
descent or crash in 2009?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht november 2009 luchthaven Oostende
“Wegens
omstandigheden wil de luchthavendirectie geen trafiekcijfers meer
vrijgeven”, zo klinkt het op een luchthavenpromotionele website. Wat
is er aan de hand? Vanwaar die onwil? Wat zijn die met evenveel onwil
niet nader omschreven “omstandigheden”?
Traditioneel hield de directie zich strikt aan de opgelegde regel, enkel
goed nieuws te verkondigen. Voor het minste geringste werd hoog van de
toren geblazen. Met bazuinengeschal werd telkens de aandacht van de
publieke opinie opgevorderd. Van een scheet maakte men een groot
verhaal. Helemaal clownesk werd het, als hoofdpromotor Johan Vande
Lanotte en dienaar Gino Vanspauwen zich op het pad van vooruitzichten en
prognoses begaven.
Jammer,
er is uit de luchthavenresultaten nergens nog goed nieuws te sprokkelen,
zij het dan de voortreffelijke stijging in aantal bewegingen,
uitsluitend op rekening van “intense activiteiten” van de
vliegtuigschool. Maar dat is ook jammer genoeg een al te mager
beestje om daar nog verder over stoer te doen, bij afwezigheid van
representatieve resultaten qua vracht en passagiersaantal. Dan maar
liever zwijgen als vermoord en potentiële investeerders voor de
luchthaven zeker niet met slechte cijfers afschrikken. Dat zijn
zondermeer de bewuste “omstandigheden”, die tot publicatieonwil hebben
geleid.
November
was qua vracht weer een barslechte maand. Waar oktober nog met 72 eigen
vrachtvluchten – weliswaar naar voorzichtige schatting – misschien 6.000
ton haalde, waren er deze maand slechts 63 eigen vrachtvluchten voor een
maand, die normaal tot de 2 beste moet behoren. Steeds “wegens
omstandigheden” beperken we ons voor november tot een milde schatting
van 5.700 ton. Dat zou een daling betekenen van 32% tegenover 8.391 ton
van november vorig jaar en een daling van 12% voor de 11 voorbije
maanden tegenover catastrofejaar 2008. Indien de schattingen niet
kloppen, dan horen we het alsnog graag, in weerwil van ’s luchthavens
onwil.
Uit de
tabellen hieronder blijkt dat MK Airlines het weer laat afweten (van 28
naar 20 vluchten), maar dat Egypt Air een zeer comfortabele stijging in
vluchten noteerde (van 15 naar 27). Toch kon dat niet worden vertaald in
tonnagestijging, wel integendeel. Alles doet vermoeden dat de
bezettingsgraad ongemeen laag ligt, ondanks de aanloop naar het
jaareinde. Opmerkelijk is ook, in vergelijking met vorige jaren, het
veel kortere tijdsverloop tussen landing en opstijging. Dat kan erop
wijzen, dat hier ter plaatse slechts weinig af te laden valt. Bovendien
is er de laatste maanden voor de 3 “grote jongens” een stijgend aantal
korte afstandsvluchten vanuit Manston en Maastricht, die beiden ondanks
slechte tijden een behoorlijke groei van hun vrachtcijfers noteren. Dat
kan erop wijzen, dat de vliegtuigen bij die landingen hier bijna leeg
neerstrijken.
Wat niet
is, kan nog komen. Met spanning zien we hopelijk veel betere
decemberresultaten tegemoet, zodat de blamage nog te slikken valt. Waar
is de tijd van Tante Ria, toen op de luchthaven nog alles kon en zelfs
de meest dubieuze zaken door de vingers werden gekeken en met champagne
werden beklonken.
Eigen
vluchten
|
Nov 06 |
Nov
07
|
Nov
08 |
Nov
09
|
A300 |
32 |
23 |
15 |
27 |
DC10/MD11 |
12 |
22 |
17 |
15 |
DC8 |
7 |
1 |
2 |
1 |
B747 |
40 |
25 |
28 |
20 |
IL-76 |
0 |
1 |
0 |
0 |
An124 |
1 |
4 |
1 |
0 |
An12 |
8 |
2 |
0 |
0 |
An26 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
103 |
78 |
63 |
63 |
Transit
|
Nov 06 |
Nov
07
|
Nov
08 |
Nov
09
|
USA |
0 |
0 |
2 |
0 |
Saudi/B747 |
23 |
5 |
7 |
3 |
ACE/DC8 |
0 |
15 |
13 |
6 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
11 |
2 |
Totaal |
23 |
20 |
33 |
11 |
Totaal
|
Nov 06 |
Nov
07
|
Nov
08 |
Nov
09
|
Eigen |
103 |
78 |
63 |
63 |
Transit |
23 |
20 |
33 |
11 |
Totaal |
126 |
98 |
96 |
74 |
|
|
Transfer vluchten gedaald tot 15 %
"Air Charter Express" &
"Meridian Airways"
11 (92%) militaire transfervluchten!
|