Mitras Air & CargoPlus Aviation
(8-aug-2007)
In haar
halfjaarlijks verslag 2007 (1)
(2)
stelt de directie van de luchthaven Oostende-Brugge aan de publieke
opinie een nieuwkomer voor,
Mithras Air.
In één adem wordt de nieuwkomer stiekem opgevoerd als een volwaardige
luchtvaartmaatschappij naast MK Airlines en Gemini Air, waaraan
gezamenlijk “de sterke cijfers van de eerste semester te danken zijn”.
Voor de
directie mag een kleine overdrijving wel, zo lijkt, om glans bij te
zetten. Tijdens het eerste halfjaar 2007 telde Mithras Air
amper 10 vluchten
met maximaal 150 ton op een semestertotaal van 59.472 ton vracht. Ook is
Mithras noch een luchtvaartmaatschappij noch bezit zij een
vlieglicentie, laat staan een eigen vliegtoestel.
Mithras
Air werd speciaal als een BVBA opgezet om
vistransport
te verzekeren vanuit
IJsland voor het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO),
voorgezeten door schepen Yves Miroir. Uit haar oprichtingsakte (3)
blijkt dat de maatschappij pas op 25 mei jl. werd opgericht en dat zij
één enkele vennoot telt, een vennootschap naar Engels recht,
Mithras Investment Group Ltd,
met zetel in Doncaster, UK. Ook de Engelse firma werd pas opgericht, op
22 mei, 3 dagen daarvoor, onder het nummer 06254813. Het kapitaal van de
BVBA bedraagt € 20.000. De statutaire zaakvoerder is ene Filip Soete,
die zijn mandaat kosteloos uitoefent. Mijnheer Soete (4)
bevestigt dat zijn vennootschap zich met vistransport uit IJsland
inlaat.
Mithras Air heeft een kantoor in het
hoofdgebouw van de luchthaven. Kantoorhoudster is een Engels- en
Russisch-sprekende Bulgaarse dame… en met reden. Voor de vistransport
doet Mithras Air namelijk beroep op twee stokoude Antonovs-12.
Eentje ervan draagt reeds de Mithras-logo (5).
Beide Antonovs zijn in Kazakstan geregistreerd en werden door een
Kazakse maatschappij, Atyrau Airport & Transport, alias ATMA, pas
aangekocht bij Air Sofia. Die Bulgaarse maatschappij wilde haar Antonovs
kwijt, omdat de Bulgaarse regering vliegverbod had opgelegd binnen de
Europese gemeenschap, inclusief IJsland. Het Bulgaars verbod werd door
de EU-commissie bekrachtigd (6).
En zo belanden de ex-Air Sofia Antonovs, overigens van oudsher bekende
bezoekers op de luchthaven, weer via een ommetje
in onze gezegende stad, deze keer met
Kazakse registraties en om vis
aan te voeren uit… IJsland (7)
(8).
Een wel zeer buitennormale constructie om
te voldoen aan de visbehoeften van het AG Vismijn Oostende
CargoPlus
Op haar
officiële webstek wordt door de luchthavendirectie vooralsnog
geen melding
gemaakt van de tweede nieuwkomer, nochtans minstens even belangwekkend.
En dat heeft zo zijn verklaring.
De
nieuwkomer luidt naar de naam
“Air Charter Express”
en opereert sinds juni vanuit Oostende met een 37 jaar oude DC8. De
nieuwkomer gebruikt daarvoor de ICAO-code en de vlieglicentie van een in
Oostende sinds lang bekende maatschappij,
Cargo Plus Aviation.
Corneel
Heymansstraat 10, Oostende
De
oude DC8 – voorheen geregistreerd als N811AX – werd aangekocht door
Cargo Plus Aviation, Corneel Heymansstraat 10, Oostende (9)
en draagt nu een Ghanese registratie, 9G-AXA. Aan de telefoon doet de
Oostendse dochterfirma zich voor als een “buitendienst voor een
maatschappij in Aruba, First International Airways (FIA)” De
persoon die hier voor FIA de diensten waarneemt, is ene Hossein Taghdis
(10).
