|
Nieuwe lading (duiven?) voor Libië
Eerste prijs
uit Misrata
5-maa-15
Spotman beschouwingen bij de ontbijtkoek!
'Onze' luchthaven (en niet die van Keulen) had afgelopen
zondag
bij "de duivenvlucht op Libië" toch wel weer prijs zeker!
Bij velen
ging er in bepaalde kantoren dan ook een zuchtje van verlichting op.
De one and only Moldavische B747 ER-BAM, van het dapperste volk
der Oost-Europeanen (of goedkoopste?) en enige die nog op Libië durft te
vliegen, landde gelukkig getrouw, na vertrek in Sharjah en een
stop in Turkije (om die bange Turken een lesje te leren), weer in
Oostende, dit keer vanuit Misrata. Maar wel na een spannend en
een visueel spectaculair ommetje rond Italië. Volgt u een beetje?
Geeft niet. Voor de kenners HKG-SHJ-ADB-MRA-OST.
Italië laat namelijk geen toestellen meer overvliegen die vanuit
Libië opstijgen. Laat staan dat er ze zouden mogen landen. In België, en
nog een paar landen, mag dit alles onbegrijpelijk dan weer wel.
Begrijpt u het nog? Uw spotman in elk geval niet!
Schijnbaar
wisten de
piloten bij vertrek uit Libië in de ochtend van 1 maart
'15
dit niet. Een tijdje na het
opstijgen moest plots een 90° "right turn" gemaakt worden om
dan verder via een hele omweg, over het zeer mooie ex-Joegoslavië, naar
Oostende te vliegen.
Net
als uw spotman lezen ze klaarblijkelijk de NOTAMMETJES bij de
boterhammetjes niet? Of was het toch eerder om BUK-je-snel-raketten te
ontwijken? Zie hiernaast.
Feit is dat de afgelopen dagen weer eens heel wat extra kerosine
werd verstookt in het Europese eengemaakt luchtruim...
Op de
filantropieluchthaven van Oostende draait men daar natuurlijk zijn
duiven niet voor om. Van een paar duizend liter extra kerosine meer of
minder, om toch maar wat verkeer te behouden, ligt men echt niet wakker.
Denk aan de verspilling van brandstof bij de Jetairly met zijn korte
passagiersvluchten!
Bon, soit,
ligt spotman daar niet meer wakker van, dan was het toch even
spotmanschrikken toen uw dienaar gisteren het pas verschenen "UN
final rapport on Libya" las,
lees...,
over de stand van zaken rond het wapenembargo in Libië, volgens sommigen
trouwens zo lek als een Antonov 12... (1)
(2)
In dat VN-rapport staat zowaar dat de opdrachtgever voor de talrijke
vluchten in Oostende, het Libische op de EU-zwarte lijst staande "Global
Aviation", betrokken was bij wapenhandel... net
als
het Pakistaanse Rayyan Air dat hier vroeger kwam... Waw, meer hoeft
spotman niet lezen om van zijn schietstoel te vallen!
Maar oef... gelukkig las hij iets verder dat er in Oostende lopende
controles zijn. Zou dat door de dappersten aller Belgische douaniers
zijn vraagt spotman zich af, douaniers die volgens een parlementaire vraag nooit een
vasttelling deden (3) omdat malafiden weten dat
hier alles doorgelicht, doorprikt
en omgedraaid wordt, behalve ... de levende duiven?
Op hoeveel oren mag uw spotman nu slapen?
Wordt vervolgd...
Ps. lees
ook... zeker eerst, (helaas
een beetje te laat)
|
|