
descent or crash in 2009?
in de marge:
jaaroverzicht
vracht 2008
Français:
fret 2008
de ∞-reeks
sprookjes
het
luchthavencharter
|
Vracht oktober 2009 luchthaven Oostende
Het wordt
eentonig. Oktober was opnieuw een maand, die qua vracht zoals de vorige
maanden zwaar onder het resultaat scoort van het catastrofejaar 2008. De
luchthavendirectie heeft zich tot heden onthouden de oktobercijfers op
haar eigen of een andere site vrij te geven. Dat voorspelt niets goeds.
In
september waren er 55 eigen vrachtvluchten en was de totale vracht 4.097
ton. In oktober waren er 72 eigen vrachtvluchten. Indien
de
bezettingsgraad voor oktober nagenoeg gelijk zou zijn aan die van
september, had in oktober verhoudingsgewijs ongeveer 6.000 ton moeten
zijn gehaald. Dat zou tegenover vorig jaar (7.781 ton) een daling
betekenen van ongeveer 23%, maar daarom nog geen reden tot verzuim van
een tijdige publicatie. Het vermoeden is, dat de bezettingsgraad echter
zo laag was, dat 6.000 ton bij lange na niet werd bereikt. Dat is niet
leuk en past niet in het directionele “good news”-verlangen, om zoiets
te verkondigen voor een eindejaarsmaand, die normaliter tot de jaartop
moet behoren. Indien het vermoeden niet klopt, dan kijken we alsnog uit
naar de verrassing.
Maar
goed, bij gebrek aan officiële tonnagecijfers vermelden we in de
tabellen hieronder het aantal vrachtvluchten in vergelijking met vorige
jaren.
Egypt Air
vertoonde een stijging van 12 naar 20 vluchten, waarvan een groot deel
op naam van de Libische maatschappij Global Aviation (GAK). De vluchten
van World Airlines voor het Nigeriaanse Allied Air Cargo bleven gelijk.
De vluchten van paradepaard MK Airlines daalden van 36 naar 23.
De 3 overige waren voor rekening van Southern Air.
Indien
zou blijken dat oktober lager scoorde dan 6.000 ton, dan zou de daling
voor de 10 voorbije maanden uitkomen op minstens 10% lager dan het
catastrofejaar 2008.
Eigen
vluchten
|
Okt 06 |
Okt
07
|
Okt
08 |
Okt
09
|
A300 |
21 |
14 |
12 |
20 |
DC10/MD11 |
8 |
13 |
18 |
18 |
DC8 |
0 |
2 |
3 |
5 |
B747 |
44 |
31 |
36 |
26 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
0 |
7 |
0 |
1 |
An12 |
5 |
4 |
0 |
2 |
An26 |
1 |
1 |
0 |
0 |
Ander |
1 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
80 |
72 |
69 |
72 |
Transit
|
Okt 06 |
Okt
07
|
Okt
08 |
Okt
09
|
USA |
0 |
4 |
0 |
0 |
Saudi/B747 |
24 |
3 |
8 |
3 |
ACE/DC8 |
0 |
13 |
13 |
4 |
VDA/An124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
24 |
20 |
21 |
7 |
Totaal
|
Okt 06 |
Okt
07
|
Okt
08 |
Okt
09
|
Eigen |
80 |
72 |
69 |
72 |
Transit |
24 |
20 |
21 |
7 |
Totaal |
104 |
92 |
90 |
79 |
|
|
Transfer vluchten gedaald tot 9 %
"Air Charter Express" &
"Meridian Airways"
4 (44%) transfervluchten
|