Wegens
'omstandigheden' wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer
vrijgeven!

descent or crash in 2010?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2009
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht mei 2010 luchthaven Oostende
Het is nog steeds wachten op publicatie van
maandresultaten, die de luchthavendirectie blijkbaar nog bijlange niet
opportuun acht. Zoals verwacht wordt een deel van het vacuüm
achtergelaten door MK Airlines opgevuld door World Airlines. Hoe
belangrijk dat deel is en hoeveel ton eigen vracht deze maand en sinds
begin januari werd verzet, is koffiedik kijken.
Niettemin bereiken ons alarmerende berichten van ‘inside’
de luchthaven. Als we het mogen geloven – maar de bron aldaar lijkt
nogal betrouwbaar – zou de beladingsgraad voor deze maand ongewoon laag
zijn in vergelijking met mei vorig jaar. Daardoor zou de daling in
tonnage voor mei zowat 25% bedragen, ongeveer 5.000 ton tegenover 6.676
ton vorig jaar, ...dit ondanks een nagenoeg status-quo in aantal
eigenvrachtvluchten en een verdubbeling in transitvluchten.
Het enige ‘goed nieuws’, dat ons bereikt is de stijging
voor mei met 5% in aantal commerciële bewegingen (van 349 naar 367), een
stijging die voor het eerste kwartaal zelfs 13% haalde. Echter houdt dat
– steeds volgens dezelfde bron – helemaal geen weerspiegeling in van
vracht- noch passagiersresultaten, hoe graag men dat ook zou wensen.
Maar dat wisten we al lang en het is overigens een eclatant bewijs van
de belabberde beladingsgraad, die naar ons vermoeden sinds begin januari
aanhoudt.
In het licht van het bovenstaande lijkt het ons dan ook
zonneklaar, waarom de luchthavendirectie vooralsnog elke publicatie
weigert.
Eigen
vluchten
|
Mei 07 |
Mei
08
|
Mei
09 |
Mei
10
|
A300 |
14 |
13 |
23 |
22 |
DC10/MD11 |
10 |
8 |
14 |
35 |
DC8 |
1 |
1 |
1 |
5 |
B747 |
45 |
12 |
27 |
0 |
IL-76 |
1 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
8 |
0 |
0 |
1 |
An12 |
3 |
0 |
0 |
4 |
An26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
1 |
0 |
Totaal |
82 |
34 |
66 |
67 |
Transit
|
Mei 07 |
Mei
08
|
Mei
09 |
Mei
10
|
USA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
9 |
13 |
3 |
8 |
ACE/DC8 |
1 |
6 |
1 |
4 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
1 |
Totaal |
10 |
19 |
6 |
13 |
Totaal
|
Mei 07 |
Mei
08
|
Mei
09 |
Mei
10
|
Eigen |
82 |
34 |
66 |
67 |
Transit |
10 |
19 |
6 |
13 |
Totaal |
92 |
53 |
72 |
80 |
|
De evolutie van vrachtvluchten sinds het begin van
het lopend jaar wordt weergegeven in onderstaande tabellen.
|
Eigen
Vracht |
Transit
|
totaal |
Jan 10 |
83 |
18 |
101 |
Feb 10 |
79 |
6 |
85 |
Mar 10 |
81 |
5 |
86 |
Apr 10 |
51 |
5 |
56 |
Mei 10 |
67 |
13 |
80 |
Transit |
USA |
Saudi |
ACE/MAG |
VDA |
Ander |
Tot |
Jan 10 |
4 |
4 |
8 |
0 |
2 |
18 |
Feb 10 |
2 |
1 |
3 |
0 |
0 |
6 |
Mar 10 |
0 |
3 |
2 |
0 |
0 |
5 |
Apr 10 |
0 |
0 |
4 |
0 |
1 |
5 |
Mei 10 |
0 |
8 |
4 |
0 |
1 |
13 |

|
Transitvluchten
16 %
"Air Charter Express" &
"Meridian Airways"
+/- 45 procent militaire transfervluchten!
|