De luchthavendirectie
en (publicatie van) cijfers
Op sommige maanden publiceert de luchthavendirectie
vrachtcijfers op andere weer niet, of heel laattijdig of supersnel.
Geen touw aan te knopen...
De geëtaleerde tonnagecijfers duiden soms op
"kwantumsprongen van de beladingsgraad". Straffe kost.
Omdat we slechte
ervaringen hebben met de kwaliteit van andere door de directie
gepubliceerde cijfers, denk hierbij aan de talrijke fouten in de QC-rapportage, het jarenlang ongemerkte gat van €300.000 in de
boekhouding door gesjoemel, het aanhouden van oninbare parkeergelden als
opsmuk van de balansen, enz., publiceren wij graag ook onze eigen
schattingen van de tonnages, gebaseerd op jarenlange ervaring.

total crash in 2012?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2011
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht maart 2012 luchthaven Oostende
Maart
2012 was opnieuw een catastrofale maand, vooral de zeer slechte prestaties
van Egyptair en World AW vallen op. Er staan blijkbaar ook heel wat
toestellen al of niet tijdelijk (gratis) geparkeerd geparkeerd op
apron1. Veel minder bewegingen betekent ook veel minder inkomsten,
terwijl de kostendekkingsgraad al lager was dan bijv. die
van "De Lijn"! Geen haan die hierover kraait.
WILOO vermoedt dat de vrachtcijfers voor het eerste kwartaal van het
nieuwe jaar dan eveneens catastrofaal zullen zijn. We zijn benieuwd
welke strohalm door de believers nu weer in de donkerblauwe verf
zal worden gezet?
Onze tabelletjes:
Eigen
vluchten
|
Maa
07 |
Maa
08 |
Maa
09
|
Maa 10 |
Maa 11 |
Maa
12
|
A300 |
19 |
14 |
21 |
28 |
27 |
19 |
DC10/MD11 |
12 |
13 |
21 |
15 |
38 |
30 |
DC8 |
1 |
1 |
2 |
8 |
0 |
1 |
B747 |
44 |
24 |
22 |
25 |
0 |
0 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
An124 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
An12 |
1 |
0 |
0 |
2 |
3 |
0 |
An26 |
3 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
& |
2 |
Totaal |
81 |
52 |
66 |
81 |
69 |
52 |
Transit
|
Maa
07 |
Maa 08 |
Maa
09
|
Maa
10 |
Maa 11 |
Maa
12
|
USA |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
8 |
10 |
9 |
3 |
6 |
3 |
ACE/DC8 |
0 |
12 |
12 |
2 |
0 |
0 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
8 |
23 |
25 |
5 |
6 |
3 |
Totaal
|
Maa
07 |
Maa
08 |
Maa
09
|
Maa
10 |
Maa
11 |
Maa
12
|
Eigen |
81 |
52 |
66 |
81 |
69 |
52 |
Transit |
8 |
23 |
25 |
5 |
6 |
3 |
Totaal |
89 |
75 |
91 |
86 |
75 |
55 |
|
|
sprekende grafieken

Tonnages maart '12
WILOO schatte de vracht in maart '11 (geen officiële data gekend)op
zo'n 5600 ton , een daling van ongeveer 4% ten opzichte van maart
'10 ( 5829 ton officieel).
WILOO schat de tonnage voor maart '12 op zo'n 4400
ton, opnieuw een forse daling met ongeveer een kwart in twee jaar.
p.s. in de luchtvaart draait alles sinds de eerste
vlucht van de gebroeders Whright om glamour en symboolpolitiek... en
subsidies. Investeerders hebben sinds de begindagen weinig
lol beleefd aan hun inleg. Enkel de LCC's maken tegenwoordig wat
winst... maar dan ten koste van milieu en een sociale wereld.
|
Transitvluchten
5%
(meestal nachtelijke tankbeurten Saudi Arabian Cargo)
Sinds april 2010 ligt "apron 1" er desolaat bij. Twee
B-742's van MK staan er al een jaar lang te oxideren in de
zilte zeewind. De MK Airlines loods (kostprijs €4 milj.), met
veel feestgedruis en beloftes van duizenden jobs ingehuldigd in 2006,
staat er nu al weer drie jaar leeg! In de zone van de
Rolbaanstraat worden meer en meer terreinen ingepalmd door
autobedrijven.
foto's


 |