Eigen
vluchten
|
Juli
06
|
Juli
07 |
Juli
08
|
A300 |
23 |
18 |
11 |
DC10/MD11 |
0 |
15 |
11 |
DC8 |
5 |
0 |
5 |
B747 |
30 |
49 |
27 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
1 |
2 |
2 |
An12 |
18 |
6 |
7 |
An26 |
0 |
1 |
0 |
Ander |
2 |
0 |
0 |
Totaal |
79 |
91 |
63 |
Transit
|
Juli
06
|
Juli
07 |
Juli
08
|
USA |
0 |
0 |
3 |
Saudi |
26 |
5 |
5 |
ACE/DC8 |
0 |
6 |
12 |
Totaal |
26 |
11 |
20 |
Totaal
|
Juli
06 |
Juli
07 |
Juli
08
|
Eigen |
79 |
91 |
63 |
Transit |
26 |
11 |
20 |
Totaal |
105 |
102 |
83 |
|
Tussentijdse Evaluatie
Annus horribilis in de maak
Het is tijd om een tussentijdse evaluatie te maken
van de gezondheidstoestand van de luchthaven qua luchtvrachtverkeer.
Voor het eerste semester was er qua vracht een achterstand van 35%
tegenover vorig jaar (3).
Ook juli heeft geen wezenlijke beterschap bijgebracht.
►
Egypt Air heeft haar vluchten deze maand merkelijk
teruggeschroefd.
►
Na een tijdelijk bestand met haar schuldeisers te
hebben bereikt (4
&
5), beleeft MK Airlines alsnog onzekere financiële tijden.
Drie van haar B747’s staan opgeborgen in
Bristol-Filton. Een vierde B747, dat hier sinds 24 juli aan de grond
stond, is ook naar Bristol-Filton overgevlogen.
►
Ook Gemini Air Cargo kampt met financiële moeilijkheden en hangt aan
een zijden draadje. Na een eerste keer in maart 2006 in “Chapter 11”
te zijn gegaan, heeft het verleden maand opnieuw “Chapter 11” moeten
aanvragen (6).
►
Om de achterstand ietwat te lenigen, slaagt Ostend Airport er alleen
in labiele maatschappijen ter hulp te roepen. Van gedegen
maatschappijen geen sprake.
►
De met veel bazuingeschal en ‘goedkoop’ belastingsgeld speciaal voor
MK gebouwde loods op apron 1 staat er nu verweesd en verlaten bij.
Apron 1 heeft afgedaan en MK’s toestellen vervoegen weer netjes de
klassieke apron 2.
►
De privé investeerder en redder in nood, die de luchthaven de zo
vaak beloofde wonderimpuls moet aanreiken, blijft geheimgehouden
(lees: komt niet eens om de hoek kijken).
Einde 2005 beloofde Oostends SP.a toppoliticus Johan
Vande Lanotte een luchthaven, die qua vracht het ganse land met
verbazing zou slaan. Onze luchthaven zou weldra een continentale
cargo hub worden met MK Airlines als centrale speler. De
resultaten zouden in 2007 (verleden jaar dus) leiden tot 150.000 ton
en in 2010 tot 250.000 ton (7).
Vandaar ook de gloednieuwe (en nu verlaten) loods, die de Vlaamse
regering MK als verwennerij cadeau gaf.
We hebben er toen ten voeten uit op gewezen, dat én
hoe Vande Lanotte inzake begrotingscijfers, althans wat de
luchthaven betreft, met de natte vinger werkt (8).
Als voorzitter van het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO)
en kandidaat overnemer van de luchthaven, is hij niet aan zijn
proefstuk als het om zinsbegoocheling gaat. Het doet onvermijdelijk
denken aan het andere openbaar fiasco, dat van het Autonoom
Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO), een creatie onder Vande
Lanotte’s uitdrukkelijke impuls en waarvoor de Europese Commissie
Stad Oostende nu ter verantwoording roept (9).
Wie gelooft die man nog?
Ook kent Vande Lanotte het reilen en zeilen van de
luchthaven al sinds zijn aantreden in de Stad aan Zee, in al haar
details inclusief de duistere kantjes en ongure praktijken (10),
waarvan hij perfect op de hoogte werd gesteld maar waarover hij
niettemin oordeelde te mogen laten begaan.
Wie vertrouwt die man nog?