Cargoplus (al naar gelang in
één of in twee woorden gespeld) wil, als erkende Ghanese
luchtvaartmaatschappij en na een reeks afwisselende naamwijzigingen,
voortaan de nieuwe benaming “Air Charter Express” bezigen. Die was
oorspronkelijk bedoeld om tegemoet te komen aan haar wens zich toe te
leggen op passagiersverkeer (11).
Maar gezien de aankoop van een passagierstoestel kennelijk op zich laat
wachten, wordt de nieuwe benaming alvast gekleefd op het laatst
aangekochte vrachttoestel 9G-AXA. Zo gaat dan in Oostende de DC8
de lucht in onder de schuilnaam “Air Charter Express” maar vliegt
met de code ‘ACE’, in het ICAO-document 85/85/140 vermeld als
toebehorend aan Cargo Plus Aviation, Ghana.
Een eerste maal kwam Cargoplus
Aviation in Oostende in het vizier, toen in een loods op de luchthaven
een DC8 van wapendealer Duane Egli werd hergeschilderd in haar kleuren
en met haar logo (12).
Toen was de maatschappij nog geregistreerd in Equatoriaal Guinea. Maar
wanneer dat land al te veel met corruptie en illegaliteit werd
vereenzelvigd, verkoos Cargoplus haar registratie in Ghana te vestigen.
Sindsdien is de spookorganisatie onder haar diverse benamingen constant
op onze luchthaven bedrijvig geweest.
In een vorige publicatie werd
reeds ruim aandacht besteed aan het Cargoplus-fenomeen (13).
In een eigen website geeft Cargoplus in een notendop haar geschiedenis
prijs (14).
De namen, die erin voorkomen, worden in diverse verslagen in verband
gebracht met illegale wapentransport naar Afrika (15).
En zo is – na Mithras Air – de
nepmaatschappij “Air Charter Express”, de laatste “nieuwkomer”
geworden, waarmee de luchthaven haar palmares versiert.
Ostend Airport:
”An airport where economic or political factors have made the scrutiny
of cargoes a rare event”
(Rapport Amnesty International,
16)
De komst van Mithras Air en
van Air Charter Express bewijst eens te meer, dat luchthavendirectie en
–promotors het niet nauw nemen met wat zich op de luchthaven komt
aanbieden. Voorheen niet... en nog steeds niet.
Voorheen promotor achter de
schermen, heeft Oostends politieke voorman Johan Vande Lanotte
(voorzitter SP.a) sinds
2005 openlijk zijn zinnen gezet op de luchthaven, toen hij in een
intentieverklaring de luchthaven als Europese hub aanbood aan MK
Airlines voor haar Afrika-vluchten (17).
Na zijn aantreden in Oostende
als toppoliticus, bleef Ostend Airport een oord waar ongure
maatschappijen welkom waren. Er zijn voldoende aanwijzingen dat Vande
Lanotte sinds lang perfect op de hoogte was van de malafide praktijken
op de luchthaven. Maar hij liet gedijen. Sindsdien lijkt niets
gewijzigd, zo blijkt nu.
Hoe Mithras Air of Cargoplus
Aviation in mekaar zitten en dat firma’s als Aero Zambia en Linhas
Aéreas de Angola in Oostende onverminderd als freight forwarding
agents actief zijn, deert Johan niet. En of MK Airlines, zijn
paradepaartje, haar Afrikaanse vracht volledig ten dienste stelt van ons
ongebreideld rijkelui-consumentisme ten nadele van de Afrikaanse
inheemse bevolking, dat ook zal deze socialist worst wezen.
Ondanks politieke supervisie
blijft de luchthaven Oostende-Brugge een haven waar eenieder verwelkomd
wordt, van welke slag ook: ”An airport
where economic
or political factors have made the scrutiny of cargoes a rare event”
(Rapport Amnesty International, mei 2006).
|