Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 The cult of the cargo plane, ...
 

They believe that planes come from

 paradies

Their ancestors sent them. But the

white man

a crafty pirate, manages to get his

 hands on them

by attracting them into a big trap of

an airport

You build your plane too, and wait

with faith

Sooner of later, your ancestors will

discover

the white man's trap and will guide

the planes

on your landing strip.

Then you will be rich and happy.

 

 

 


 

 

Prof G. Allaert in
De Standaard van januari '06
(
1).

 

WILOO
onze standpunten:  

 - lees: (1) (2)

 - beluister...  
 

Papoea Ostendia

Heeft Oostende en sommige beleidsmakers iets met de Papoea's gemeen? Jawel... blinde Papoeanese  liefde voor vrachtluchthavens! Lees...

Tijdens de tweede wereld oorlog kwamen veel stammen op Nieuw-Guinea voor het eerst in aanraking met luchtvaart. Bij de aanleg van vliegvelden midden in het oerwoud werden hele stammen ingeschakeld om de grond voor landingsbanen aan te stampen. Daarna voltrok zich het magische wonder: uit de lucht daalden grote vogels neer met in hun buiken geschenken van de goden.

Na het vertrek van de westerlingen probeerden de Papoea's het wonder te herhalen door zelf vliegvelden aan te leggen. Ze hakten meer oerwoud weg, stampten de grond aan en bouwden namaak verkeerstorens, zodat alles klaar stond voor de komst van de godenvogels. Antropologen die onderzoek deden naar dit fascinerende ritueel, doopten het 'de cargocult' (1) (2)
(bron: HP/De Tijd 26-aug-05, pag. 42)

Vervang Papoea's door Oostendenaars en hun beleidsmakers (van ex-burgemeesters Jan Piers en Julien Goekint tot huidig minister-president K. Peeters), vervang WO-II door WO-I, vervang westerlingen door Duitsers, en je hebt de link met het Oostends luchthavenbeleid...

Helaas het blijft maar doorgaan! Net als de Papoea's hebben de Vlaamse en Oostendse beleidsmakers (en veel lokale politici) decennia lang grote teleurstellingen meegemaakt. Hun jongste initiatief (2003 - 2008), het zogenaamde "luchthavencharter", werd een volledige miskleun!

De Papoea's hielden er uiteindelijk mee op, de Vlamingen gaan maar door... en door... en door... met het dempen van bodemloze putten. De burger betaalt ook nu nog steeds een hele nachtploeg personeel om één vliegtuig, op doortocht, te laten tanken... Als dat geen Papoea-managment is!

 

 14-okt-11
Vande Lanotte gooit de handschoen in de ring

Het is dan officieel, Johan Vande Lanotte en zijn vehikel in oprichting NV Ensor geeft er de brui aan, 'men' is niet langer geïnteresseerd in uitbating van de Oostendse luchthaven. "Het sop was voor ons niet langer de kool waard" verklaart hij in het weekblad De zeewacht (1). Johan Vande Lanotte volgt daarmee de wijze raad van WILOO op.  Verstandige beslissing Johan!

 


"cargo cult" beoefenaars.

 

Free counter and web stats

 

 

 

 

 

 

Er is wel een verschil tussen Vlaanderen en Papoea, de Papoea's hadden op een gegeven moment door dat het aanleggen van vliegvelden niet hielp.

zie ook... rondrit

 

 

Papoeadromen  1993
Lees...
 

intentieverklaring 1993
Falka

Papoeadromen  2006
Lees...