transit |
8 |
23 |
25 |
5 |
Totaal |
89 |
75 |
91 |
86 |
|
Het zit echt niet mee met de luchthaven op de
vooravond van een reeds lang aangekondigde privatisering. Zoals
reeds lang te voorzien en ondertussen bekend, stopt MK Airlines alle
activiteiten, …het in november 2005 met veel poeha door Vande
Lanotte binnengeloodste “gouden kalf”. Na een lange lijdensweg
crasht MK Airlines en meteen ook de grootheidswaanzindromen (1)
van de Oostendse politiek voorman.
Maar vergis je niet, in de politiek is veel onzin
mogelijk, ook de meest onvoorstelbare acties en reacties. ABX,
nochtans vele miljoenen euro waard, werd aan het Engelse opkoopfonds
3i verkocht voor 1 symbolische euro in ruil voor het
voorzitterszitje bij Electrawinds.
Er werd champagne geklonken met een Zwitserse luchtvaartmaatschappij
die onze Sabena naar de verdoemenis aan het helpen was. In eigen
huis werden jarenlang met medeweten van de lokale politiek op de
luchthaven de activiteiten geduld van een zootje illegale
wapenhandelaars.
Het onzinspektakel gaat onverminderd door. De
luchthaven wordt weer volop met belastingsgeld gespekt in de aanloop
van het komend LEM/LOM-project, met alle lasten voor de gemeenschap
en alle lusten voor een kleine club door de politiek uitverkoren
privé organisaties.
|
Transfer vluchten gedaald tot 6 %
"Air Charter Express" &
"Meridian Airways"
+/- 20 procent militaire transfervluchten!
|